Beenbescherming bij het springen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

PonyDakota

Beenbescherming bij het springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 22:18

Ik rij Dakota met peesbeschermers voor. Ook met springen. Is dit genoeg of kan ik er beter nog springschoenen bij omdoen?
Wat voor bescherming gebruiken jullie bij het springen?

ZzzeiN

Re: Beenbescherming bij het springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 22:19

Ik heb bij het springen rondom peesbeschermers om, en springschoenen voor.
Bij sommige paarden is springschoenen niet nodig als ze vrijwel de balken niet raken.

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 22:20

Ligt eraan of je paard vaak de balken raakt of zichzelf raaktrapt. Als je nooit problemen hebt gehad, is dit wel voldoende. :)

ENOMIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 22:23

Ik heb altijd peesbeschermers en strijklappen aan, ligt aan de hoogte of ik springschoenen omdoe. Aangezien mijn paard wel eens over enthousiast en lomp kan zijn :+
Als jou pony het niet nodig heeft, zou ik het ook niet omdoen!

PonyDakota

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 22:29

Ze raakt soms de balk wel aan. Ze is nog best wel een beetje lomp en zwabberig doordat ze nog jong is. (4 jaar) Ik spring 1 keer per week laag met haar, maar ben bang dat ze haar benen stoot of aantikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 12:11

Als ze de balk nog weleens aanraakt, en in jouw ogen nog vrij 'lomp en zwabberig' springt zou ik persoonlijk wel meer bescherming dan enkel peesbeschermers omdoen, maar dat blijft toch een keuze die je voor jezelf maakt. Persoonlijk zou ik gekozen hebben voor springschoenen, peesbeschermers en strijklappen in dit geval.

PonyDakota

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 21:28

Ik ga er nog springschoenen bij kopen. Peesjes en strijklappen heb ik. Ik weet alleen niet welke maat springschoenen ik moet kopen.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 09:17

Je kan inderdaad het beste even de springschoenen in het echt bekijken, want er zitten flinke maatverschillen tussen de verschillende merken.

bloempy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:53

springschoenen is om te voorkomen dat ze met de achterhoeven niet de bal van de voet open halen. en met springen zorgt het ook voor dat de hoef niet beurs word als het paard zijn hoef stoot. ik zelf doe haar rondom in de beschermers met springschoenen voor en achter

WandaJacco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:48

Ik doe altijd met springen peesjes, strijklappen en springschoenen om... omdat het soms nog wel eens misgaat :) Maar zoals iedereen al zegt.. als het niet nodig is hoeft het niet! Je kan het natuurlijk ook een beetje voor de sier omdoen... maar het dient het meest voor bescherming..

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:20

Bij het springen doe ik altijd peesbeschermers om. Als ik hoog ga springen doe ik meestal ook springschoenen erbij om.

Miss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:43

Ik rij alleen met springschoenen bij paarden die zichzelf bij de landing in de kootholte of op de hoefbal trappen. Hou er rekening mee dat ze zeker niet voorzichtiger worden met springschoenen, ze voelen de balk haast niet meer waardoor er nog wel eens meer naar beneden willen vallen...

PonyDakota

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 17:32

Oke. Bedankt voor de reacties! Is alleen peesjes en springschoenen aan de voorbenen genoeg. Aan de achterbenen heb ik strijklappen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:08

Miss87 schreef:
Ik rij alleen met springschoenen bij paarden die zichzelf bij de landing in de kootholte of op de hoefbal trappen. Hou er rekening mee dat ze zeker niet voorzichtiger worden met springschoenen, ze voelen de balk haast niet meer waardoor er nog wel eens meer naar beneden willen vallen...

Alsof zo'n rubberen springschoentje ervoor zorgt dat het paard de balk niet meer voelt, daar zijn de krachten toch veel te groot voor ;)

Alive

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:17

ik doe geen springschoenen om met springen, mijn pony ging er wel degelijk lakser door springen ;) dus het kan zeker wel dat ze minder voorzichtig worden naar mijn idee, doe dus ook alleen rondom peeskappen :)

PonyDakota

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 21:33

Ik heb vandaag iemand even naar Dakota laten kijken en ze is een beetje scheef. De ene heup is wat lager dan de andere. Over 2 weken ga ik met haar naar een soort bottenkraker ofzo. Voorlopig maar even niet meer springen. Niet dat ik al veel met haar heb gesprongen. Daar waren we net mee begonnen.

Miss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:44

hestejente schreef:
Alsof zo'n rubberen springschoentje ervoor zorgt dat het paard de balk niet meer voelt, daar zijn de krachten toch veel te groot voor ;)

Ik heb het niet over helemaal meer voelen, maar wel duidelijk minder! En die krachten zijn in de meeste gevallen niet zo groot. Er is een verschil tussen aantikken en een balk 3 meter verder schoppen...

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:44

Ik heb rondom bescherming en springschoenen om, die van mij staat rondom op ijzers, en wil niet hebben dat ze haar ijzers eraf trapt.

WandaJacco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:20

Ik heb gewoon peesjes, strijklappen en springschoenen om , omdat mijn paardje nog wel eens dóór de hindernis heen gaat in plaats van eroverheen. Springschoenen bieden wel degelijk bescherming, ík merkte het in ieder geval niet dat ze slechter of beter ging springen met die springschoenen om, en het staat nog leuk ook! :) Vooral die met bont! Maar ik heb het ook echt nodig voor mijn beessie! Springschoenen zorgen er ook voor dat de hoeven niet zo beurs worden, tenminste, als je een paardje hebt die de balk vaak aanraakt! :D

PonyDakota

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 18:47

Ik heb voor Dakota nu ook springschoenen. Ook heb ik peesjes voor en strijklappen achter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 19:53

Ik rijd ze allemaal met peesjes voor en strijklappen achter. :j 1 ruin is nu net van z'n ijzers af omdat het nog even duurt voordat hij weer mee op wedstrijd mag, maar zodra daar ijzers onder komen gaan ook de springschoenen weer om, hij treed nogal ver onder en t zal niet de eerste keer zijn dat ie zn eigen ijzers/voeten kapot loopt. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 19:55

Ik heb met springen altijd peesbeschermers voor + hoge peesbeschermers achter + springschoenen om.