gevoelig paard, welk sjabrak?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sies

gevoelig paard, welk sjabrak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 07:49

Mijn schimmel met een dun huidje is een recreatie/sport paard dat zo'n 6 uur per week loopt.

Ze loopt zich in de zomer snel door achter haar oren, dus bontje
Ze loopt zich door op de elastiek van het voortuig dus bontje.
Dit geld ook voor haar rug, op katoenen sjabrakken en een echte polypad loopt ze zich ook door, (anky of soortgelijke binnenkanten hoef ik al helemaal niet te proberen.
Nu rijdt ik met bontje maar dat komt de ligging van mijn zadel niet ten goede omdat het bontje het zadel smaller maakt.
Ik wil liever niet mijn zadel aan laten passen zodat ik met bontje kan rijden.

Ik houdt namelijk helemaal niet van bont, mijn paard lijkt wel een barbypaard zo.

zij

Re: gevoelig paard, welk sjabrak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 07:51

en een breder bontje? lijkt mij wat minder rigoreus dan je zadel aan te laten passen zodat hij op het bontje past ;)

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 08:13

ik heb een christ bontje, maar omdat een bontje naast de schoft zoveel ruimte opvult wordt mijn zadel aan de smalle kant, het kan nog wel maar is niet ideaal

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 08:18

Sies schreef:
ik heb een christ bontje, maar omdat een bontje naast de schoft zoveel ruimte opvult wordt mijn zadel aan de smalle kant, het kan nog wel maar is niet ideaal

Ja dat is het nadeel van bontjes, veel mensen vergeten hoe het onder het zadel broeit en knelt. Buiten dat zijn bontjes voor paarden met rug/huidproblemen eigenlijk heel slecht. Vooral als het bontje in combinatie met een dikker dekje wordt gebruikt. De temperaturen in de rug(spieren) lopen enorm op en kan funest zijn voor paardenruggen. Die Christ-bondjes zijn stukken beter inderdaad, met gewoon katoen onder het zadel ;) En een zadel moet natuurlijk goed liggen van zichzelf, je zou er eigenlijk zonder dek mee moeten kunnen rijden :)

Edit: ik hoorde van een vriendin dat ze tegenwoordig ook soft/gelpads hadden te gebruiken onder het zadel of als chabrakje.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 08:29

ik gebruik het bontje nu al in combinatie met een erg dun sjabrak
afwisseld rijdt ik met mijn polypad zonder bontje. Maar ook dan loopt ze zich door, het lijkt wel of haar huid irriteert door haar eigen zweet.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 08:38

en zonder sjabrakje dan? of wil je je zadel niet elke keer schoonmaken?
ik heb nu net een nieuw dekje van BR gekocht, in de kleur caribbean(hoe je het ook schrijft) en die heeft vind ik wel een goede onderkant(het dekje is dus carribbean blauw met een grijze rand en een d.grijs biesje)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 08:45

Ik weet niet hoe handig je zelf bent?
Maar ik heb ook wel eens een paard gehad die ook schuurplekken kreeg van zelfs het kleinste naadje/randje van dekjes.

Ik deed toen gewoon een dunne lap stof onder het zadel, zonder naden en randen, niet mooi maar wel zeer effectief.
Als je zelf handig met de naaimachine bent kun je er wellicht wat moois van maken?
Maar onder een zadel behoeft alleen een dekje om het leer te beschermen, dus dik hoeft dat niet te zijn.

Die dikke dekjes zijn zowiezo waardeloos :+ Maar idd helemaal voor paarden met een gevoelige huid, daarbij is de kans aanzienlijk dat naden en kleine vouwtjes gaan schuren.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 15:22

De meeste dekjes van tegenwoordig zijn gemaakt van "plastic" (in ieder geval een stofje wat geen natuurproduct is)
Persoonlijk ben ik fan van katoenen dressuurdekjes omdat die daadwerkelijk zweet OPNEMEN en niet afstoten (terug op de huid zoals de meeste (dure) dekjes. omdat het dekje van plastic zou kunnen zijn.

De goedkopere versie van HKM is van goede kwaliteit en je betaald er nieuw 2 tientjes voor en ze hebben bijna ALLE kleuren. Bij de schoft is het netjes vrij zonder dat hij na een half uur op de schoft begint te "duwen".
Kieffer heeft ook hele mooie zuiver katoenen dekjes van extreem zware kwaliteit.

Het is echt het proberen waard!

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 15:42

Mijn schimmel is ook erg gevoelig. Mijn zadel is volledig aangemeten door de zadelmaker, maar daar heeft het niets mee ta maken.
Ik gebruik voor hem onder andere dekjes van HH met zo'n vochtregulerende voering. Deze blijven heel zacht en gaan niet schuren.
Ook heeft HKM veel dekjes met een fleece voering. Deze zijn helemaal geweldig!! Super zacht en comfortabel. De pasvorm van HKM dekje is ook erg goed. Ze hebben verschillende modellen met zo'n voering, dikkere en dunnere.
Het fluwelen dekje met kroontje heeft ook een super fijne voering en pasvorm.
Enne, nog een goede tip; zorg dat je dekjes altijd goed schoon en droog zijn. Elke dag na het rijden goed te drogen leggen en zeer geregeld wassen. Een schoon dekje is haast nog belangrijker dan een zacht dekje. Allebei is natuurlijk helemaal perfect ;) .

flynn1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 15:51

inderdaad wat leonieke zegt is helemaal waar;
een schoon en droog dekje helemaal goed, en als ie natuurlijk ook nog zacht is is dat prima.
HKM heeft leuke dekjes met fleecevoering

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 07:07

Fleece is juist niet zo denderend voor de huid :)
Fleece = plastick .
Het voelt wel zacht, maar het word enorm warm op de huid.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 08:15

:j
En omdat fleece "plastic" is, schuurt het de haren kapot.
Kieffer heeft hele mooie katoenen dekjes waarvan de binnenzijde van flanel (hoe schrijf je dat?) spul waar ze ook beddengoed van maakten vroeger.
Die binnenzijde voelt erg lekker fluffy aan :-)

Dat plastic wordt ook in de dekjes gedaan zodat de kleuren langer mooi blijven. Bij een goed katoenen dekje van Kieffer of Passier blijven de kleuren ook heeeeel lang mooi. De HKM dekjes (de gewone versie) zijn de donkere kleuren wat gevoeliger om te vaal te worden maar dit is pas na lange duur zichtbaar.

Zoals hierboven ook genoemd wordt is het van belang dat je de dekjes wel tijdig wast. Tenzij je paard niet extreem zweet?

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 10:07

Hoi, ik gebruik een Mattes dekje met bontrug, direct op de rug van het paard. Het dekje is niet extreem dik (alleen als hij nog niet gewassen is, maar na een paar keer gebruik wordt hij wel iets dunner) Dit dekje heeft een ruggegraat uitsparing.

Het schoonhouden is wel wat lastiger, maar als je het bont na het rijden met een natte borstel afborstelt, dan hoef je het dekje ook niet zo vaak te wassen. Als je hem wast wel wasmiddel speciaal voor bont gebruiken!

Het leuke is ook dat ze in tig kleuren te krijgen zijn.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 10:23

Lamsvel/bont is denk ik toch het meest ideale voor een paardje die zo gevoelig is op de huid. Maar dan wel direct op de rug, dus niet een dekje erbij onder. Die complete dekjes van Mattes zijn idd erg fijn. Als je die bontrandjes niet mooi vindt, neem je toch degene zonder zo'n sierrand. Na het rijden in de lucht laten drogen mocht ie vochtig zijn, dan ff lekker borstelen. Lamsbont is behoorlijk zelfreinigend nl. Bij veel gebruik gewoon eens per week even wassen op een wol wasprogramma met speciaal wasmiddel.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 12:22

crossmonster schreef:
Fleece is juist niet zo denderend voor de huid :)
Fleece = plastick .
Het voelt wel zacht, maar het word enorm warm op de huid.

Ik hoef geen 100% katoenen dekje onder mijn zadel te leggen. Hier krijgt hij plekken van. Leg ik er eeen dekje met fleece voering onder dan heeft hij nergens last van.
Een dekje met een katoenen onderzijde heeft altijd een voering. Deze voering is 99 van de 100 x gewoon iets van polyfill. OOk super synthetisch. Daarbij zijn er genoeg synthetische materialen die goed ademen, hiermee wordt de warmte toch goed afgevoerd.
Als je bijvoorbeeld een 100% katoenen dekje met een natuurlijk vulling en een 100% katoenen bovenzijde hebt is dit inderdaad niet synthetisch en dus ook zacht. Denk aan een R.G. Italy dekje, kost meteen ook 4x zoveel. Maar toch is er in bijna alle goedkopere katoenen dekjes polyester o.i.d. gebruikt.