Speciaal voor mijn paardje wat raden jullie aan?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Beaminde

Speciaal voor mijn paardje wat raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 09:48

hee hallo!
ik verzorg op een fokstal en over 1 jaar kan ik haar dan waarschijnlijk eindelijk kopen :D !
Beaminde :+: ze is nu in rijswijk, ze word momenteel getraint voor de keuring
en zadelmak gemaakt. Ze is tuiger (ik weet dat veel mensen het er niet mee eens
zijn dat tuigers bereden worden) maar deze lieverd heeft aanleg voor dressuur
en springen en natuurlijk is het mijn eigen keuze. Nu is mijn vraag als zij terug komt wil ik
natuurlijk heel langzaam beginnen met rijden (ze is nu 3,5) ik ga niet meteen super vaak trainen en longeren
gewoon langzaam opbouwen ik wil haar rug namenlijk niet kapot rijden.
maar ik wil een passend zadel laten maken voor haar
heeft iemand hier ervaring mee? welk merk (liefst niet te duur)
kan ik hier voor gebruiken? ze groeit natuurlijk nog een klein beetje door
dus ik wil het zadel over een jaar nog een keer controleren. heel erg bedankt kritiek
is natuurlijk ook mogenlijk maar ondebouw het dan.
dankjewel!
xx

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 09:51

Misschien kan je het beste een zadelmaker er na laten kijken.
Hij weet hoe en wat voor je paard :)
Suuces met inrijden enzo!

Silly1972

Re: Speciaal voor mijn paardje wat raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 09:54

Op de tuigers die wij hebben staan ligt meestal een Knight rider, die zijn ook goed aan te passen, zitten lekker en zijn netjes aan de prijs

Beaminde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 11:56

bedankt! ik ga gelijk even google'n

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 12:45

Compliment voor jou dat je er goed van te voren over nadenkt. +:)+ Meestal lees je topics waarbij de gang van zaken net andersom is gelopen.

Een zadel op maat is in de meeste gevallen een dure grap. Meestal ga je richting de € 2.000 voor een op maat gemaakt zadel.

Voor zo'n jong paard als jouw toekomstige topper zou ik eerst geen zadel op maat laten maken. Die jonge dingen veranderen zoveel qua bespiering dat het bijna niet bij te houden is.

Denk dat het handiger is om een zadel aan te laten meten door een passervice. Wat je ook zou kunnen doen is een goede tweedehands aanschaffen en die met behulp van een goede zadelmaker voor jouw paard aanpassen.
Mocht je paard mooi in de spieren zitten na verloop van tijd, kun je dan nog altijd denken aan maatwerk.

Succes! :)

Sproet97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:29

Missschien een zadel met verwisselbare boom zoals wintic die passen er volgens mij ook goed op.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:40

Ik rijd op een tuiger met een Kentaur zadel. Om de zoveel tijd kan de zadelmaker weer komen omdat er weer bespiering of vet bij of af is gekomen. Hij word nu 6, maar is zo wisseld nog qua rug, bespiering etc.

Ik zou met een jong paard nog geen zadel op maat laten maken. Veel te veranderlijk. Er is een hoop recht te trekken met opvulen, bontjes en pads. Als hij wat ouder is en goed in zijn spieren zit; kun je alsnog een zadel op maat laten maken

Beaminde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 19:45

heel erg bedankt voor jullie reacties!
ik denk dat ik toch maar voor bontjes + 2e hands zadel koop om aan te laten passen, eventueel voor later nog een optie.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 22:03

met jonge paarden vind ik de wintecs het makkelijkst
die emt verwisselbare boom dan

aangezien ze groeien kun je dan snel je zadel aanpassen
en als hij dan ''volgroeit'' is kun je misschien een echt zadel laten aanmeten

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 05:56

een 2de hands zadel kan ook goed aangepast worden,daar hoeft echt niet perse een bontje onder.
laat het als de tijd daar is goed bekijken door een zadelmaker.

een wintec en knightrider(evt kunststof,=voordeliger)zijn redelijk goede kwaliteit en goed aan te passen.
ik heb me laten vertellen dat thorowgood nog makkelijker aan te passen is.

Beaminde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 15:05

hoeveel maanden moeten er tussen zitten voordat er uiteindelijk weer kan worden gekeken? (wat is het beste?)

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:43

Bij een nieuw zadel wordt meestal gezegd dat er +/- 20 uur op gereden moet zijn, of na 3 maand, which ever comes first. Dit namelijk omdat de kussens van nieuwe zadels nog wat inzakken. Bij een 2ehands is het verstandig om het zowel het zadel zelf als de ligging te laten controleren (ik heb eens een 2e hands gekocht en alleen op ligging laten controleren en toen mijn paard na een paar maanden steeds vervelender werd onder het zadel bleek dat de boom gebroken was... had ik dus maanden mee gereden zonder het te weten en zoder dat de zadelmaker het gezien had...)

Bij een tweedehands zadel is de controle net zo vaak als jij hem nodig vindt. Natuurlijk moet je er dan wel kritisch op letten: is je paard veranderd qua bespiering/ vet? ligt het zadel nogsteeds net zoals toen je hem pas had laten aanmeten? Foto's kunnen hierbij heel handig zijn.

Momenteel rijd ik mijn tuiger met een Thorrowgood T4 Cob. Ik heb het zadel 6 weken geleden gekocht en vorige week moest het kopijzer al verwisseld worden omdat mijn paard qua bespiering 2 volle boommaten breder was geworden en qua vet was afgevallen... gevolg: het zadel ging achterover liggen. Dat is iets om bij tuigers op te letten! Ze zijn vaak erg bergopwaarts gebouwd, hebben heel sterke aanleg voor het snel ontwikkelen van bespiering in de schouderpartij, hebben vaak de singelrgoeve verder naar voren liggen... allemaal kleine details die ervoor zorgen dat het zadel wat achterover gaat liggen. En dat is nou juist bij tuigers niet zo fijn omdat veel tuigers aanleg hebben voor een wat weke rug. Onthoud echter ook dat er in elk ras individuen zijn en dat elk paard, ook al voldoet het aan de rasstandaard, anders gebouwd is.

Yancey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:30

Een eerste zadel is toch wel belangrijk.
Als ze er slechte ervaringen mee krijgen, los je die later niet zomaar op.
Het probleem is zoals bekend dat ze snel uit het zadel groeien ivm bespiering.
Daarom kan je misschien op voorhand redelijk wat grondwerk doen om spieren op te bouwen.
Wintec oa. is in theorie makkelijk vanwege verwisselbare boom maar ze passen toch op veel paarden niet goed.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:03

Inderdaad en het enige dat te wisselen is is het kopijzer en niet de hele boom... eat dus betekend dat als het zadel qua breedte goed is maar verder niet goed ligt, het ook niet aangepast kan worden zodat het wél goed ligt!
Bij Thorowgood precies het zelfde verhaal.

Prydi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:36

in principe zou ieder zadel 2 x per jaar gecontroleerd moeten worden. Maar dat doet bijna niemand. Een 2e hands kan net zo goed zijn als een nieuwe. Maar wil je dat het goed past, laat je paard dan opmeten door iemand die het écht geleerd heeft en door die persoon kijken of je 2e hands zadel goed ligt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 06:26

Babje_84 schreef:
Inderdaad en het enige dat te wisselen is is het kopijzer en niet de hele boom... eat dus betekend dat als het zadel qua breedte goed is maar verder niet goed ligt, het ook niet aangepast kan worden zodat het wél goed ligt!
Bij Thorowgood precies het zelfde verhaal.

dat klopt niet helemaal,inderdaad kan je zelf het kopijzer wisselen,maar die zadels en zeker thorowgood kunnen door een zadelmaker wél aangepast worden,tuurlijk niet voor ieder paard.
maar aanpassingsmogelijkheden zijn er zeker wel.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:46

Maarja of je zadel er beter van wordt van aanpassen is nog maar de vraag. Ik zou gewoon voor een goede tweedehands gaan die goed ligt, en waar weinig aan veranderd hoeft te worden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:47

de meeste 2de hands zadels zullen wel enigzins aangepast moeten worden,en daar doelde ik ook op

Beaminde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 10:25

2x keer in het jaar controleren, het lijkt mij wel beter vooral omdat de bespiering (Zoals Babje_84 zegt) snel groeit, ze gaat 20 juni naar de keuring dan bekijk ik even hoe het met haar bespiering zit ik krijg haar waarschijnlijk eind juli terug, dan laat ik denk ik een 2e hands zadel aanpassen maar is Wintec wel of niet goed aan te passen ik heb namenlijk al even lopen kijken, en ik zag een goede 2e hands. Iemand nog merken die makkelijk aan te passen zijn, of zadels die voornamenlijk op tuigers liggen?

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 15:49

Ik ben gek op merk ;)
Had een prestige zadel op me paard liggen maar omdat hij in mekaar valt omdat hij ouder word (tuiger x rijpaard).
Heb uiteindelijk een kentaur gekocht (had geen prestige geld) maar de zadelmaker vertelde mij dat de Prestige ook makkelijk te vermaken is met bomen etc.

Ik onthou dat nu dus ook heel goed want bij me volgende paard komt er gewoon weer een prestige op ;) en als er dingen aan veranderd kunnen worden voor goede pasmaat is dat super natuurlijk. Zou toch wel eerst even informeren..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 19:13

die prestige moet dan natuurlijk wel net passend gemaakt kunnen worden bij je (volgende) paard

flo31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 19:52

Een op maat gemaakt zadel is echt een aanrader, maar is ook niet altijd nodig. Het is vaak ook wel een duurdere aankoop en als je paard dan nog groeit, zou ik dat toch niet meteen doen! Eventueel nu een goedkopere optie zoals de wintecs en bates (ook al in een hogere prijsklasse) die een verwisselbare boom hebben.