wie kent dit soort bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

robin_hood

wie kent dit soort bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 22:56

Wie heeft ervaring met dit soort bit? Het wordt ook wel "buikjesbit" genoemd. Wat is de specifieke werking hiervan?

Afbeelding

Maaike_Ma

Re: wie kent dit soort bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 07:15

nog nooit gezien is het een western bit dan ofzo?

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 07:22

ik heb het nog nooit gezien, maar ik denk haast dat het een bit is met een hefboomwerking, waardoor het bit scherper in kan werken...maar ik denk dat het plaatje op de kop staat, het lijkt logischer als het andersom staat

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 07:26

Ik denk juist dat het zo goedom staat.
Je bevestigd de bakstuken zeg maar aan de kleine ringetjes en de teugels aan de grote;)
Hij werkt volgens mij niet zo scherp on als een scharenbit maar wel scherper dan een normale trens.

Ik zou hem niet makkelijk gebruiken ipv een trens..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 07:27

De naam van dit bit is baucherbit. Het heeft een licht kantelende werking maar geen hefboomwerking. (immers, er is maar één en geen twee scharen). Het heeft voornamelijk de werking dat het ontzettend stil ligt in de mond. Nog stiller dan een kneveltrens. Alleen heeft het dus wel die kantelende werking.

http://www.chronicleforums.com/Forum/sh ... p?t=157878 staan wat ervaringen.

- Het plaatje hoort echt zo, bakstukken door de kleine ringen en teugels door de grote.
- Het bit heeft echt geen hefboomwerking. De ringen zijn immers rond en er kan dus geen tweede arm gecreëerd worden.
(kracht x arm)links = (kracht x arm)rechts
Arm is aan één van de zijde 0 dus is de kracht aan de andere zijde 0.
- Het is een hartstikke engels (brits) bit. Juist de engelsen hebben zulke bitten uitgevonden.
- Hij werkt dus gewoon in, niet scherper en niet slapper. Wel stiller en met wat kantelwerking, dus liever geen plat middenstuk en of ongebroken, of dubbelgebroken.

Even op de reacties ge-edit.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 07:34

Ik rijd met dit bit in de cross. Alleen de mijne is enkelgebroken. Ik heb hem via via overgenomen. Mijn paard tolereert geen scherp bit, maar is moeilijk te controleren in de cross. Met dit bit gaat het super. De mijne is wel een dunnetje, 10mm op de lagen. Je mag ermee dressuren vanaf het Z en springen / crossen in elke klasse.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 08:09

Mizora, jouw verhaal maakt het echt heel duidelijk! Weer wat geleerd vandaag :D
op wat voor soort paard zou dit bit dan gebruiken?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:06

Als je dat artikel staat, staat er toch in op wat voor soort paarden er met dit bit word gereden %)

Rij je dressuur en wil je wedstrijden rijden? Dan zou ik niet voor dit bit kiezen, aangezien je er pas vanaf het Z mee mag rijden.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:06

mo_van_dijk schreef:
Als je dat artikel leest, staat er toch in op wat voor soort paarden er met dit bit word gereden %)

Rij je dressuur en wil je wedstrijden rijden? Dan zou ik niet voor dit bit kiezen, aangezien je er pas vanaf het Z mee mag rijden.

Edit: typo, oeps gequote ipv gewijzigd :o

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:05

Hij is voor de meeste paarden geschikt, alleen paarden die echt wat te spelen nodig hebben zou ik niet één twee drie met dit bit rijden. Maar voor de rest zie ik niet in waarom je er niet mee zou rijden. (behalve dan dat het in dressuur pas vanaf Z mag)

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 18:39

Waarom zou je er in de dressuurwedstrijden pas in het Z mee mogen rijden? In het reglement staat namelijk dat je met springen en met de cross het in alle klassen mag gebruiken. Klinkt mij niet logisch in de oren.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 19:06

Dressuur is gewoon raar.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:47

@ robin hood: Lees het dressuur regelement maar. In de bittenbijlage staat bij het nr. van het plaatje (bit met omhooggaande scharen, toegestaan vanaf het Z1)

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:50

Ik heb zo'n bitje vroeger ook gebruikt, bleek zachter te zijn in de mond van het paard.
Paardje reageerde er goed op maar het is al zo lang geleden dat ik het verschil niet meer weet met een gewone trens tijdens het rijden.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:50

zoals Mizora zei is het een baucher. alleen wat ik niet snap is waarom je er maar mee mag rijden van Z . Ik rij in België(Wallonië) en we mogen daarmee in eender welkecategorië mee starten en ook bij het springen mag het . De meeste paarden en pony's op mijn manege hebben zo'n bit

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 23:31

mo_van_dijk schreef:
@ robin hood: Lees het dressuur regelement maar. In de bittenbijlage staat bij het nr. van het plaatje (bit met omhooggaande scharen, toegestaan vanaf het Z1)

Ja, dat had ik inderdaad ook al gezien, vandaar mijn vraag waarom het alleen gebruikt mag worden vanaf klasse Z dressuur.
Bij het springen en crossen mag het namelijk wel in elke klasse gebruikt worden, dus ook in lagere klassen dan de Z.

Maar ik heb het inmiddels even nagevraagd:
De bijlage van het KNHS reglement zoals die op hun website staat dateert uit 2007 en is daarom niet meer up to date. In die bijlage ( nr. 8) staat het bit afgebeeld als een enkelgebroken trens.

Een dubbelgebroken versie, zoals op de foto in aanvang van dit topic, mag tegenwoordig wel in alle (dus ook de lagere) klassen gebruikt worden.

Blijkbaar lopen ze bij de KNHS achter met het bijwerken van hun reglementen boekje ;(

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 21:54

Zie ook artikel 428 van het FEI reglement.

Daantje96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 14:39

het is idd een bit met hefboomwerking een vriendin had deze ook en heb het haar meteen afgewezen en ze rijd nu beter met een gewoon dubbel gebroken trensje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 14:44

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-05-23 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

wild_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 14:56

Ik vind het bitje wel wat hebben!
Weten jullie waar je deze kunt kopen?

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 17:24

Ik heb het via www.equimatch.nl gevonden.
Het heeft inderdaad geen hefboomwerking. De scharen staan immers niet naar beneden gericht. Als je een ophouding aan de teugels geeft dan kantelt het bovenste schaargedeelte iets naar voren waardoor de bakstukken wat naar voren geduwd worden en daardoor krijgt het paard een lichte druk in zijn nek achter zijn oren. Verder is het gewoon een (dubbelgebroken) bustrens.

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 17:25

Daantje96 schreef:
het is idd een bit met hefboomwerking een vriendin had deze ook en heb het haar meteen afgewezen en ze rijd nu beter met een gewoon dubbel gebroken trensje

Waarom heb je het afgeraden?

qwasie1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 20:38

galley schreef:
Ik denk juist dat het zo goedom staat.
Je bevestigd de bakstuken zeg maar aan de kleine ringetjes en de teugels aan de grote;)
Hij werkt volgens mij niet zo scherp on als een scharenbit maar wel scherper dan een normale trens.

Ik zou hem niet makkelijk gebruiken ipv een trens..

dit denk ik eigenlijk ook, inwerking als een wat 'liever' scharenbit...