Dubbelgebroke bit met plat of bol tussenstukje?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Dubbelgebroke bit met plat of bol tussenstukje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 23:08

Ik heb een eindelijk een eerste paard en ben dus een bitje wezen kopen. Ik ging voor deze:

http://shop.hbhorses.be/index.php?main_ ... cts_id=478

Een dubbelgebroken bitje met D-ringen met bol tussenstukje.

Helaas was dit er niet meer in de juiste maat. Ze hadden wel nog een dubbelgebroken met plat tussenstukje van Feeling.

Ik heb even de inwerking van beide bitten bekeken en mij leek het dat:

Het bit met bolle stukje nog steeds een stuk notenkrakereffect heeft.

Het bit met plat stuk dit niet heeft maar minder stabiel ligt.

Nu vraag ik me af: wat is het precieze verschil in inwerking?

Liselot

Re: Dubbelgebroke bit met plat of bol tussenstukje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:00

een dubbelgebroken bit (ook al heeft het een bol tussenstuk) kan nooit een notenkraker effect hebben.

een bol tussenstuk werkt zachter is dan een platte, je zou dus kunnen zeggen dat het bit met het platte tussenstuk scherper inwerkt

poes

Re: Dubbelgebroke bit met plat of bol tussenstukje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 21:55

Nou ik heb het echt getest, en het bit met bol stukje duw je echt nog een beetje samen hoor, terwijl die met het platte stukje dit niet heeft. Heb vandaag gereden met dit laatste bitje en ze liep ontzettend fijn, dus heb het gevoel dat ze het wel een fijn bitje vindt.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 23:13

Plat tussenstuk werkt scherper in door de 2 drukpunten die het heeft. Een bol tussenstukje heeft 1 groot drukpunt en is daardoor zachter. Maar voor ieder paard is wat hij/zij fijn vind natuurlijk anders.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 23:17

Nou zolang ze hier fijn op blijft lopen blijft het deze hoor nu. Peerd is sowieso heel licht in de aanleuning en ook ikzelf rijd met erg weinig druk, dus zolang dat goed gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 23:18

Bij een bit met een bol middenstukje is het verschil tussen de verschillende delen het kleinst en ik denk daardoor comfortabeler dan een recht middenstuk. Je kan nog wel een beetje notenkrakereffect krijgen, maar als je in een situatie komt waarbij je zó hard moet trekken om dat voor elkaar te krijgen is het redden van je leven nog steeds belangrijker dan dat. Als je normaal met dat bit omgaat, heb je dat helemaal niet. Dat notenkrakereffect wordt vaak als een soort schrikbeeld gebruikt, maar het komt maar heel weinig echt voor, ook bij enkelgebroken.