Deuk in de rug, waardoor scheve zit.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Toverheks

Deuk in de rug, waardoor scheve zit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 12:02

Ik wil jullie graag om ideeën vragen, hoe ik een probleem van mezelf en m'n paard kan oplossen.

Het zit namelijk zo..
Mijn pony is scheef, en wel op haar rug. Onder de kussens van haar zadel zit aan de ene kant wel 'opvulling' (spier, vet?),
maar aan de andere kant heeft ze zeg maar een deuk. Niet dat je dit kan zien, maar als het gewicht van mij er bij komt,
is het na het rijden wel duidelijk te voelen. Nu is dit vooral lastig voor mijn zit, doordat ik daardoor mijn ene heup lager
heb hangen dan de ander en mijn ene been dus ook lager hangt. Hierdoor ga ik scheef op haar zitten en dat is nou net niet
wat ik wil. Zal er een pad zijn of dek, waarvan de ene kant iets dikker is ofzo? Iemand ideeën?
Mijn zadel wordt ook gebruikt voor andere paarden, dus deze wil ik natuurlijk liever niet laten aanpassen, of in ieder geval eerst
andere opties aanhoren.
Leuk om te weten is misschien, dat we vorig jaar een half jaar lang fysio hebben gedaan (die zat echt vast van kop tot staart, ja,
daar schaam je je dan best wel voor), maar sinds ze dag en nacht in de wei doorbrengt en we vooral lekker buiten rijden, is ze
helemaal goed verklaart door de fysiotherapeut, ze heeft zelf dan ook nergens last van. Haar rug doet haar ook geen pijn.

Het zit me alleen dwars, dat ik nu scheef op haar zit. Bovendien is het voor mijn eigen rug ook niet erg prettig, omdat je jezelf toch
gaat herstellen.

Hoop trouwens dat het hier goed staat...?

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 12:05

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 12:07

Daar druk je dan toch de bespiering weer mee weg wat ook niet mag toch?
Is het geen optie om voorlopig te longeren met een pessoa o.i.d om de bespiering te herstellen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 12:09

moonfish13 schreef:
Daar druk je dan toch de bespiering weer mee weg wat ook niet mag toch?
Is het geen optie om voorlopig te longeren met een pessoa o.i.d om de bespiering te herstellen?

Daar zat ik ook aan te denken.
Ik weet niet of er al een fisio of osteopaat bij is geweest?
Je moet natuurlijk eerst weten hoe het komt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 12:11

Je wilt dus een plek 'opvullen' wat al een probleem-plek is?

Ik zou eerst eens de spieren enigzins laten herstellen voordat je nog meer problemen gaat krijgen!
En dat kan je niet alleen, haal er een masseuze of osteopaat bij..
En als je dat toch iets zoekt, doe dan een korrektor pad, die is lucht gevuld, en kan je aanpassen..

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 12:12

als het met rijden echt niet op te lossen is zou ik er idd aan de ene kant iets onderleggen zodat jij recht zit, anders krijg jij straks nog last van ernstige rugproblemen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 12:13

Fysio is een jaar bezig geweest en ze heeft weer groen licht gekregen en mag weer rijden..
Maar hoe moet dat als er een deuk in de rug zit?
Hoe kan dat dan dat je dan weer mag rijden?
Dat punt snap ik niet zo, want dan kan je imo toch weer opnieuw beginnen?

ikkelies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 12:53

Heeft je zadel niet een scheve boom? Dat hebben wij gehad waar door het paard scheef was in haar rug.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:29

Ik heb een paard met hetzelfde probleem.
Met een paar jaar hard eraan werken is het iets minder geworden dan het was toen ik haar kreeg, maar ik ben bang dat het bij haar nooit helemaal weg zal gaan...

Ik heb een tijd alleen maar gelongeerd toen ik merkte dat mijn zadel ook scheef werd erdoor en ik scheef ging zitten...
Toen heb ik een ander zadel gekocht op lucht (WoW) en dat scheelt al een stuk, omdat dat niet scheef kan worden zoals een wol vulling.

Verder blijf ik regelmatig longeren, rijd ik ook een paar keer per week aangespannen en probeer ik (met hulp van instructeur) goed op te letten dat ik zo recht mogelijk blijf zitten en haar zo recht mogelijk maak met rijden.