geïmproviseerde barebackpad (sheepskin)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

El_vis

geïmproviseerde barebackpad (sheepskin)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 10:21

Beetje vage titel misschien. Maar ik zit met het volgende:
Ik heb hier nog een mooi écht schapenvachtje liggen, dat ik wil gaan gebruiken als een soort barebackpad. Mijn instructrice raadde mij aan het eens te proberen met een dekensingel eromheen zodat ie blijft liggen. Mijn andere optie is natuurlijk om er een échte singel aan te laten maken, maar dat gaat me weer handen vol geld kosten.
Het probleem met de dekensingel is dat ik een beetje bang ben dat ie dan niet stevig genoeg ligt, en gaat glijden als ik zelf scheef zit.
Mijn vraag is dus als volgt: zijn er mensen die ervaring hebben met zoiets dergelijks?

zij

Re: geïmproviseerde barebackpad (sheepskin)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:22

kun je niet gewoon een dekensingel kapot knippen en die er aan naaien als singel? dat is denk ik al beter dan helemaal rondom elastiek.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:26

Ik denk dat het met een dekensingel wel zal glijden, maar misschien kan je het gewoon in stap al eens uitproberen natuurlijk...
Bij ons op de manege werden soms wel gewoon twee stijgbeugelriemen aan elkaar vastgegespt als singel om een dekje vast te maken, dat is al iets steviger omdat het niet elastisch is, maar het kan toch nog wat gaan glijden...
En anders kun je gewoon singelstoten aan je vacht naaien en daar dan een singel op gebruiken. (Singelstoten kun je wel bij een zadelmaker halen of iemand die leder bewerkt of iets dergelijks)

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:27

Ja ik zou nog niet eens voor leren maar gewoon voor nylon singelstoten gaan. De barebackpad weegt niks en er komt ook geen grote druk op de singelstoten te staan. Gewoon nylon singelstoten halen (worden volgens mij ook wel verkocht als dekengespen) en op het vachtje naaien. Gewoon een oud singeltje van neopreen of iets eraan en dan heb je je eigen barebackpad. Want die dingen zijn echt veel te duur voor wat je krijgt, vind ik.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 12:50

dat van die singelstoten klinkt idd wel als een goed idee. ik denk dat ik daar maar eens voor ga. bedankt voor het meedenken :)

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:55

WildChild schreef:
Ja ik zou nog niet eens voor leren maar gewoon voor nylon singelstoten gaan. De barebackpad weegt niks en er komt ook geen grote druk op de singelstoten te staan. Gewoon nylon singelstoten halen (worden volgens mij ook wel verkocht als dekengespen) en op het vachtje naaien. Gewoon een oud singeltje van neopreen of iets eraan en dan heb je je eigen barebackpad. Want die dingen zijn echt veel te duur voor wat je krijgt, vind ik.

Ik heb een barebackpad met een nylon singel en vind het echt een onding, de gaatjes in de nylon zijn echt niet stevig genoeg om goed te kunnen aansingelen, na een paar keer zullen ze erdoor getrokken zijn, voor die paar eurotjes meer zo ik er toch gewoon leren stoten aanhangen, zeker als je je pad vaker wilt gebruiken...

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:57

Ik heb ook eens iets inelkaar geprutst (naja er zitten wel wat uren werk in, aangezien ik alles met de hand gedaan heb ;) )
Je vindt mijn bijdrage in het volgende topic:
[UK] Maken van barebackpad, tips?

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 13:41

Rochiril schreef:
Ik heb ook eens iets inelkaar geprutst (naja er zitten wel wat uren werk in, aangezien ik alles met de hand gedaan heb ;) )

ik ben alleen verbaasd dat je de vachtkant bovenop hebt zitten.
Mag ik vragen waarom?
Want als je de vachtkant op de rug doet, zodat het leer onder je zitvlak zit, dan heb je meer grip, dat lijkt me toch veel praktischer eigenlijk?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:51

Als je eerst eens wil proberen met een dekensingeltje zou je ook een intislippadje onder de vacht kunnen leggen zodat de boel minder schuift :) Wat ik doe, de doodenkele keer dat ik met mijn zelfgebouwde barebackpadje rijd, is met een longeersingel. Dan heb je met je bovenbenen ook nog wat steun/grip aan het schoftje.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 14:03

El_vis schreef:
Rochiril schreef:

ik ben alleen verbaasd dat je de vachtkant bovenop hebt zitten.
Mag ik vragen waarom?
Want als je de vachtkant op de rug doet, zodat het leer onder je zitvlak zit, dan heb je meer grip, dat lijkt me toch veel praktischer eigenlijk?

De vacht is dubbelgevouwen, dus zowel vacht op de rug als voor mijn achterste. Glijden heb ik echt geen last van, maar ik heb er dan ook een extra rol stof achter in de vacht genaaid, naar achterglijden is dus uitgesloten (wel handig in de heuvels rond Aken ;) )

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 17:09

zo, vandaag maar meteen geprobeerd. dit is het uiteindelijk geworden, en tot mijn eigen verbazing werkte het nog ook. bij het opstappen alleen nog even wat frunniken omdat ie dan een beetje opkrult. maar de singel zat niet in de weg en het zat eigenlijk heerlijk, al was het wat onwennig.
voor de duidelijkheid: ik het de vacht dus op haar rug gelegt, de longeersingel eroverheen, daarna de voorkant van de vacht terug over de singel en eronder zodat de singel er eigenlijk omheen gewikkelt zat, en toen vast.
:)
Afbeelding

Hannel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:21

En schoof de vacht nu helemaal niet?