Welk zadel voldoet aan mijn eisen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

TurboTinker

Welk zadel voldoet aan mijn eisen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 13:21

Hoi!

Ik ben me aan het orienteren voor een leuk zadeltje,

Even voor de duidelijkheid, ik laat een zadel aanmeten bij de zadelmaker, maar die vind het prettig om te weten wat ik lekker vind, of wat mijn eisen zijn.

Ik wil, 18" /18.5" ligt eraan hoe ze vallen,maar zeker niet kleiner.

Dressuur, zwart , leer, geen verwisselbare boom.
Iets wrong, niet te overdreven. Niet te diepe zit, maar ook niet vlak. vind het wel lekker iets zit te hebben.En als het even kan, nog zacht ook.

Budget max 1000 euro, (en dat word sparen)

Ik ben voornamelijk benieuwd naar merken en types. en evt ervaringen. (evt met foto?)

Alvast bedankt!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:23

ga je voor nieuw of 2e hands?

als je voor nieuw gaat zou ik in die prijsklasse kijken naar kentaur. fijne zadels en goede kwaliteit voor dat geld. ze hebben een stuk of 4 dressuurmodellen, dus er zit er vast één bij die je prettig vindt.
ze zijn in meerdere boommaten te krijgen en zijn ook nog aan te passen in de vulling.

voor een 2e hands moet ik meteen denken aan een stubben maestoso, hebben wel wat wrong, maar niet zo'n diepe zit en is niet dwingend. en de stubbens van tegenwoordig zijn niet hard meer :D
Laatst bijgewerkt door Liselot op 21-05-09 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:24

Misschien een JC zadel?
Die hebben in elk geval zwarte leren dressuurzadels met een zit zoals jij beschrijft. Zijn niet heel duur, gaan lang mee. Volgens onze zadelmaker (corrie stoker) zijn deze zadels ook relatief makkelijk aan te passen aan de rug van je paard.

bijvoorbeeld deze, nieuw voor 850 --> http://www.mjruitersport.nl/shop/images/T/JC.JPG
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-05-09 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Liselot

Re: Welk zadel voldoet aan mijn eisen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:25

prestige apaloosa komt trouwens ook goed overeen met wat je zoekt. iets wrong, niet te diepe zit. zijn wel wat duurder, maar is 2e hands wel goed aan te komen

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 13:26

Nieuw of 2e hands maakt me niet uit. Als het zadel uiteindelijk maar goed op mijn paard ligt.
Heb al bij Kentaur gekeken, hoor goede dingen,maar heb nog nooit op zo'n zadel gezeten.

JC hoor ik boe verhalen over slechte vulling, maar ik weet niet wat daar van waar is.

Ik heb zelf ook een knight rider gehad, was ook een heerlijk zadeltje.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 13:26

Ik wil niet over die 1000 euro heen gaan. Vind ik echt al veel geld voor een zadeltje. En dat voor af en toe in de bak, en voornamelijk boscrossen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:29

kentaur zit goed hoor :j blijven ook lang mooi, je krijgt echt waar voor je geld.

prestige 2e hands heb je makkelijk voor 1000 euro :j

ik zou gewoon aangeven bij de zadelmaker wat voor soort zitting je zoekt en dan veel verschillende uitproberen op je paard. dan merk je pas waar je het fijnst in zit op jouw paard. want dat kan per paard ook nog eens verschillen

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 13:31

Idd, maar daarom vraag ik ook naar soorten zadels, wat er bij in de buurt komen, dan kan ik namen opgeven wat voor mijn gevoel in de buurt komt,en wat ik kan uitproberen.

bedankt voor de reacties tot nu toe.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:36

Mijn tweedehands zadel :D . Is een Klimke Miller Dressage (KMD), dressuurzadel met een heel fijne zit... Halfdiep, met helemaal geen forcerende zit. Voor een 400€ krijg je'm ;)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 13:37

Sorry, ik koop geen zadel via internet. Ik laat er echt de zadelmaker voor komen, dan weet ik zeker dat het goed op mijn paard gelegd word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:38

Ik heb zelf verschillende JC zadels gehad (bij verschillende pony's) en die waren altijd gewoon wolgevuld. Ze zijn beiden opgevuld door een goede zadelmaakster en die was juist zeer te spreken over de kwaliteit van de vulling.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 13:38

Oke, dan was dat dus duidelijk een vooroordeel :j Bedankt.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 09:15

Ik trek qua vorm erg naar de kentaur. Zal eens vragen of mijn zadelmaker iets heeft.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 20:09

Intussen een Kentaur Elektra gekocht.
Naar volle tevredenheid,
Bedankt voor de tips.