bontjes zijn slecht

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jitske

bontjes zijn slecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 16:22

ja ik weet het, er zijn al heeeel wat topics over het gebruik/misbruik van bontjes onder het zadel, maar het gaat me specifiek om de volgende stelling:

Citaat:
het is bekend dat bontjes slecht zijn

is dit bekend van bokt, of is dit echt door iemand bewezen? en zo ja, waar kan ik dat dan terugvinden? ik denk namelijk dat als het echt zo slecht zou zijn dat het nooit uitgevonden was, of later uit de handel zou zijn gehaald...

genoeg mensen zeggen ook dat bijvoorbeeld bandages slecht zijn, en anderen zweren er juist bij. dit is ook wel een beetje een persoonlijke mening, en afhankelijk van het paard...

kennissen van mij hebben een paard gehad met kissing spines. toen het nog enigszins behandelbaar leek hebben ze er dan ook werkelijk alles aan gedaan om het te behandelen (aquatherapie, fysio regelmatig erbij e.d.). op een gegeven moment was ze iets beter, maar zou nooit meer goed worden en alleen maar achteruit gaan, dus zouden ze haar ook laten inslapen. de laatste weken zijn ze echter nog elke dag met haar naar het bos geweest. vond ze echt geweldig, ze mocht alleen geen bochten maken, alleen maar rechtuit.
maar hier hebben ze ook een bontje onder het zadel gelegd om de 'schokken' van de ruiter iets beter te kunnen absorberen, ookal hadden ze óók een goed passend zadel.
is dit dan ook slecht?

Relien

Re: bontjes zijn slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:25

Ik had een keer een zadel en daar kwam de zadelmakerbij hij lag prima alleen aan de achterkant waren de kussen iets rechter en mijn paard ze rug liep iets meer schuin (als jullie het snappen) en toen zei hij dat ik met een bondje prima kon rijden.. Deze zadel maker was van dealeman zadels dus die weet heus wel wat hij zegt,

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:26

denk toch dat het een persoonlijk mening blijft.ik heb horen zeggen dat alleen het bontje niet slecht is,maar lig je hem op het dekje en dan je zadel dan weer wel.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 16:28

dus twee dingen op mekaar is dan slecht?
hoe zit het met een gelpad dan? zijn ook twee dingen op elkaar...

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:28

ik denk dat het bontje opzich niet verkeerd is.
maar er zijn teveel mensen die er maar wat mee aanrommelen.
oh, mijn zadel ligt niet goed, dan gooien we er maar een bontje onder.
zonder te kijken hoe en wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:29

Een bontje om je zadel passend te maken is slecht.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:30

duChambre schreef:

ja maar ja ik weet het ook niet hoor ik heb dat ook maar weer gehoord ;)

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:31

mijn zadel ligt ook niet meer goed maar ik ga der geen bontje onder doen.volgende week ga ik naar de zadelmaker.een zadel moet gewoon goed zijn dat is heel belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:37

miss_kippie schreef:
mijn zadel ligt ook niet meer goed maar ik ga der geen bontje onder doen.volgende week ga ik naar de zadelmaker.een zadel moet gewoon goed zijn dat is heel belangrijk.

That's the way I like it!
En een zadel maak je niet passend met een bontje.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:41

Een zadel wat al vrij strak ligt bij de schoft lijkt me niet verstandig een bontje onder te leggen. Dit maakt het deel alleen maar smaller/strakker.
Wanneer het zadel wat los ligt zou het juist een oplossing kunnen zijn voor een paar dat in de groei is en zijn spieren in ontwikkeling zijn.

Een jong paard wisselt veel in lichaamsbouw; het is niet te doen hier altijd een perfect passend zadel op te leggen. Ik denk dat hierbij een bontje juist een fijner oplossing is om het voor korte termijn op te vullen.

Uiteindelijk is het natuurlijk belangrijk dat je gewoon een goed passend zadel hebt. Maar zoals ik al zeg een jong paard in de groei, is dit gewoon niet zo eenvoudig.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:42

Een bontje om de gevoelige rug van een paard te ontzien is prima.
Echter zorg dan wel dat je zadel daarop wordt aangepast.

Anders gaat het alsnog knellen en ben je verder van huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:43

Ook voor een paard in de groei is een bontje funest als lapmiddel om je zadel passend te krijgen.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:48

Kijk.

Optie 1:
Als je zadel slecht ligt en je probeert het op te lossen met een bontje, dan is dat slecht. Want je moet gewoon een goed zadel hebben. Dat is toch wel het minste dat je je paard verschuldigd bent.

Optie 2:
Je hébt een goed passend zadel (passend gemaakt op een bontjesloze rug) en je legt er dan een bontje tussen, dan past het zadel dus niet meer. Want het is passend gemaakt op een bontjesloze rug, en prop je daar een bontje tussen is de verhouding zoek.

Dus.
Ik denk dat je best kunt zeggen dat bontjes maar in één geval goed zijn en dat is optie 3:
Een zadel aangepast aan een rug+bontje.

Voor de rest: gewoon niet doen.

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:51

duChambre schreef:

Ik heb gehoord dat een gelpad inderdaad vaak meer kwaad dan goed doet..
Ik zie niet in waarom een bontje slecht is. Als het gaan om een minimale correctie van de ligging van je zadel dan. Een slecht liggend zadel maak je er idd niet beter van.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 17:10

miss_kippie schreef:
ja maar ja ik weet het ook niet hoor ik heb dat ook maar weer gehoord ;)

en dat is dus precies het probleem... (niet aanvallend bedoeld hoor)
iedereen 'heeft het gehoord'. niemand komt met 'bewijzen'...
ik heb nog nooit iemand gehoord die zei: "dokter huppeldepup heeft het op die en die manier onderzocht en dit en dit kwam uit dat onderzoek, en dáárom is het slecht" snap je?

in het begin hebben mensen het gewoon gehoord, daarna ergens gelezen (wss op bokt oid, dan hebben ze het gelezen van iemand die het gehoord heeft, niet echt betrouwbare bron dus) en daarna gaan ze zelf maar zeggen dat het zo is, omdat ze gelezen hebben dat iemand het gehoord heeft... lekker snugger, of niet dan?

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 17:11

paardebloemp schreef:
Ik heb gehoord dat een gelpad inderdaad vaak meer kwaad dan goed doet..

en ik heb weer 'gehoord' dat een gelpad goed is voor de drukverdeling...
en omdat we onze oren zo goed kunnen gebruiken neem ik dus niks meer zomaar van iemand aan...

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:14

en zo heeft iedereen gehoord dat je een paard dat zweet een zweetdeken op moet doen en dat je een paard in de winter een deken op moet doen.

Maar mensen denken vaak niet meer logisch na. Ik vind mijn bontjesverhaal best logisch, dus ik gebruik maar gewoon mijn GBV (gezond boerenverstand) dan kom je vaak best ver.

orange1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:16

ik heb al een tijd een bontje onder het zadel, en ja eigenlijk alleen voor de mooiheid
en mn paard heeft er geen last van dus ik hou het lekker bij het bontje :D

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:17

ik vraag me oprecht af: wat is er zo mooi aan een wit stuk bont tussen een leuk gekleurd dek en een mooi zadel?

Maar goed, ik weet, (weer dat gvb) dat over smaak niet te twisten valt.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 17:18

@abeltje77: klinkt idd best logisch jouw verhaal ja..

zelf rijd ik af en toe met een bontje, vooral voor foto's enzo. eigenlijk gewoon voor de leuk. mijn idee is dat het uiteindelijk niet heel veel verschil zal maken, als je op het zadel een druk zet. dan plet je je bontje toch wel.. en aangezien elk mens in een zadel druk is, dan heb je er dus geen last van?
maar of dat alleen tussen mijn oren logisch is.. zou ook kunnen...

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:19

ik heb een bontje onder voor mijn jonge paard ivm dat hij nog heel groen is en het zadel iets te breed is. dus als extra opvullig. verder kan een bontje weinig goeds doen denk ik.
als een zadel niet goed licht gewoon ander zadel of laten aanpassen. moet je kijke hoe veel paarden een witte plek op hun schoft hebbe. allemaal van druk plekke / schuurplekke,.. VRESELIJK

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:20

suleilitha schreef:
Een bontje om je zadel passend te maken is slecht.

maar dat is juist waar ze voor bedoeld zijn. Een bontje onder een passend zadel is slecht, daarmee maak je de kamer een stuk nauwer. Als je zadel iets te wijd is, dan vul je hem TIJDELIJK als oplossing even op met een bontje.,en dan bel je als de wiedeweerga de zadelmaker. Maar ik heb het idee dat men tegenwoordig een bontje er onder gooit omdat dat zo leuk lijkt. Er zijn ook showbontjes, die alleen voor en achter een randje bont laten zien, maar die niet opvullen, doe dat dan denk ik.
Laatst bijgewerkt door Martje80 op 28-05-09 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:21

er is trouwens wel een fatsoenlijk onderzoek naar geweest, oh hemel, ik moet zwaar nadenken waar dat in stond...

daar stond in dat als je echt perse iets wilt gebruiken onder je zadel dat dan bontjes van écht bont (dus niet die standaard bontjes maar echt een stuk 'vel' zeg maar) de druk het best verdelen. Die draag je dan ook met het bont naar beneden.

De rest doet allemaal meer kwaad dan goed. En ook de echte vellen worden niet aangeraden. (en zijn trouwens ook niet mooi) want er steekt dan een stuk 'vel' onder je zadel vandaan.

Yell

ik heb een paard met een smalle schoft ( die inmiddels als behoorlijk breder is geworden ) en die onder gewicht is. Daarop heb ik een tijdje een gelpad gebruikt. Inmiddels is de bespiering rond zijn schoft dusdanig gegroeid dat de gelpad niet meer nodig is.

Ik denk dat als ik op dit paard een zadel pas had laten maken, de bespiering geen kans had om te groeien zonder in de beknelling te komen...

orange1

Abeltje77 schreef:
ik vraag me oprecht af: wat is er zo mooi aan een wit stuk bont tussen een leuk gekleurd dek en een mooi zadel?

Maar goed, ik weet, (weer dat gvb) dat over smaak niet te twisten valt.

tja ik vind het gewoon leuk staan.