Alle zadels bruggen. Tips?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Gowgirl

Alle zadels bruggen. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 08:50

Tot nu toe bruggen alle zadels op mijn pony. Ook degene die aangemeten zijn :(
Mijn pony is een grote D pony, breed, iets korte rug maar niet extreem, net achter de
schoft is de rug wat week.
Ik ben op zoek naar een dressuurzadel en mijn broek maat is 38.
Zadel die tot nu bruggen/niet goed liggen:
Kentaur
Kieffer
KN
Thorowgood
Prestige
JC
Knightrider

Iemand nog tips?

piewie

Re: Alle zadels bruggen. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 08:55

goede zadelmaker erbij halen??

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 08:58

raar maar waar, wintec was het enige zadel dat bij de mijne paste ;) En inderdaad, aan een goede zadelmaker heb je veel meer!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 08:59

Welk type van de Kieffer heb je geprobeerd? Ik heb namelijk een versie met 'halve' kussens, en dat hielp eigenlijk wel al voor een behoorlijk stuk.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 08:59

Ben je op zoek naar nieuw of tweedehands? Wat is je budget en wat versta je onder 'aangemeten' ? :)

Gowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 10:10

BVK tweedehands maar nieuw is ook goed. Budget tot ongeveer 1000 euro.
Aangemeten door een zadelpasser, betreft een kentaur, jc en Knightrider.

Kieffer europe heb ik geprobeerd.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 15:33

Kijk eens naar een Massimo zadel. Diverse types en vooral heel veel mogelijkheden. Zie bijv. www.greendistance.nl of www.bluebalance.nl
De laatste is importeur, maar meet ze niet zelf aan, iets wat de eerste wel doet.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 15:50

WOW :j Ik had hetzelfde probleem met mijn paard. Zelfs mijn op maat gemaakte Daaleman brugde! Maar sinds ik de WoW heb, is dat verleden tijd.

Evito_06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 16:25

Pagony Dressage?
Zijn nieuw €595,00! Mijn d-pony is ook wat kort in de rug. En ook nog overbouwd en dit zadel lag helemaal goed.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 16:26

Wat bedoel je met bruggen? :o

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 16:28

Je kunt ook een flexibel boomloos zadel (bijvoorbeeld Barefoot) proberen, grote kans dat dat door de flexibiliteit niet brugt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:07

Boomloos is niet bepaald geschikt voor de serieuze wedstrijdruiter die ook nog eens springt.
Weet niet of de TS dat doet, maar boomloos is helaas totaal ongeschikt voor springen en paarden met hoge schoft, want je gaat dan in stoelzit zitten.
Ik spreek uit eigen ervaring. Het concept boomloos is leuk, maar niet zaligmakend.

Gowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 17:25

Met bruggen bedoel ik dat het zadel niet overal op de rug goed contact maakt, acher de schoft dus niet in mijn geval.
Boomloos heb ik geprobeerd maar of ik vond het nix of het was te lang voor haar rug. En ik wil ook wel graag wat steun.
Massimo kan ik idd nog proberen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:45

Waarom kijk je dan niet voor een 2e hands wow?
Die kussens zijn met lucht gevuld en de lucht verplaatst zich als er beweging is.
Hierdoor durft je paard ook te bewegen zonder dat het ergens drukt.

Bovendien blijven die zadels aanpasbaar omdat het uit 'losse' delen bestaat en kost het opnieuw vullen kost alleen voorrijkosten, want lucht is gratis :o

Ok.. kost wel wat, maar je bent er wel mee klaar..

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 18:24

I@Germie: Ik zeg nergens dat boomloos zaligmakend is (gelukkig niet, lijkt me erg ongezond om te denken dat 1 zadel de oplossing is voor elk paard). Ik geef alleen een tip mee, ik rij ook al jaren boomloos, en ik heb geen last van een stoelzit (hierin zijn ook niet alle boomloze zadels hetzelfde) en ik ken verschillende voorbeelden van mensen die hun paard met hoge schoft er probleemloos mee rijden. Springen met boomloos heb ik zelf nog geen ervaring mee, mijn paardje is nu zes en dus nog een kleuter dus we springen nog niet onder het zadel.

@ ts: jammer dat boomloos niks voor jullie is, succes met het vinden van een passend zadel!

Keina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 17:34

Beste Swift,

mag ik vragen welk zadel jij hebt?
ik heb een barefoot arizona, maar mijn paardje heeft toch wel last van haar rug. volgens mij is het zadel wat te lang voor haar. Ze heeft het meeste last aan de achterkant onder het zadel, dus niet waar ik zit. zonder zadel vind ze het prima als ik opstap, maar zodra ik nu met het zadel aankom is ze niet blij, dus rij ik nu al een tijdje niet en ben druk op zoek naar iets anders.

ik hoor het graag als iemand nog ideeen heeft.

groetjes

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:19

Welke KN heb je erop gehad?
Ik heb een Symphonie die dus echt niet gauw brugt (zitten ook geen dikke keilkussens onder) maar da's wel het oude model. Men zegt dat er geen verschil tussen de oude en nieuwe Symphonie zit, maar dat maken ze me echt niet wijs, heb met beide gereden en die zadels zijn echt wel verschillend in model.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 20:33

Keina schreef:
Beste Swift,

ik heb een barefoot arizona, maar mijn paardje heeft toch wel last van haar rug. volgens mij is het zadel wat te lang voor haar. Ze heeft het meeste last aan de achterkant onder het zadel, dus niet waar ik zit. zonder zadel vind ze het prima als ik opstap, maar zodra ik nu met het zadel aankom is ze niet blij, dus rij ik nu al een tijdje niet en ben druk op zoek naar iets anders.

groetjes

even off topic :o ; als je paard aan de achterkant van een boomloos last heeft dan is het zadel waarschijnlijk te lang. Het effect wat je dan krijgt is dat het achterste deel van de rug bij elke pas onder het zadel door schuift van links naar rechts en van rechts naar links. Hierdoor schuurt het zadel de haren of in hele extreme gevallen de huid kapot. Maar wanneer het zadel niet extreem te lang is (dat het bijna op zijn kruis ligt) is het met een goede pad, bij voorkeur lamswol, vaak al op te lossen.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 07:44

met een simpele rossner was bij mijn paard het probleem ook opgelost, wel aangepast aan de rug van het paard.

sann1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 18:09

Juliette86 schreef:
Keina schreef:
Beste Swift,

groetjes

even off topic :o ; als je paard aan de achterkant van een boomloos last heeft dan is het zadel waarschijnlijk te lang. Het effect wat je dan krijgt is dat het achterste deel van de rug bij elke pas onder het zadel door schuift van links naar rechts en van rechts naar links. Hierdoor schuurt het zadel de haren of in hele extreme gevallen de huid kapot. Maar wanneer het zadel niet extreem te lang is (dat het bijna op zijn kruis ligt) is het met een goede pad, bij voorkeur lamswol, vaak al op te lossen.

hoi,
heb toevallig laatst een boomloos zadel geprobeerd en de zadelmaker kwam passen en die had me verteld dat je zadel niet voorbij de 18e wervel (laatste rib) mag komen, dan gaat hij verkeerd drukken op de rug en daar krijgt je paard last van.
misschien is het inderdaad zo dat je zadel te lang is voor je paard en dus voorbij de laatste rib komt en het dus pijnlijk is.
weet het niet zeker hoor maar je kan even kijken of dat het is, dan weet je tenminste waar het aan ligt :)

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 18:57

Precious20 schreef:
WOW :j Ik had hetzelfde probleem met mijn paard. Zelfs mijn op maat gemaakte Daaleman brugde! Maar sinds ik de WoW heb, is dat verleden tijd.

hier nog eentje, mijn pony heeft zo'n extreem diepe rug dat zelfs Arie (van de WoW) twijfelde of hij iets voor me kon betekenen, ik was echt ten einde raad. Met mijn WOW zijn alle problemen opgelost!

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 19:41

een boomloos mag over de 18e rrib komen meen ik. Dit omdat boomloos op het langste deel NIET drukt zo als boomzadels wel doen. Ik heb een BF London. En ik hoef niets anders meer. Mijn paard heeft eindelijk een passend zadel! en ik pas met daar wel naar aan. En niet andersom ;)

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 12:52

@missDonna: het is niet alleen belangrijk dat een paard een goed passend zadel eheft, maar ook dat de ruiter lekker zit. Het is dus geen kwestie van aanpassen maar iets zoeken dat voor beiden goed is. Als jij niet lekker zit en daardoor verkeerd gaat zitten, komt dit ook niet ten goede voor je paard. Boomloos ligt bv op mijn tinker perfect, maar ik krijg pijn in mn rug en liezen ervan. Daarom ben ik nu toch op zoek naar een ander zadel

Gowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 22:20

Ik ga denk ik de trekker pro endurance testen, als dat niets is kijk ik wel weer verder, een WOW ligt helaas buiten mijn budget.