Ik vroeg me af of de benen van je paard minder zweten onder witte of zwarte beenbeschermers met warm weer. Ik rij namelijk eigenlijk altijd met zwarte. Daar zweet het wel erg onder met warm weer. Maar ik heb ook witte. En omdat ik met pijpenkousen rij is het neopreen dus ook wit bij witte beenbeschermers. Zou dat minder zweten.
Het zweten komt niet zozeer door de warmte van buitenaf, alswel door de warmte van binnenuit die niet weg kan. Natuurlijk heeft de zon wel invloed, maar die schijnt op je hele paard. Gevolg: paard krijgt het sneller warm en gaat zweten. Het kleine verschil wat de kleur mogelijk zou kunnen hebben, maakt echt niets uit zou ik zo denken..en neopreen zweet sowieso al heel erg.
Ik weet niet met welke reden je de peesbeschermers gebruikt. Maar mocht je paard goede gangen hebben en je rijdt gewoon dressuur, dan kun je ze ook prima eens achterwege laten.
Ik zou ook niet zonder riskeren. Elk paard kan zich wel eens raken met rijden en dan lig je misschien een paar maanden uit de running. Je hebt er wel van passoa die praktisch helemaal open zijn. Mooi zijn ze niet maar geen problemen met oververhitting meer.