[WN] Elke dag staartzak kwijt

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mikkee

Elke dag staartzak kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 08:20

Mijn schimmeltje draagt voor het praktische een staartzak.
Nu ze echter 24/7 op de wei staat en er weer volop vliegen zijn, zwaait ze uiteraard meer met d'r staart.
Op de een of andere manier raakt dagelijks de vlecht los en verdwijnt de staartzak dus ook in het gras. Ik probeer het stiekje echt heel strak te doen, maar ja...
Iemand tips?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 08:27

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 08:30

volgens mij hebben ze hun staart juist hard nodig om de vliegen weg te jagen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 08:31

Even terzijde: is dat niet pijnlijk? Als ze de vliegen wegjagen (en dus zichzelf "slaan") met een staartzak?

Desiree01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 08:44

Ik tape de staart (onder de staartwortel pas) en laat een pluimpje over voor de vliegen, gewoon met verband tape welke je bij de DA of betere paardenspeciaalzaak kan halen, eerst vlechten en dan omwikkelen met de tape beginstukje door de vlecht heen halen, eens in de 2 a 3 weken vervangen.

DubbelFun

Re: Elke dag staartzak kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 08:58

@Mikkee : wat voor soort staartzak heb je nu: tubes of zak ??
Wat voor soort sluiting zit er op als je een staartzák hebt; klitteband of clip.

Het elastiekje onderaan de staart/vlecht heeft weinig te maken met de stevigheid van de bevestiging van de zak. Dat doe je nl bovenin de staart.

De bovenste staartharen zijn veel korter en gaan dus makkelijker uit de vlecht los.
Wat je zou kunnen doen is deze korte haren apart van een elastiekje voorzien en daarboven de staartzak vastmaken.
Heb je geen stuk staartworten ín de staartzak zitten dan zou je 5 cm onder de staartworten ook een elastiek kunnen doen en hierboven de staartzak vastmaken.

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 09:49

DubbelDun schreef:
@Mikkee : wat voor soort staartzak heb je nu: tubes of zak ??

Een zak met twee langere stukken bovenaan waarmee ik door de staart heen een knoop kan leggen. De zak hangt dan ahw op de bovenste streng van de vlecht.
DubbelDun schreef:
Heb je geen stuk staartworten ín de staartzak zitten dan zou je 5 cm onder de staartworten ook een elastiek kunnen doen en hierboven de staartzak vastmaken.

Ik denk dat dit weleens de oplossing kan zijn! Thanks! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:54

Laat die staartzak lekker af als ze buiten staat :+
Ze hebben last van de vliegen en die moeten ze weg kunnen slaan met hun staart. Als je een staartzak erin hangt heeft het veel minder effect dan wanneer de staart los is. Daarnaast is het ook nog eens een rotgevoel om constant zo'n harde vlecht tegen je lijf gemept te krijgen. Dus al met al is het misschien praktisch voor de eigenaar maar zeker niet voor het paard in het zomerseizoen. Ik weet dat het irritant kan zijn, mijn merrie heeft dan wel een zwarte staart maar die slaat altijd grijs uit en daarnaast is de staart ook nog erg dik en gaat snel in de klit. Maar ik vind het veel belangrijker dat ze de vliegen goed kan wegjagen dan dat haar staart er tiptop uit ziet...

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 12:02

Miss_Montana, heb je ook wel gelijk in natuurlijk.
Er zitten hier 's zomers veel dazen en ander vliegend ongedierte, dus zodra ik merk dat die er weer zijn, haal ik de zak/vlecht er wrs snel af.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:18

meerdere elastiekjes er om doen?

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:22

zij schreef:

au, dat gaat erg zeer doen aan je haarzakjes op de lange duur...

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:23

Wat is er eigenlijk praktisch aan? net zoals deken op om niet vies te worden?
Een paard heeft een staart niet voor niets en zo'n ding eraan maakt er een soort stok van.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:24

Waarom heb je er überhaupt een staartzak om in de wei??

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:40

Volg dit even want die van mij krijgt binnenkort ook (telkens 1 nachtje) een staartzak om en staat ook 24/7 op de wei.
Waarom? Omdat ik de dag voor de show de staart was en de ochtend erna graag een schone staart wil.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:44

MarChak schreef:
zij schreef:

au, dat gaat erg zeer doen aan je haarzakjes op de lange duur...

hoezo? ik vlecht altijd een losse grote vlecht en doe dan onderaan 2 a 3 elastiekjes... die dingen wegen niks??? of hebben wij het over iets anders? ik dacht dat de staartzak uit ging omdat de elastiekjes er uit gaan en dus de vlecht uit zakt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 15:54

lekker aflaten!

chuzzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 15:59

ik heb ook een staartzak om in de wei en wel om de volgende reden. Het betreffende paard tilt zijn staart niet echt op als hij mest. Gevolg: staart vol poep, droogt op gedurende de dag. Hij slaat met zijn staart naar vliegen e.d. en regelmatig blijft op die manier een stuk staart hangen aan boom of struik, gewoon omdat de staart aan elkaar klit door de mest. Ook al was ik de staart 's ochtends, als ik dan 's avonds thuiskom, is zijn staart weer één grote mestbal. Zo houdt hij helemaal geen staart meer over, dus wassen, vlecht erin, staartzak erom. Ik heb zelf ruime katoenen staartzakken gemaakt, dat voelt veel minder hard aan als hij naar vliegen slaat dan alleen een vlecht. Ik bind de staartzak vast met koordjes die ik door de vlecht haal. Gaat best goed. Ik had eerst drukknopen eraan, maar die slaat hij ook los.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:01

zij schreef:
hoezo? ik vlecht altijd een losse grote vlecht en doe dan onderaan 2 a 3 elastiekjes... die dingen wegen niks??? of hebben wij het over iets anders? ik dacht dat de staartzak uit ging omdat de elastiekjes er uit gaan en dus de vlecht uit zakt.

Sorry, dacht even dat je het over een vlechtje had, idd met een grote vlecht is dat geen probleem.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:44

Jammer dat dit topic bijna een anti-staartzak topic wordt....
Antwoord op de vraag: meerdere elastiekjes los van elkaar erom. Eentje ook half erdoorheen enzo.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:50

Mikkee schreef:
Er zitten hier 's zomers veel dazen en ander vliegend ongedierte, dus zodra ik merk dat die er weer zijn, haal ik de zak/vlecht er wrs snel af.

opzich met droog weer worden staarten niet zo gauw vies. En zeker gezien de beesten waar ze last van hebben is het lente/'s zomers wel zo dier/paardvriendelijk om géén staartzak om te doen.

En anders je hebt er ook waar je drie verschillende plukken in kunt doen (tubus heet die geloof ik?) en dan vlecht je die drie en dan lijkt 't me toch dat die harstikke vast zit?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 06:23

Tubes blijven super zitten, ik heb er zelf ook een aantal en ze blijven geweldig zitten.Ik gebruik ze alleen als ik naar wedstrijden ga, maar voor dagelijks gebruik zijn ze ook prima, tis alleen onhandiger in het begin, maar de taktiek went snel. Ik knoop hem eerst om de staartwortel, vervolgens steek ik mijn hand in de tube en trek hem om mijn arm, dan een pluk staart pakken en door de tube trekken, dat doe je 3 keer en dan vlecht je de tubes, knoopje onderin en viola, klaar is klara }:0

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:59

In de zomerse vliegentijd hadden mijn paarden geen staartzak om ,als ze buiten staan. Gewoon lekker laten wapperen met die staart en ja, helaas ook voor jou, die staart wat vaker wassen. Ach , 1 voordeel heb je wel in de zomer, het is niet zo/te koud om te wassen! ;)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:16

Mikkee schreef:

maar wat is nou jouw argument om nu een staartzak te gebruiken
ps ik wil alleen maar wat leren hoor

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:51

het gaat hier toch niet om wel/geen startzak en dierenmishandeling? topic is 'hoe blijft ie beter zitten' niet 'vinden jullie een staartzak dierenmishandeling in de zomer'

sorry, maar vind het gewoon erg jammer hoeveel topics hier verandering of op niks uitlopen omdat er altijd wel mensen zijn die iets zielig of mishandeling vinden en daar dan zo nodig over moeten posten...
maak dan een eigen topic met die vraag als dit je triggert.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:58

Pienb, sluit me volledig bij je post aan. Dat gezeur om het waarom van een staartzak; lijkt me toch wel duidelijk; om de staart schoon te houden (en eventueel) te beschermen! :roll:

Ik heb in ieder geval veel aan de tips gehad, bedankt!