Springen met boomloos....welk zadel type?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Springen met boomloos....welk zadel type?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 22:25

Aangezien wodan en ik graag springen en dit met ons westernzadel niet echt geschikt gaat willen we puur voor het bos en springen een ander zadel.
Aangezien Wodan een korte brede haflinger is dacht ikzelf aan boomloos......maar welk type en is het wel te doen?

Van Barefoot kan ik types proberen, maar hebben jullie nog aan- en afraders?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re: Springen met boomloos....welk zadel type?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 22:28

Banjer en ik springen altijd met onze Torsion :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 06:17

intressant :) ik heb wel eens gekeken idd ook naar barefoot's maar die lijken mij toch niet stevig genoeg...

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 07:05

Ja kijk, als het niet kan dan zoek ik gewoon naar een passend boomzadeltje.
Maar de kans is veel groter dat het past met een boomlooze, maar hoe zit het dan met die beugelophanging?

Aangezien die bij bepaalde paarden door druk toch al drukplekken veroorzaakt ben ik daarin wel benieuwd naar de ervaringen?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 07:11

Ik doe alles met mijn Barefoot Cherokee en ook met mijn Cheyenne sprong ik gewoon. Zowel in het bos als in de bak. Ik ben geen enorme springer maar het gaat prima hoor. Veel succes met je zoektocht.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 08:40

Ik spring heerlijk met mijn ghost. Is even wennen maar ik heb nog nooit zo stevig op het paard gezeten.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 08:44

Boomloos (of zadelloos) springen is enorm goed voor je houding, maar als je er echt vaak mee bezig gaat, zou ik echt voor een boomzadel gaan (wintec is goed te doen, en past vaak wel op een haf). Een boomzadel verdeeld wat dat betreft het gewicht in de verlichte zit veel beter (als je echt staat in de beugels, je zou met boomloos zelf een goede techniek vanuit je knieen moeten hebben). Als je echt boomloos wilt springen, een goede instructie zoeken, anders kan je paard snel rugproblemen krijgen, en dat wil je natuurlijk niet :)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 11:00

Nee kijk en dat is wat ik me dus afvoreg.
Rij natuurlijk nu op een echt westernzadel, heb vroeger altijd gesprongen en wil nu wat SGW gaan doen maar dan zit je toch veel verlichte zit he.

Hiervoor had ik ook een wintec, dat paste wel ok en je kunt hiervan de boom wisselen dus dat is wel handig.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:06

Ik vind boomloos dus echt niet geschikt voor SGW :n Bij zowel cross als springen moet je heel veel in de verlichte zit zitten, waardoor er veel druk komt op de beugelophanging. Voor een boomzadel geen probleem, maar bij boomloos dus wel. Daarnaast vind ik het zelf altijd wel prettig om steun te hebben aan een zadel, dus wat wrong, en bij een boomloos zadel heb je dit toch vaak niet.

Als ik jouw was zou ik gewoon even de boommaat van je paardje opmeten en op marktplaats of divoza of iets dergelijks een leuk tweedehands zadeltje kopen en die even pas laten maken door een zadelmaker.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:09

Loes'sCorner schreef:
Nee kijk en dat is wat ik me dus afvoreg.
Rij natuurlijk nu op een echt westernzadel, heb vroeger altijd gesprongen en wil nu wat SGW gaan doen maar dan zit je toch veel verlichte zit he.

Hiervoor had ik ook een wintec, dat paste wel ok en je kunt hiervan de boom wisselen dus dat is wel handig.

Daarom, ik zie dat je een jong paardje heb (wodan van het voske, ik geloof dat ik een keer ben wezen kijken bij hem). Omdat hij nog volop in ontwikkeling is, is zo'n aanpasbaar zadel ideaal. Wel ff bij een MSFC vragen of het goed past (ook qua lengte, heel belangrijk).

Maar omdat je ook graag SGW wil doen, zou ik voor een boomzadel gaan. Je staat toch snel in de beugels met SGW (teminste ik deed dat wel: in de verlichte zit, staand in de beugeld niet continue op de knieen, dat kan ik niet door een blessure aan de knie).

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 11:41

Ja Wodan van t Voske!
Ja het word dan toch maar weer een Wintecje, dat kan ik mooi laten aanpassen mocht het nodig zijn en in het verleden liep hij hier ook goed mee!

Bedankt voor de tips!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:50

Op zich is een boomloos zadel natuurlijk niet ontwikkeld als zijnde het ultieme springzadel , maar heel veel mensen die er 1 hebben doen er gewoon alles mee , OOK springen , en dat gaat gewoon prima. Het zijn all-round zadels waarmee je alles kan doen , maar er zijn natuurlijk veel specifieker ontwikkelde zadels zoals in dit geval een echt springzadel.

Vergis je overigens niet in de standaard kreet dat een boomzadel de druk veel beter verdeelt : dit is is de praktijk namelijk vaker NIET dan wèl het geval....helaas.

Bij de meeste Engelse zadels zit de beugelophanging erg ver naar voren op de boom gemonteerd waardoor je bij het staan in de beugels veel druk geeft op de voorkant van het zadel , rond de schoft.

Het is niet voor niks dat ontzettend veel paarden zo'n smalle en uitstekende schoft hebben , of witte en kale plekken rond de schoft.

Een goede en eerlijke boomloos-zadel-verkoper waarschuwt dat de druk op de beugels hèt punt van aandacht is , maar bij boomzadels geldt dit net zo hard alleen wordt er daar niks over gezegd , waardoor mensen denken dat de zwakke plek daar niet in zit. Maar OOK daar heb je het risico , plùs nog eens veel meer kansen op andere drukproblemen door een niet altijd perfect passende boom.

Vrijwel alle zadels zijn ontwikkeld met het idee dat de ruiter in het zadel ZIT , met z'n billen in het zadel , en daar is het zadel dan ook op gebouwd , dat het op dat moment de druk het beste verdeelt (mits het zadel echt netjes past).

Op het moment dat je veel gewicht in je beugels zet ben je dus eigenlijk altijd verkeerd bezig voor de drukverdeling , vooral ook omdat je het paard er èigenlijk elke keer mee stoort en uit zijn evenwicht haalt.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:25

pmarena schreef:
Op zich is een boomloos zadel natuurlijk niet ontwikkeld als zijnde het ultieme springzadel , maar heel veel mensen die er 1 hebben doen er gewoon alles mee , OOK springen , en dat gaat gewoon prima. Het zijn all-round zadels waarmee je alles kan doen , maar er zijn natuurlijk veel specifieker ontwikkelde zadels zoals in dit geval een echt springzadel.

Vergis je overigens niet in de standaard kreet dat een boomzadel de druk veel beter verdeelt : dit is is de praktijk namelijk vaker NIET dan wèl het geval....helaas.

Bij de meeste Engelse zadels zit de beugelophanging erg ver naar voren op de boom gemonteerd waardoor je bij het staan in de beugels veel druk geeft op de voorkant van het zadel , rond de schoft.

Het is niet voor niks dat ontzettend veel paarden zo'n smalle en uitstekende schoft hebben , of witte en kale plekken rond de schoft.

Een goede en eerlijke boomloos-zadel-verkoper waarschuwt dat de druk op de beugels hèt punt van aandacht is , maar bij boomzadels geldt dit net zo hard alleen wordt er daar niks over gezegd , waardoor mensen denken dat de zwakke plek daar niet in zit. Maar OOK daar heb je het risico , plùs nog eens veel meer kansen op andere drukproblemen door een niet altijd perfect passende boom.

Vrijwel alle zadels zijn ontwikkeld met het idee dat de ruiter in het zadel ZIT , met z'n billen in het zadel , en daar is het zadel dan ook op gebouwd , dat het op dat moment de druk het beste verdeelt (mits het zadel echt netjes past).

Op het moment dat je veel gewicht in je beugels zet ben je dus eigenlijk altijd verkeerd bezig voor de drukverdeling , vooral ook omdat je het paard er èigenlijk elke keer mee stoort en uit zijn evenwicht haalt.

Om even duidelijkheid te scheppen: een goede verlichte zit steunt op de knieen: je kan bijvoorbeeld ook springen zonder zadel (is trouwens ook erg leuk zo nu en dan). Puur natuurkundig gezien zouden de krachten die dan op de rug komen van het paard met boom/boomloos niet bijzonder sterk verschillen. Echter bezit niet elke ruiter deze techniek. Veelal wordt er veel druk op de beugels geplaatst, en daarmee op de aanhechting aan het zadel. (ben ik ook toe geneigd met een boomzadel hoor, daartoe neig je toch vrij snel als je er niet erg op let, en weinig oefent)

Inderdaad, door de plaatsing van de aanhechting van de beugels aan de boom (zeker bij goedkopere zadels waar het veelal nog eens te ver naar voren zit) komt de meeste druk voorop. Maar bij een goed passende zadelboom wordt de druk over een groter gebied verspreid, dan bij boomloos, waar er een gigantische hotspot zit op de aanhechting van beugels, wanneer de ruiter puur hierop steunt.

Ik ben geen tegenstander van boomloos, noch van boomzadels. Ik vind beide typen hun plussen en minussen hebben, en rijd graag met beide typen zadels. Alleen voor springen/SWG, en voor mij ook endurance ivm mijn knie prefereer ik hier een (goed passend, aangemeten!) boomzadel. In de western en de dressuur en grondrecreatie ga ik graag voor boomloos, omdat je de beweging van je paard zo heerlijk op de kleinste spanningen kan volgen en het paard zoveel vrijheid geeft.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 29-05-09 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

xLauwterd01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:26

Springen met boomloos is zwaar irritant vind ik.
De kamer zit dan er in de weg, ik heb er ervaring mee ;)
Maar jij moet het weten :p

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 19:24

MLoeser : mee eens :j

Alleen dat goed passend aangemeten (èn bijgehouden) daar wordt maar zelden aan voldaan waardoor de keus voor een boomzadel niet altijd zo voordelig is als men graag roept.
Daarom waarschuw ik graag dat het niet zo zwart-wit is dat een boomzadel klakkeloos beter is :)

Wintecjes zijn fijne zadeltjes overigens , de verwisselbare kopijzers zijn erg handig +:)+

Ik heb ook wel eens een Wintec springzadeltje gehad , mooi ding hoor :j

Alleen dus het boom-probleem : voorkant was mooi passend te maken maar de ronding van boom + kussens was niet goed passend op mijn paardje. En dan houdt het ook op. Baalde daar echt stevig van...

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 19:32

Ik ben zelf ook wel voorstander van Wintec/thorowgood, maar inderdaad, het is wel belangrijk dat mensen inzien dat zo'n zadel ook moet worden aangemeten, en niet meteen overal op past, omdat de "ronding" in de boom niet altijd overeenkomt met de rug van het paard, en ook de bij de lengte en de schoft kan zo'n zadel knellen.

Op max had ik eerst een 500 VZH, later een 500 dressuur en een 2000 springmodel, erg fijne zadeltjes, als ze passen. En makkelijk in onderhoud :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:10

Yep , en dat is vaak het euvel , dan vraagt iemand zich af of boomloos iets is en dan antwoorden er direct 10 mensen die oit wel eens een half gesprek op hebben gevangen : een boomzadel verdeelt het gewicht beter !

Waarna men op de gok een boomzadeltje erop gooit en denk "klaar" te zijn en het beste te hebben gekozen :P

Ik heb denk ik wel 10 verschillende Wintecs gehad , maar vind de ouderwetse Sport dressuur (die je toen in allerlei kleurtjes had een jaar of 15 geleden) nog steeds het fijnste Wintecje dat er ooit is geweest :)

De westernversie is ook wel fijn trouwens !

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:50

Western ben ik nog niet getest :P

Volgens mij raken we ook ietsje off topic ;)

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 23:17

Met mijn barefoot London kan ik niet springen, wel kleine sprongetjes tot 60 á 70 centimeter maar als het hoger gaat word ik gelanceerd. Voor het echte springen heb ik er net te weinig steun aan.