Dé Mexicaanse neusriem..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Makita

Dé Mexicaanse neusriem..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 17:11

Hee!

ik heb een vraagje
Waarvoor dient de mexicaanse neusriem?

Helpt het ook als het paard:
elke keer met de tong zit te klooien
adem problemen heeft,(smalle luchtpijp ofzo..)
Komen ze dan makkelijker aan de teugel?

Kunnen jullie hier antwoord op geven?

groetjs Makita

Pytje

Re: Dé Mexicaanse neusriem..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:21

Een paard heeft iets meer ademvrijheid met een mexicaanse neusriem. Wat het klooien met de tong betreft: voor mijn paard werkt het uitstekend. Maar heb je het gebit wel eens na laten kijken? Vaak is er een oorzaak voor het geklooi met de tong.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:22

makkelijker aan de teugel komen heeft niks met mexicaanseneusriem te maken...

Makita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 17:23

Pytje schreef:
Een paard heeft iets meer ademvrijheid met een mexicaanse neusriem. Wat het klooien met de tong betreft: voor mijn paard werkt het uitstekend. Maar heb je het gebit wel eens na laten kijken? Vaak is er een oorzaak voor het geklooi met de tong.

Nee, ze heeft niks met het gebit dat weet ik zeker, ze doet het al heel erg lang en het we hebben alles al geprobeert nou hebben we een lage neusriem omdat dit tot nu toe het beste helpt.

Makita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 17:24

_Daniella schreef:
makkelijker aan de teugel komen heeft niks met mexicaanseneusriem te maken...

OKee, bedankt, ik had gehoort dat het iets meer druk op de neus gaf en dat hij daaarom iets eerder reageerde..

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:25

Tfoe..
Als jij je paard aan te teugel rijd door het type hoofdstel
doe je iets fout denk ik..

Het gaat om de ontspanning waar door je paard voorwaarts- neerwaarts gaat lopen..

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:26

hoe weet je dat zeker? Is er een keer een paardentandarts langs geweest?

Makita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 17:28

Niinatjuh schreef:
Tfoe..

Het gaat om de ontspanning waar door je paard voorwaarts- neerwaarts gaat lopen..

Dat weet ik toch ook wel maar het kan toch wel HELPEN, daar is toch niks mis mee? en het was toch ook alleen een vraag..?!
Wij hebben nou ook een bit dat "iets scherper" is dan een normaal trensje, en daar loopt hij ook makkelijk op!, is dat dan fout?

Makita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 17:28

Pytje schreef:
hoe weet je dat zeker? Is er een keer een paardentandarts langs geweest?

Jaa, ze gaan min. 2x in het jaar naar de tandart!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:48

Welkom op bokt!

Als je vragen stelt, kan het gebeuren dat de antwoorden je niet bevallen. Probeer dan niet direct boos te worden, je hebt er immers zelf om gevraagd, niet? ;)
Deze mensen proberen je alleen maar te helpen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:27

Makita schreef:
Niinatjuh schreef:
Tfoe..

Dat weet ik toch ook wel maar het kan toch wel HELPEN, daar is toch niks mis mee? en het was toch ook alleen een vraag..?!
Wij hebben nou ook een bit dat "iets scherper" is dan een normaal trensje, en daar loopt hij ook makkelijk op!, is dat dan fout?

Hoe bedoel je iets scherper dan een normaal trensje ? Wat voor een bit heb je dan ? Een paard rijd je niet aan de teugel met een scherper bit of een scherper hoofdstel etc. Dat het paard makkelijker wordt met een scherper bit is omdat het scherpere bit pijn doet, je moet altijd met zo min mogelijk kunnen rijden. Dit verschilt per paard en per ruiter. Ik rijd een paard wat heerlijk loopt op een dik enkelgebroken bit ik houd daar zelf niet van maar als ik daar een dubbelgebroken bit in hang dan wordt het paard helemaal gek. Een ander paard dat ik rijd die loopt op een dun stangetje. Dat is een belgisch paard en ik heb dan zelf het idee toch iets meer controle te hebben als ik met haar buiten rijd. Ik de bak rijd ik die op alleen haar halster. Mijn eigen paard rijd ik bitloos of met een leren bitje, ze heeft een hangend rooster en dus heel weinig ruimte in haar mond. Die moet een zo dun mogelijk bitje hebben. Ik heb haar ook een tijdje op alleen een dubbelgebroken onderlegtrensje gereden omdat ze gewoon niet voldoende ruimte in haar mond heeft voor een echt bit.

Maar alle paarden die ik rijd lopen niet aan de teugel vanwege hun bit of hoofdstel. Ze lopen aan de teugel omdat ik ze daar rijtechnisch naar toe breng (sorry hele kromme manier van omschrijven ik weet even niet hoe het ander moet). Aan de teugel lopen is een kwestie van goed rijden en luisteren naar je paard en niet van een scherper bit of hoofdstel.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:34

Vraagje voor TS; doet hij/zij het ook als je bitloos rijdt? Ik heb er namelijk 1 die het ook doet als ie een bit in heeft, omdat hij geen ruimte heeft voor een bit.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 06:23

--> HAR

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:58

Een mexicaanse neusriem is toch voor springpaarden die trekken, en waarbij je net wat meer op de neus wil kunnen inwerken? En in ieder geval is deze neusriem in de mode ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:36

De mexicaanse neusriem geeft de meeste ruimte bij de luchtwegen. Helpt het meest tegen het kruisen van de kaken en heeft een zwaardere inwerking als het paard zijn mond opendoet.

Zit de lage neusriem hoog genoeg? (foto's die ik nu laat zien heb ik van google geplukt)
http://i66.photobucket.com/albums/h251/ ... C02703.jpg - deze neusriem zit wat laag, maar niet vreselijk. Maar hij hangt ontzettend naar voren omdat het bovenstuk wat ruim is. Daardoor zal deze qua inwerking wel veel te laag zitten.
http://albatros-schoonhoven.nl/Shop/images/2800111.gif - deze zit op de juiste hoogte, misschien mag hij één gaatje lager. Wel zit hij scheef. (aan de andere kant zit het ringetje waarschijnlijk op de bitring, anders is deze iets krap maar dat moet je bekijken of hij niet naar het oog schuift)

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 14:06

Makita schreef:
Niinatjuh schreef:
Tfoe..

Nee je rijd een paark NIET GOED nagevelijk i.m.o door een scherperbit en dergelijke, je rijd je paard nagevelijk door ontspanning..
Waarom een iets scherper bit? Hoe scherp? Wat voor soort bit?
Ja, als ik in men paard en scherp bit pleur, gaat ze vanzelf nagevelijk lopen, misschien moet je der nog even bij trekken.. ¬¬'
In mijn ogen is dat inderdaad heel erg fout ja..

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 14:14

hestejente schreef:
Een mexicaanse neusriem is toch voor springpaarden die trekken, en waarbij je net wat meer op de neus wil kunnen inwerken? En in ieder geval is deze neusriem in de mode ;)

Klopt, het werkt scherper op de neus in, zodat je hem wat meer bij je kan houden voor de sprong, daarom hoort het geen mode verschijnsel te zijn!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 14:27

Bandages zouden ook geen mode moeten zijn. En nog wel veel meer dingen. Maar wat doe je eraan, het is de verstandige bokker versus de slimme marketingjongens. Een gevecht tegen de bierkaai gewoon :+

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 14:29

Ik vind dit wel een hele goeie vraag van TS. Juist omdat het een mode verschijnsel is!!
Hoe werkt de mexicaanse neusriem precies en waarom zou je deze neusriem gebruiken ipv een normale dubbele neusriem???

Dit topic is niet bedoelt om elkaar af te zeiken over het rijden, maar het lijkt me verstandig om eens helderheid te krijgen over het gebruik van deze neusriem!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 14:47

Alleen is er onlangs al een topic over de mexicaanse neusriem geopend waar de ts het ook allemaal al in had kunnen lezen Suzan.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 14:48

Zet je de link toch even hierin en dan TEM je dit topic even :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 14:53

Dat heb ik inmiddels opgegeven bij HAR, om de haverklap worden er topics geopend over onderwerpen waar al minstens één topic over bestaat.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 14:56

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:12

Gelukkig zijn er mensen die wél de moeite willen nemen om even op de TeM knop te drukken zodat wij ook op dit topic worden gewezen (we kunnen tenslotte niet álles lezen en zijn ook maar mens ;) )
Er loopt nog een topic over het zelfde onderwerp, zie de link hierboven gegeven door Pytje.
Pytje bedankt voor het plaatsen van de link.
Hier een slotje.