Elastiek goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xNasir

Elastiek goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 13:44

Hai. :P

Ik heb een elastiek gekocht omdat mijn pony niet aan de teugel wil. Maar hoe gebruik ik nou zo'n elastiek. Iets met tussen de oren enzo. Weet het wel een beetje, maar ik moet het wel zekers weten, want ik wil het niet verkeerd dragen. En ik wil het wel graag via de singel. :o

Ik hoop dat iemand het weet.

MilouNigel

Re: Elastiek goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:46

Ik denk dat je het beste iemand in je omgeving (die er verstand van heeft) kunt vragen. Die kan het dan meteen voordoen. Het is nogal moeilijk uit te leggen via de pc. Suc6 in ieder geval.

xNasir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 13:48

Jaa ik weet het,maar ik heb morgen les. Maar wil het al graag uitproberen! Heeft iemand een site waar daar het op staat? of een plaatje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:49

Ik zou maar beginnen met les i.p.v een elastiek :=

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:50

Ik zou (als ik jou was) het morgen even navragen in de les. Dan kan je instructeur (instructrice) je meteen helpen. Dan krijg je ook meteen les met die elastiek. Dan weet je in ieder geval zeker dat alles op de juiste plaats zit.

xNasir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 13:51

Okeee. Maar heeft iemand een plaatje waar het heel duidelijk opstaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:52

Heb je les ? Voordat je gaat klungelen met een elastiek waar je dan meer schade mee aanricht dan ermee verbeterd ;)

xNasir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 13:54

Ik heb morgen pas les.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:54

TS haar vraag is hoe de elastiek vast moet. Ze geeft ook aan dat ze les heeft. Het is vanzelfsprekend dat je problemen op gaat lossen met behulp van goede lessen en niet met hulpmiddelen maar dat is de vraag niet.

demi_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:55

wij hebben een soort lusje onder de singel gemaak gewoon 3 cm breed en dan een rondje kan je zo om de singel schuiven elastiek der door dan door het bit naar de singel en dan vast maken :D

xNasir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 13:56

Bedankt Demi_lover! daar heb ik wel wat aan. ;d

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:58

Het verstelstukje zet je in het midden van de elastiek. dan zet je dat stukje boven op het hoofd dan aan weerzijden naar het bit van buiten naar binnen en dan komen de twee stukken samen bij de borst en daar zet je het dan vast aan de singel. Soms heb je een singel met zo'n ringetje, daar kun je hem aan vast zetten, of je steekt een stuk eronder door en zet je hem aan het andere stukje weer vast.

Daarna stel je de stiek in zodat de pony nageeft, Niet te veel, alleen dat hij zijn neus niet de lucht in kan gooien. Zo kun je gewoon zelf rijden zonder dat hij/zij constant tegen de teugel komt. het is natuurlijk geen oplossing maar kan wel een begin geven. Zo kun je rustig zonder ruk en pluk werk toch je pony over de rug aan t werk zetten...

xNasir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 13:58

Ik wil ook niet zeggen, dat ik er strax meteen ga rijden! ik wil het graag kijken hoe het een beetje vast moet.

xNasir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 13:59

Bedankt Pebbels. ;d

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:59

Ik zou het niet in je eentje zomaar even gaan uitproberen en echt wachten tot je les morgen.
Dan kun je met je instructie precies kijken hoe het elastiek het beste werkt bij jou pony.

Je kan hem namelijk om verschillende manieren doen ;)
Tussen de benen door of aan de zijkant.
En hoe je hem het beste kunt gebruiken kun je niet via een forum even zeggen.
Met hulpteugels moet je namelijk heel voorzichtig zijn.
Verkeerd gebruik kan je pony meer kwaad doen dan goed ;)

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 14:00

elastiek maakt niet zo veel kapot hoor ;)
ik gebruik ook een elastiek nu met longeren (mijn paard moet nog ingereden worden)
doe de elastiek achter de oren, haal hem aan beide kanten door het bit en klik de 2 uiteindes van de elastiek met haakjes vast aan de zijkant van de singel (eentje links en eentje rechts) zorg wel dat de elastiek losjes hangt dat als het paard naar boven komt met zijn hoofd er alleen spanning komt te staan op de elastiek, zo beloon je hem als hij niet trekt (want dan staat er geen druk op de elastiek) pas wel op dat je de elastiek goed recht doet anders krijg je dalijk een paard dat scheef word in de bespiering omdat hij constant in een 'stelling' loopt.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 19:42

idd, waarom niet even tot morgen wachten? laat je instructeur uitleggen hoe het bij jouw paard moet (er zijn nl. verschillende mogelijkheden en het is maar zeer de vraag of via de singel de beste manier is voor jouw paard) en hoe strak en laat hem/haar ook uitleggen wat de werking is.
Daar heb je nou toch juist les voor? of doe je dit buiten je instructeur om?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 06:35

--> HAR

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 06:40

mijn instructrice heeft me gewoon een touwtje aanbevolen ipv elastiek. omdat met elastiek je het paard "kan" aanleren om met het hoofd te schudden. ik gebruik altijd touwtjes met longeren en dat gaat perfect

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 08:24

Degene die je lest geeft kan je toch vast wel helpen hoe je het bevestigt?

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 08:36

Ik ben ook meer voorstander van touwtjes. die lijken mij veel duidelijker. Druk of geen druk. Elastiek geeft toch vaak een beetje druk, of je moet hem ZO los hebben hangen, dat het paard maar een beetje druk krijgt als hij z'n hoofd omhoog doet, en dan kun je er beter niks aan hangen ;)

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 13:02

Dabo schreef:
Ik ben ook meer voorstander van touwtjes. die lijken mij veel duidelijker. Druk of geen druk. Elastiek geeft toch vaak een beetje druk, of je moet hem ZO los hebben hangen, dat het paard maar een beetje druk krijgt als hij z'n hoofd omhoog doet, en dan kun je er beter niks aan hangen ;)

Ik ook. Elastiek kunnen ze ook heel erg in gaan hangen omdat het zo "lekker" meerekt. Met als gevolg dat ze er net uitlopen qua loodlijn.

Vraag gewoon even je instructrice wat die er van vindt. ;-)

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 13:07

Afbeelding
Dit elastiek wordt bevestigd aan het zadel of longeersingel, maar dan kan jij hem gewoon vastmaken aan de singel ;)

Edit: wel even vragen aan je instructrise of het goed is he!

xROMY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 14:00

Wij deden het om de singel en dan aan het bit.

EOW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 18:19

Ik hou er niet van je moet het met rijden oplossen