Ervaringen met het leren Meroth bitje

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sannessep

Ervaringen met het leren Meroth bitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 22:16

Ik heb gezocht of er al een topic over was, maar ik kon niet echt vinden wat ik zocht. Ik heb het dus over het 'ronde' bitje met twee ringen dat je aan de onderkaak vast maakt.

Ik vroeg me af of je dit bitje altijd zonder hoofdstel gebruikt... Ik vind het namelijk erg mooi staan zonder hoofdstel en m'n pony heeft eigenlijk altijd last van kriebels voor en achter de oren (de neusriem laat ik eigenlijk altijd al weg, geeft alleen maar irritaties), dus het zou een leuke oplossing zijn.

Er wordt vaak gezegd dat dit bit een heel zacht bitje is.. is dit echt zo? Ik bedoel, kan het nog zachter dan een dubbel gebroken trensje?
Zijn er ook nadelen aan het meroth bit (hier ben ik erg benieuwd naar namelijk)?
Kun je het bit altijd zonder bakstukken gebruiken (dus echt alleen het bitje) of is dit minder prettig voor het paard?
Kun je er met fatsoen mee dressuren?

Alvast bedankt!

Ir111

Re: Ervaringen met het leren Meroth bitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 22:19

Ik heb t bit nieuw gekocht, netjes volgens gebruiksaanwijzing in de olie gelegd maar desondanks waren de randen te scherp en reed ik de mondhoeken open. Gewoon buiten in t bos, daar raak ik mijn teugels nauwelijks aan. Ik heb t uiteindelijk maar weggedaan.

Ik heb wel met een gebruikte gereden en dat ging wel goed.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 22:22

Oud stalgenootje had er 1, die knapte onder het rijden op het strand, levensgevaarlijk!

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 22:29

Caira schreef:
Oud stalgenootje had er 1, die knapte onder het rijden op het strand, levensgevaarlijk!

Oei! Is dat ook niet een beetje slecht onderhoud dan? Ze zijn toch best wel dik, dus je zou niet zeggen dat ze zo knappen.... Hmmm.
Bij mij is het hoofdstel ook al eens geknapt (waar 't bakstuk aanzit bovenaan bij de frontriem zeg maar), dat was ook niet echt lachen (eigen schuld overigens, ik wist dat er een zwakke plek in zat).

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 22:36

ik heb ooit een pony gereden die dat bit droeg,ik vond het niet fijn.
fjord van een vriendin van mij kreeg hem zelfs uit onder het rijden. :+ [zonder hoofdstel]

het leer moest ik toen elke keer voor het rijden in de zonnebloem olie doen maar ik vond het leer echt gaan ruiken.
ook vond ik dat je hulp niet fijn doorkwam.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 22:59

Mijn merrie is heel moeilijk met bitten, normaal rij ik altijd met hackamore, maar ik merk dat ik bij de dressuur wat mis. Ik heb nu een keer met het bitje gereden en het beviel me eigenlijk heel goed. Ik heb hem wel met een hoofdstel eraan vast, maar de bakstukken zitten wel los:
http://img.photobucket.com/albums/v682/ ... rbit03.jpg

Ik vind het wel moeilijk om een hoofdstel er goed aan te bevestigen omdat de ringen van het bit niet echt op een handige manier hangen om er bakstukken aan vast te maken.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 08:37

Ik reed tot vorgie week altijd met een meroth. Vorige week heeft mijn merrie hem helaas opgegeten en was ik tijdens het rijdne mijn bit kwijt. Ik ben er heel tevreden over. Mijn merrie heeft een hangend rooster en op de manege is het verplicht om met een bit te rijden. Vandaar dat ik er de meroth in heb hangen. Het was voor haar een heerlijk zach en vriendelijk bit. Het vergt wel meer onderhoud dan een gewoon bit. Ik legde het iedere 2 weken minstens 24 uur in de olie. Verder kan je het bit niet zo maar afspoelen na het rijden beter is om het met een droge doek af te nemen. (is dus minder hygienisch dan een gewoon bit). Maar voor mij is het een ideaal zacht bitje. Ik heb er wel een hoofdstel aanhangen omdat je anders het riempje onder het bit vrij strak aan moest trekken en dan is het bit een heel stuk minder zacht. Maar ik had de bakstukken en alles behoorlijk los alleen om te voorkomen dat ze het bit uit zou duwen.

Ik heb achter de oren wel een bontje omdat mijn merrie echt niet van druk achter haar oren houd. Ik rijd nu tijdelijk met een dubbelgebroken onderlegtrens en dan heb ik er wel een neusriem om maar ook met een bontje om de neusriem.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 13:20

Oke, nou bedankt voor de reacties.

Ik denk dat ik het dus maar gewoon moet proberen... Het heeft geen zin als ik er alsnog een hoofdstel aan moet knopen, dan is voor mij het hele ideale eraf namelijk (zou juist fijn zijn als ze verder niets aan haar hoofd zou hoeven hebben).

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 16:10

Als je hem zonder hoofdstel gebruikt moet je het kinriempje vrij strak aansnoeren en kan het paard de tong dus erg slecht bewegen. Hierdoor kan het paard minder goed slikken, dit is oncomfortabel. Het kan wel zonder hoofdstel maar het heeft best wel wat nadelen. Ik heb zelf aan het meroth alleen een riempje achter de oren langs met daaraan een bontje, is heel zacht en dan hoeft het kinriempje niet zo strak.