Gewone beugelriemen of dressuurbeugelriemen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

Gewone beugelriemen of dressuurbeugelriemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 12:00

Een aantal jaar terug heb ik een 2e hands Wintec zadel gekocht, hier zaten beugels en beugelriemen al bij. De beugelriemen zijn van kunststof, maar zijn nu van vervanging toe. Het zijn niet de standaard beugelriemen, ik kwam op internet tegen dat ze dressuurbeugelriemen genoemd worden.

Maar wat is nu het praktische verschil tussen de 2 soorten? Dat ze er anders uitzien dat snap ik, maar wat voor verschil merk je tijdens het rijden? Waar rijd jij mee en waarom?

fjordnina

Re: Gewone beugelriemen of dressuurbeugelriemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 12:34

Bedoel je met die dressuurbeugelriemen de riemen met de gesp naar beneden? Dat zijn namelijk gewoon omgekeerde beugelriemen, vaak met een hoesje erover heen.

Ik rij zelf met de zogenaamde T beugelriemen. Die zijn heel gemakkelijk te verstellen en je hebt maar 1 strook leer ipv 2 onder je been. Ik vind ze ideaal. Ze zijn hier wel goed op te zien: http://fotos.marktplaats.com/kopen/a/dc ... 68HQ==.jpg

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 12:36

Ik heb nu dezelfde beugelriemen als dat jij hebt.

Hannel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 12:40

Ik weet eigenlijk niks van wintec stijgbeugelriemen.
Ik rij met gewone leren stijgbeugelriemen op een Wintec zadel. Ik voel mij toch veilig bij leer dan bij zo'n kunstoffen stijgbeugelriemen eigenlijk, warschijnlijk zit het in mijn hoofd maar goed.

Die stijgbeugelriemen met T-gaatjes heb ik ook nog meegereden, die zijn ook wel goed.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 12:42

Aah, kijk aan, dan zou ik zeggen: gewoon opnieuw kopen. o.a. Green distance heeft ze in het assortiment.

Ik heb zelf ook wel met de normale beugelriemen gereden, maar die T riemen rijden veel prettiger doordat ze minder dik zijn. Je hebt ook de gesp niet onder je been, al kan dat opgelost worden door ze andersom eraan te hangen.

Kwalitatief zijn ze goed, gemakkelijk in gebruik en ook het opsteken gaat erg snel.

In reactie op Hannel: de T beugelriemen zijn er zowel in leer als in kunststof. Die van Green distance zijn van leer met een nylon kern wat uitscheuren voorkomt.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 12:55

je hebt ze ook van bv kalvakade met een gesp met een pinnentje. Dat zijn de zo genaamde dressuur beugelriemen.
Die van wintec zelf met een T haakje zijn zo genaamde "webbers"
Beide systemen zijn prettig, alleen al omdat je geen dubbele riemen hebt en je dus meer contact hebt.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 13:51

Ik weet trouwens niet of ze echt van Wintec zijn/erbij hoorde. Heb ze ondertussen ook overgehangen op mijn nieuwe zadel. Ze waren ook wel van kunststof.

Maar als ik het zo hoor, zijn deze riemen wel fijner? Dan ga ik eens kijken waar ik die kan kopen. Greendistance? Dat ga ik eens op google zoeken.

Wat is dan precies het verschil tussen die dressuur beugelriemen en die T-beugelriemen?? Alleen het soort gespje?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 18:41

Ik heb mijn dressuurbeugelriemen verkocht, want ik vond het irritant dat ik ze niet op kon steken. Die T-beugelriemen vind ik wel fijn, want die hebben bovenaan een gaatje, zodat je ze wel op kan steken.

ijskast2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 18:52

ik heb met dressuur en met gewone stijgbeugels gereden op een dressuurzadel. Ik vind die dressuurstijgbeugels helemaal niet handig, alhoewel je daar ook aan kunt wennen. Bij mij waren ze ook veel eerder kapot dan bij gewone stijgbeugels, maar goed, misschien had ik gewoon niet veel geluk :o , maar ik zweer toch echt bij de gewone stijgbeugels *D

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 06:30

Wat vind je er dan niet handig aan?

Tessebes, daar heb je wel gelijk in :j Leg nu altijd mijn beugels over mijn zadel heen.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 08:02

Ik heb nu ook dressuurbeugelriemen en vind het fijn dat je goed contact hebt. Grote nadelen vind ik dat ze moeilijk te verstellen zijn (ik heb die van stubben) en dat ze niet op te steken zijn. Ik heb nu een handdoek over de zitting en daar de beugels kruislings overheen gehangen.

Irma1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 20:02

ik heb mijn beugelriemen onder het zadel hangen, zijn gewoon normale beugelriemen, alleen heb er een mooie hoes over heen gedaan, zodat het er toch wat mooier uitziet. ik vond de dressuurstijg beugels ook niet fijn, maar ieder zijn mening.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 20:54

Kun je dan uitleggen wat je er niet fijn aan vond?

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:03

Heb de gesp ook naar beneden zitten vind dat zo vervelend dat het zo in mijn been zit. (ik kan ze trouwens wel omhoog doen)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:32

ik heb ook een wintec zadel en heb zowel de "webber"stijgbeugelriemen met T-stuk gehad als gewone leren als de "gewone" kunstoffen van wintec.
Als ik eerlijk moet zijn, vind de "gewone kunstoffen" van wintec veel te stijf en dik, moeilijk te verstellen en de gesp zit evengoed in de weg als bij gewone stijgebeugelriemen. Tenzij je iets fijnere zou nemen, dan is de gesp ook kleiner.
Dus ik vond die met het T-stukje aangenamer en door het extra gaatje bovenaan kon je ze ook eenvoudig omhoogsteken, en ze rekken niet. Maar het is een kwestie van persoonlijk comfort.
Helaas zijn die met T-stuk niet zo handig voor mij (of te kort om te dressuren en een maatje groter te lang om te springen)

Sproet97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:59

die t beugelriemen heb je ook hetzelfde maar dan met nog een soort laagje eroverheen zodat je niet het haakje en de gaten ziet.
deze vind ik wel fijner want dan beschadigd je zadel ook minder. ;)