[HAR] Singel voor gevoelig paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kis6ireentje

[HAR] Singel voor gevoelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 14:12

Hallo

Ik heb een paard dat erg gevoelig is met aansingelen. Bijt in zijn eigen borst, zwaaien met staart en dergelijke.

Nu weet ik dat hij gevoelig is op zijn borstspier. We zijn al bezig met fysio, zij geeft ook aan dat er erg veel spanning zat. Dit is nu al een stuk minder maar hij blijft erg heftig reageren met aansingelen.

Ter info hij is ook 6 jaar manegepaard geweest en uit ervaring weet ik dat er niet altijd even zachtzinning aangesingeld word. Denk namelijk dat er nu ook nog een stuk aangeleerd gedrag meespeelt.

Echter ik doe het nu altijd erg zacht, spier is los. Zelfs samen met de fysio extra masseren.

Ook al zit er misschien een gedeelte bij hem "tussen zijn oren" omdat het altijd pijnlijk geweest is wil ik het hem toch als het kan zo makkelijk mogelijk maken ook omdat ik zelf denk dat het voor hem een gevoelig gebied is en blijft.

Nu heb ik net een nieuw zadel hier zat een gewone neoprene singel bij. Hiervoor gebruikte ik een speciale singel waar hij iets beter op reageerde, alleen dit was een voor een veelzijdigheidszadel. Dit was een singel met tussen de 2 gespen een extra verbindingsstuk. Zodat je bij de eerste gesp extra ruimte hebt en bij de tweede pas echt "aansingelt" (hoop dat het zo duidelijk is weet namelijk niet zo goed hoe ik het moet beschrijven)

Nu kan ik gewoon zo'n singel kopen echter ik wil eigenlijk eerst kijken of dit de beste optie is, aangezien de druk op zijn spier bij deze singel wel hetzelfde blijft maar alleen het aansingelen zelf minder.

Graag hoor ik wat jullie ervaring zijn met de meest "vriendelijke" singel voor een paard met singeldwang.

upendo

Re: [HAR] Singel voor gevoelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:16

Heb je ook al eens een singelbontje eromheen gedaan? En dan een echte, van echt wol?
Mijn eerdere verzorgpaard had dit soort gedrag bij het aansingelen ook, toen we er een singelbontje omheen deden werd het opeens stukken minder! :)

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:16

Volgens mij bedoel je een voorsingel? (eerste singelstoot losser, en de 2de doe je strakker).

Misschien kun je zo'n singelbontje om je neopreen singel heen doen, of gewoon een ander zacht stofje. Of zo'n singel met gel..

kis6ireentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 08:20

Ik heb het even opgezocht maar het is geen voorsingel. Het is als het ware een extra verbindingstuk. IN plaats van dat de gespen direct aan de singel zitten zit er een extra stuk van de ene naar de andere gesp. Zodat als je de ene gesp aan trekt je de ruimte van de tweede verkleint. Dus bij de eerste staat er nog geen spanning op de singel...

Singel bontje kan altijd maar ben ik niet zo'n fan van in de zomer word dat erg warm en kan gaan irriteren (als het helpt dan doe ik het natuurlijk wel :))

Verder heb je toch ook van die singels met een borststuk? is dat niets?

petietjeplus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:20

Gewoon een neoprene singel nemen die anatomisch gevoerd is.

Hannel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:38

Een singel die de druk verdeelt? Dus die in het midden breder is?

kis6ireentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 17:01

Petietjeplus: kun je iets uitleggen over wat dat inhoud en wat de voor en nadelen zijn van een anatomisch gevoerde singel.

Hannel: daar zat ik inderdaad ook aan te denken, maar aangezien deze erg prijzig zijn ben ik nieuwsgierig of er mensen zijn die ervaring hebben met zo'n singel of het werkt of niet?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 18:04

kis6ireentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 10:20

die singel van Eric le Tixerant lijkt me wel wat! las alleen dat hij erg prijzig is. Kan de prijs zo snel niet vinden op Internet?
Verder schijnt er ook een wintec versie te zijn?

Iemand enig idee waar je die kan kopen en voor hoeveel?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:26

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:27

Heb 'm voor €169 bij het Drunens Ruiterhuis vandaan.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:01

ik heb goede ervaringen met de torrowgoodsingel van 39 euro
Gekocht bij divoza, dit is ook een paard dat heftig reageert en ook snel doorloopt op een singel.
Door de elastiek en het materiaal gaat het prima.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:01

kis6ireentje schreef:
die singel van Eric le Tixerant lijkt me wel wat! las alleen dat hij erg prijzig is. Kan de prijs zo snel niet vinden op Internet?
Verder schijnt er ook een wintec versie te zijn?

Iemand enig idee waar je die kan kopen en voor hoeveel?

Die hebben wij via zadelmaker John Kool ook een paar keer geprobeerd bij ons paard. Hielp helemaal niets helaas.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:22

Voor onze merrie heb ik een singel van HH.
Die is ook breder dan gemiddeld en anatomisch gevormd.
Merk dat zij dit ook fijner vind.
Afbeelding

kis6ireentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 10:35

gulpje: oh ok, hmm lastig. Ik vind het namelijk niet erg om er veel geld voor uit te geven maar om er dan achter te komen dat het niets helpt...

Avelienvd: die zit er inderdaad ook wel beter uit. Hoe heet deze singel? dan ga ik daar eens naar kijken.

Remeber: wat zijn jou ervaringen met de singel van Eric le tixerant?

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:43

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:48

Ik denk dat jij een singelverlenger bedoeld, dat is inderdaad een extra stukje aan de singel.

Die van mijn vindt aansingelen ook niet heel leuk, maar doet niet meer als boos kijken. Toch merk ik heel veel verschil als het paard even gelopen heeft. Dus even los aan de longeerlijn, lekker ff benen strekken en dan is het singelen geen probleem meer en kijkt ze niet eens boos meer. Ik denk dat dit komt doordat de spieren dan los en warm zijn.

kis6ireentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 12:03

Dat zou heel goed kunnen. Merk namelijk bij mijn eigen paard al dat op stal doe ik hem altijd op het laatste gaatje omdat hij het zo vervelend vind. maar in de bak kan ik meestal gewoon aansingelen. maar dan heb ik vaak al een stuk aan de hand gelopen (maar paar minuten).

Ik denk niet dat het een singelverlenger is omdat je maar 1 gesp heb, het is geen los stuk. Maar het kan er wel op lijken qua manier van bevestiging. zal dalijk op de manege eens kijken van welk merk het is dan ga ik hem wel eens opzoeken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:01

Bedoel je een v-singelaansluiting.

kis6ireentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 13:02

Ik kan het op google niet vinden een v aansluiting, maar dat klinkt wel alsof het zou kunnen kloppen. De aansluiting is namelijk inderdaad een v vorm waarbij als je de ene helft van de singel langer trekt de andere helft korter word.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 16:40

kis6ireentje schreef:
Remeber: wat zijn jou ervaringen met de singel van Eric le tixerant?

Tris is minder narrig met aansingelen, je hebt een veel beter drukverdeling en ze hebben véél meer bewegingsvrijheid (en minder ademhalingsbeperking) doordat hij geheel elastisch is.