Waarom stang&trens?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ch_ntii123

Waarom stang&trens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 08:59

Zoals de titel al zegt, waarom een stang en een trens hoofstel? wat is het doel?

Ik heb geen ervaring ermee, en rijd ook western.. maar ik vind het niet echt vriendelijk eruit zien. (twee van die dingen in het paard zn mond)

Mizora

Re: Waarom stang&trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 09:02

Om zeer precieze hulpen te geven. Daardoor kan je het paard (als je het correct gebruikt) tot op de milimeter precies sturen.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 09:06

oke, maar kan dat niet dan op de benen of op 1 bit?

of is t zo veel preciezer?

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 09:10

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:11

Tja zoals jij stang en trens er niet vriendelijk uit vindt zien, vind ik de westernbitten er niet vriendelijk uit zien ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:21

Het is daadwerkelijk zoveel preciezer. Tenminste in de juiste handen. Maar westernshanks hebben dat natuurlijk ook een beetje, maar daar is meer ruimte. Het moet er relaxter uitzien bij western.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 12:55

Ik vind western bitten (shanks) er ook niet leuk uitzien, maar het is hoe je hem natuurlijk gebruikt, en hij is niet zo dik als twee bitten bij mekaar. Toch rijd ik het meeste met een trensje en bitloos..:)

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:00

mijn instructeur heft uitgelegd waarom het gebruikt wordt..

je rijdt een paard altijd actief voor het been...
maar in het Z krijg je zulke oefeningen dat ze te sterk kunnen worden oor de oefeningen omdat ze zo actiefzijn en daardoor erg sterk kunnen worden van voren.
dus het is daarom bedoelt om ze in bedwang te kunnen houden

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:01

nouja in bedwang klinkt ook erg uw als ik het zo teruglees! :o

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:10

oei iloonaa, dan is dat wel een verkeerd beeld dat je meegegeven wordt.

Een stang en trens mag (in theorie) nooit gebruikt worden als rem of strafmiddel.
De inwerking is bijzonder scherp, dat een vriendelijke hand een noodzaak is.
Doel is idd om precieser in te werken, omdat je snellere oefeningen vraagt. vb schakelen, met behoudt van kader, verzameling, ritme en takt, waarbij het paard rechtvoor gekanaliseerd blijft.
Tuurlijk kan je dit ook als het goed is op een gewoon trens bit, maar met S&T heb je net dat kleine extratje waardoor het beeld er gemakkelijker blijft uitzien? Je bent immers wel een dier van 600 kg aan het bedwingen op de balans tussen spanning en ontspanning.

Maar zelf ben ik geen voorstander van het gebruik in de basis en dat is voor mij tem Z2.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:28

jaa ik bedoel wat jij zegt, maar ik ken het zo slecht verwoorden! :o

Frontriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 11:45

Ik vindt stang en trens gebruik ok, bij een goede ruiter. Niet bij een zoveelste miep die hem daardoor in de krul denk te kunnen trekken....

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 14:06

Een stang wordt gebruikt bij het verzamelen van het paard. Door de hefboomwerking met de druk achter de oren en onder de kin helpt het het paard om de voorhand te laten verrijzen en de achterhand onder te brengen. De stang tilt het paard aan de voorkant als het ware op.
Een trens is bedoeld voor laterale buiging en stelling (zijlingse buiging) en voor longditunale felxie (bol over de rug). Daarom wordt er in de dressuur ook een combinatie van stang en trens gebruikt; omdat er zowel laterale en longditunale buiging wordt gevraagd als oprichting. In de oorlogstijd en bij het western, waarbij er veel op lange lijnen wordt gewerkt en minder op buiging, voldoet ook alleen een stang. Bovendien moet je bij het westernrijden (wat voorkomt uit het werken op het land met vee) en tijdens het oorlog voeren één hand vrij hebben, en dat is erg lastig als je 4 teugels in één hand moet houden. Vandaar dat in die disciplines de trens is weggelaten.