Goed alternatief voor broeiende bondonderlegger

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

carien13

Goed alternatief voor broeiende bondonderlegger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 20:59

Hallo,

Ik heb nu een bondonderlegger van mattes. Super mooi ding en staat luxe. Maar ik vind dat die bontonderleggers van mattes , christ etc allemaal zo gigantisch zweten onder het zadel vooral met dit warmere weer. Lijkt me ook niet fijn zijn voor zo'n pony. En net als die peesbeschermers zo broeien gaat dat bontje ook gigantisch broeien onder dat zadel heb ik zo mijn idee.
Daarom ben ik op zoek naar een altanatief.
Iemand goede ervaring met een ander soort onderlegger?
Zat al te denken aan een gewone gel onderlegger maar zijn er nog andere varianten en optie's.
Hoor het graag.

Gr ;)

opisop_shop

Re: Goed alternatief voor broeiende bondonderlegger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 21:00

Kun je niet je zadel laten aanpassen door de zadelmaker zodat je geen bontje meer nodig hebt?

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 21:17

Ja is ook een optie. Laat binnenkort zoieso even een zadelpasser komen denk ik. Maar zo gelonderlegger ofzo lijkt me wel wat meer vering als het ware geven voor de rug?

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 21:58

geen gel doen dan kan de warme niet weg word 1 grote broeihoop... dan is een bontje nog beter

kun je niet zonder rijden? dus gewoon met pad of sjabrak?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 22:01

Bontje is op zich wel warmig, maar voert de warmte ook goed af. Dit doordat het natuurlijke materialen zijn. Een gelpad doet dit niet, deze kunnen zelfs gaan branden qua temperatuur (dus niet letterlijk in de fik vliegen). Een bontje heeft ook meer vering dan een gelpad.

Sowieso is een goedpassend zadel beter dan een zadel met bontje. Als je perse een bontje wil moet je er één op het zadel doen om de klappen op te vangen. Het minst warme is een zadelvormig dun shabrak.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 07:25

Lamsbontjes (de echte), broeien niet.
Als er iets is wat juist de temperatuur goed regelt en veel vocht opneemt is het wel schapenvacht of lamsbont. Bovendien is het ook nog eens anti bacterieel. Juist bij warm weer rijden wij vaak met alleen een bontje onder het zadel. Rug van het paard is vele malen droger na het rijden dan als er een sjabrak onder ligt. Bontje nadien gewoon in de lucht laten drogen.