[WN] Bosal proberen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ch_ntii123

Bosal proberen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 07:50

Ik heb geen westernpaardje, maar ik rijd wel western. Nu wil ik heel graag met een bosal gaan rijden, alleen die krengen zijn zoo ontiegelijk duur.

Nu vraag ik me af; wat zijn jullie ervaringen met het rijden met bosal op een paard welke er geen ervaring mee heeft? (paard is altijd dressuur matig gereden, en nu dus western)

Anoniem

Re: Bosal proberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 08:53

Ik heb 'm omgedaan en reed er mee weg. Nooit een probleem mee gehad. Paard reageerde al wel keurig op neckreining.

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:54

Ik heb vorige week ook voor het eerst een bosal geprobeerd. Reed daarvoor al wel bitloos, maar dan met dually halster.
Bosal is me super bevallen. Mijn paardje vond het heel duidelijk en was er erg relaxed onder.
Tis wel belangrijk dat je niet met aanleuning gaat rijden zoals bij dressuur, want daar is een bosal niet geschikt voor vanwege de hefboomwerking!
Ik ben nu zelf ook op zoek naar een goede bosal, wil graag een hele fijne, zachte. Maar die zijn inderdaad vrij duur. Even doorsparen dus ;)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 10:36

Ik heb er eentje die me 70 euro heeft gekost. Is dan wel niet van paardenhaar, maar dat vind ik toch niet fijn :+
Belangrijk is wel dat je moet weten wat je er mee moet. Dus inderdaad geen constante druk, de beginselen van neckreining is wel handig en je moet je bewegingen wat groter (niet grover!) maken.
Ik vind het heel fijn rijden, paard reageert er ook goed op. Maar ik had wel net als Sonja een paard wat al gereden werd op neckreining.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 18:39

ik probeer mijn paardje nu neckreining aan te leren, in stap gaat het echt geweldig goed. maar in draf... hij is heel erg gewend om aanleuning aan te nemen/te krijgen.. dus dat moet er dus eerst even uit denk ik toch?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:55

Rij je met een touwhalster en mecate reins, of een harde bosal?
Een harde bosal is gemaakt van rawhide en ligt op de neusrug en kan, als je een te goedkope en te grof gevlochten versie hebt, voor hele lelijke schuurplekken op de neus zorgen.Een harde bosal moet goed aan het paardenhoofd worden aangepast/gevormd om optimale inwerking te krijgen.
Een goed gevlochten bosal (de harde versie) heeft zijn prijs, daar zou ik niet op besparen. De mecate die je gebruikt hoeft idd niet perse van paardenhaar te zijn, dat is voor jezelf niet fijn om te hanteren zonder handschoenen, maar maakt het voor het paard wel duidelijker.

http://www.hought.com/tbosal.htm