Het is dan zo ver...mijn Rocco gaat nu echt met pensioen. Keuze was om hem nog jaren te laten genieten van de wei, of doorrijden tot hij echt versleten is, en dan is de keuze snel gemaakt.
Ik heb voor Rocco een geweldig fijn zadel, wat op veel paarden past. Vroeger reed ik veel paarden voor andere mensen en 9 van de 10 kon ik mijn eigen zadel op gebruiken. Nu ik full time werk heb ik daar niet veel tijd meer voor en lag het alleen op Rocco. Voor mijn haflinger past het absoluut niet! Ik wil mijn zadel niet verkopen a) omdat ik het misschien in de toekomst weer op een ander paard kan leggen en b) het is toch Rocco's zadel, verkopen maakt het wel erg definitief (sentimentele penny...)
Maar goed, de vraag: hoe kan ik dit zadel het beste bewaren? Ik dacht: flinke lik vet erop, hoes er over en op de zolder. Maar daar hangt een verwarming, droogt het dan niet te snel uit? Hoe hou ik dit zadel het best "in conditie"
Goed schoonmaken met lederzeep/spray, licht invetten. Dus niet zo heel dik. Dan op een droge plaats neerhangen. Niet te warm. Een zadel wat ik langere tijd niet gebruik ligt hier op een bijkamer zonder verwarming, gaat prima.
niet te warm in ieder geval, een kelder of schuur is denk ik beter dan de warme zolder. uitdrogen is slechter voor leer, dan evt een beetje schimmel.
Tinky12
Geplaatst: 16-05-09 07:44
Hier ook..zadel gewoon een normale schoonmaakbeurt gegeven,alles eraf wat eraf kan,hoes eromheen en idd weghangen op een plek die niet droog wordt gestookt door warmte.Donker,dus niet in de zon. Beter schimmel dan uitdrogen...schimmel veeg je er namelijk gewoon af.Bij uitdroging wordt het leer onherstelbaar beschadigd. Mooiste is een koele,donkere,droge plek...even nalopen eens in de zoveel tijd, 1 á 2 x per jaar.