hackamore: ervaringen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

hackamore: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:43

Ik rijd al een poos zonder hoofdstel met Boy & dit bevalt erg goed!
Buiten rijden we met crb en dat gaat ook goed zolang we in kleine groepjes rijden.

Nou ga ik 3 weken kamp begeleiden in Limburg, wat inhoud dat we buiten 12 kinderen (van 6 tot 18) moeten begeleiden.
Vorig jaar hebben we ook 1 week gedaan. Boy is toen 1 keer mee op buitenrit geweest, wat redelijk ging. Hij werd erg heet van de nieuwe omgeving & de kleine pony's achter hem aan, wat resulteerde in gedribbel en steigeren.
Toendertijd reed ik hem nog met bit, iets waar hij een ontzettende hekel aan heeft. Bitloos is hij al een stuk relaxter buiten, dus wil ik dit jaar bitloos de ritten gaan doen.

Zelf rijd ik op een crb buiten, wat in principe prima gaat, al is hij hiermee niet altijd even snel te stoppen. Dat is toch wel een probleem als ik straks 12 koters achter me aan heb :o
Ik zat zelf te denken aan een hackamore, juist vanwege de scherpe inwerking, een echte noodrem.
Buiten rijd ik met een losse teugel & ik neem ze alleen op om af te remmen als hij te enthousiast is om op mijn zit te reageren.

Wat is jullie ervaring met de hack?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 23:19

Mijn ervaring is dat als hij wil mijn paard er net zo makkelijk doorheen dendert als door een bit. Kun je er eventueel eentje proberen om eens te kijken hoe Boy erop reageert?

Anoniem

Re: hackamore: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 07:47

Hij is nog nooit door het bit heen gedenderd, het is echt er tegen aan worstelen.. Kan er helaas geen lenen :n

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:05

Ik heb zelf een S-hack voor Miriano. Het is wel even wennen maar hij loopt er niet doorheen zoals hij met bit wel deed, en ertegen vechten doet hij ook niet. Het sturen is ook heel anders, de scharen bewegen namelijk niet opzij dus het sturen moet echt goed op je benen gebeuren.

Je mag hem evt wel een keer proberen?

kattekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:22

Hoi,
Ik heb mijn vorige paard met een hackemore met lange scharen gereden, omdat ze soms nogal overenthousiast was en het even duurde voor je haar terug had. Ik heb haar er wel aan moeten laten wennen, omdat zo'n hackemore wel heftig inwerkt. Je hebt ook een hackemore met korte scharen die dus niet zo sterk inwerkt.
Nadat ik haar eraan had laten wennen ging het perfect. Gewoon lekker buitenrijden met een los teugeltje en alleen met beleid aannemen als het nodig was. Bijkomen voordeel is dat ze, als de hackemore inwerkte, lekker rond ging lopen, met haar koppie naar beneden, zodat ze een stuk beter was uit te zitten als wanneer ze haar nek erop zette en het bit vastpakte. Dat zat voor geen meter.
Ik gebruik hem niet meer voor mijn nieuwe paard, dus als je 'm wilt lenen om uit te proberen kan dat (woon ook in Brabant) *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:33

sturen gebeurt al op m'n benen, dat scheelt (aangezien we normaal zonder hoofdstel rijden ;) ).
Bedankt voor het aanbod Joni & Kattekind, maar het probleem is dat ik niet kan testen met 12 koters achter me aan!
Ik denk dat ik er gewoon een ga bestellen & dan zien we 't vanzelf wel!

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:41

Nee dat is waar. Maar je zult toch eerst Boy eraan moeten laten wennen, maar dat zul je ongetwijfeld doen :j

Ik ben meer een voorstander voor een S-hack, omdat deze wat minder scherp inwerken dat de rechte.

kattekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:19

Hoi Laura,
Je kan de mijne overnemen evt, als je wilt, ik gebruik 'm niet meer. Als je wilt snor ik ''m vanavond even op en maak een foto'tje. Hij is gebruikt maar goed. Weet zo gauw niet meer wat ze nieuw gekost hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:21

Heb er net een besteld :=