Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
ik heb wel eens gekeken idd ook naar barefoot's maar die lijken mij toch niet stevig genoeg...
Bij zowel cross als springen moet je heel veel in de verlichte zit zitten, waardoor er veel druk komt op de beugelophanging. Voor een boomzadel geen probleem, maar bij boomloos dus wel. Daarnaast vind ik het zelf altijd wel prettig om steun te hebben aan een zadel, dus wat wrong, en bij een boomloos zadel heb je dit toch vaak niet.Loes'sCorner schreef:Nee kijk en dat is wat ik me dus afvoreg.
Rij natuurlijk nu op een echt westernzadel, heb vroeger altijd gesprongen en wil nu wat SGW gaan doen maar dan zit je toch veel verlichte zit he.
Hiervoor had ik ook een wintec, dat paste wel ok en je kunt hiervan de boom wisselen dus dat is wel handig.
pmarena schreef:Op zich is een boomloos zadel natuurlijk niet ontwikkeld als zijnde het ultieme springzadel , maar heel veel mensen die er 1 hebben doen er gewoon alles mee , OOK springen , en dat gaat gewoon prima. Het zijn all-round zadels waarmee je alles kan doen , maar er zijn natuurlijk veel specifieker ontwikkelde zadels zoals in dit geval een echt springzadel.
Vergis je overigens niet in de standaard kreet dat een boomzadel de druk veel beter verdeelt : dit is is de praktijk namelijk vaker NIET dan wèl het geval....helaas.
Bij de meeste Engelse zadels zit de beugelophanging erg ver naar voren op de boom gemonteerd waardoor je bij het staan in de beugels veel druk geeft op de voorkant van het zadel , rond de schoft.
Het is niet voor niks dat ontzettend veel paarden zo'n smalle en uitstekende schoft hebben , of witte en kale plekken rond de schoft.
Een goede en eerlijke boomloos-zadel-verkoper waarschuwt dat de druk op de beugels hèt punt van aandacht is , maar bij boomzadels geldt dit net zo hard alleen wordt er daar niks over gezegd , waardoor mensen denken dat de zwakke plek daar niet in zit. Maar OOK daar heb je het risico , plùs nog eens veel meer kansen op andere drukproblemen door een niet altijd perfect passende boom.
Vrijwel alle zadels zijn ontwikkeld met het idee dat de ruiter in het zadel ZIT , met z'n billen in het zadel , en daar is het zadel dan ook op gebouwd , dat het op dat moment de druk het beste verdeelt (mits het zadel echt netjes past).
Op het moment dat je veel gewicht in je beugels zet ben je dus eigenlijk altijd verkeerd bezig voor de drukverdeling , vooral ook omdat je het paard er èigenlijk elke keer mee stoort en uit zijn evenwicht haalt.