[WN] Trektocht: jeans+westernlaarzen of toch rijbroek+chaps?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Zotteke1904

Trektocht: jeans+westernlaarzen of toch rijbroek+chaps?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 20:33

Hallo,

Half juni ga ik een trektocht te paard door een gebied in Toscane maken. Hierbij leg je 25-30 km per dag af, goede rijkleding is dus heel belangrijk.
Tot voor kort reed ik altijd met een gewone rijbroek+chaps en mountainhorse rij-wandelschoenen. Ik zit er nu over te denken om over te schakelen op spijkerbroek+westernlaarzen. Maar ik weet niet goed wat ik nou zal doen voor de trektocht. In de reisbescheiden wordt rijschoenen+chaps+rijbroek aangeraden.
Bij een gewone rijbroek vind ik de hoge,strakke sluiting altijd vervelend en daarvan ben ik bang dat dat gaat irriteren. Maar ik ben niet gewend te rijden met spijkerbroek en ben hierbij ook weer bang voor schuurpekken (bijv. als de broek te los of juist te strak zit).
Wat raden jullie mij aan en hoe zijn jullie ervaringen met spijkerbroeken? Waar moet ik op letten? (behalve de lengte van de pijp en de enkele naad aan de binnenzijde van de broek)

Groetjes, Lotta

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:43

hoi lotta, het klinkt misschien wat ouderwets, maar je kunt onder je spijkerbroek een lange onderbroek dragen. dan krijg je geen doorrijplekken. maar als je gewend bent aan een gewone rijbroek, zou ik het daarbij houden, zeker wanneer er met engelse zadels wordt gereden.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:58

Voor zo'n lange trektocht zou ik niet gaan omschakelen naar een ander soort rijkleding, doe dat liever daarna. Neem wel meerdere rijbroeken mee en 'oma-ondergoed' dat niet schuurt of opkruipt. Als je toch met een spijkerbroek wil rijden, koop er dan een die platte naden heeft aan de binnenkant, om schuren te voorkomen en probeer van tevoren uit of je dat prettig vindt rijden.

Qua schoeisel zou ik trouwens voor de mountainhorse schoenen kiezen. Biedt net even wat meer steun aan je voeten en dat is ook bij gezonde voeten bij een lange rit vaak geen overbodige luxe.

Heel veel plezier!

crazycactus

Re: Trektocht: jeans+westernlaarzen of toch rijbroek+chaps?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:51

Op wat voor zadels ga je daar rijden?? Ik zou ook niet zo maar even overschakelen naar iets wat je niet gewend bent. Gewoon lekker je ouwe kloffie mee naar toscane ( en ehhh lange onderbroek in de zomer in Italie??? neuhhhh geen slim plan :P )

Carin79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:09

Vorig jaar heb ik in Amerika geweest voor een ruitervakantie waarbij ik vele uurtjes in het zadel heb doorgebracht.
Ik heb gewone rijbroeken gedragen, met chaps en een jophur (spijker)broek. Zat prima, nergens last van gehad. Maar een spijkerbroek rijdt toch wel lekkerder in een westernzadel...

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:51

Als enduranceruiter die ook trektochten en dagtochten gedaan heeft in een langzamertempo zou ik een spijkerbroek afraden. Een rijbroek zal minder snel doorrijplekken geven. Een ander optie is om een panty te dragen onder je spijkerbroek maar dat lijkt mij wel erg warm.
Daarnaast zeker van die gelblaarplijsters meenemen van de drogist. Mocht je dan toch een schuurplek krijgen plijster erop en je hebt er veel minder last van.
Het vreemde is dat ik vaak op stap en draf tochten meer last heb van doorrijden dan een endurancewedstrijd in een veel hoger tempo.

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:53

Ik ga ook zoiets doen en ik heb me voorgenomen gewoon m'n rijbroek aan te doen, die ben ik gewend;)

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:39

Ik zou gewoon aandoen wat je gewend bent en waarin je dus zeker lekker rijdt.
Met trektochten draag ikzelf gewoon jeans, zat net zo lekker als altijd en dus nergens last van gehad. Maar ik zou bijv. nooit een spijkerbroek gaan aan doen, waarin ik nog nooit gereden heb. Als ie niet lekker zit oid, zit je er wel een aantal uur en misschien wel dagen aan vast ;) .

En ik heb dan ook m'n mountainhorse schoenen aan, zitten heerlijk en zijn ook goede stappers, mocht je een keer een stukje moeten lopen om wat voor reden dan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 10:20

Ik zou ook gewoon een rijbroek pakken, dat ben je gewend en rijdt lekker :)

Bij mij komt het met spijkerbroeken / jeans nogal nauw kijken, waar ik mee rij, vaak kruipen ze in de knieën verkeerd op, en dan krijg ik dus mega schuurplekken. Ben het dus niet eens dat op een WN-zadel een spijkerbroek altijd lekkerder rijdt, imo maakt het weinig uit.

Wel zou ik je aanraden om echt fijne en comfortabele schoenen aan te doen waar je ook goed langere stukken op kunt lopen. Ook een stel die fijn ademen met warmte enzo.

Veel plezier!

Zotteke1904

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 18:23

Hey allemaal,

bedankt voor jullie reacties. Voor de mensen die daarom vroegen: ik rij western en de trektocht die ik ga maken is ook met westernpaarden.

Wel heb ik besloten om rijbroeken mee te nemen. Ik ben niet gewend om met spijkerbroek te rijden en heb vroeger (toen ik nog Engels reed) 1x met een (achteraf gezien ongeschikte) spijkerbroek gereden, daar had ik toen enorme schuurplekken mee, na 1 uurtje al. Daar ben ik toch een beetje huiverig voor.

Ik ga gewoon kijken of ze bij de ruitershop rijbroeken met lage taille hebben (ik vind die hoge strakke band altijd zo vervelend) en/of jodphurrijbroeken.

Heb ik nog wel 1 vraagje over judphurrijbroeken:
Zou ik daar evt ook westernlaarzen onder kunnen dragen? (nier persé voor de trektocht, maar gewoon algemeen vraagje)
Edit: ik heb mountainhorse rij-wandelschoenen dus ik denk dat ik die gewoon meeneem :) die zijn ingelopen.

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:13

Ja hoor, ook onder een jodphur kun je gewone westernlaarzen dragen. Waarom niet? Ikzelf rij ook wester, maar rij eigenlijk altijd met jodphur broeken. Alleen voor de wedstrijden heb ik een spijkerbroek.

Rhaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 22:16

Meestal moet je met trektochten ook stukken lopen, dus zijn wandelschoenen het prettigste. En ik zou inderdaad ook gewoon een rijbroek aantrekken. Uit ervaring weet ik (trektochten Pyreneeën) dat die dan tóch het lekkerste zitten op lange stukken en bij warm weer...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 22:21

HKM jodphur stretchjeans zit ergggg lekker :-)

Met een gewone spijkerbroek vind ik het altijd wat vervelend zitten omdat al die naden onder je doos samenkomen eh zeg maar :o *schuur*

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 14:21

Idd, die heb ik ook en zit super! En lijkt net een 'echte' spijkerbroek als je op je paard zit.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 11:00

mocht je geen lage rijbroek kunnen vinden (tip: heren broeken zijn vaak lager en hebben meer zakken!) dan zou je ook nog je rijbroek van boven om kunnen slaan zodat hij niet zo hoog zit.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:26

hoi

ik rij thuis met Wrangler jeans, maar als ik mee ga op endurance trek ik een Jodhpur aan EN mijn boots...een zalige combinatie voor lange ritten 8-)

blauwdruivje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:48

Hoi,

Het zal qua weer vast heet worden. Dus ik zou dan zeker niet kiezen voor een dikke spijkerbroek. Zelf maak ik veel trektochten en draag dan een carousel rijbroek. (http://www.equestriannomads.nl/index2.html). Dit is een endurance broek. Ook goedhard.nl heeft endurancebroeken. Maar ja, het is wel even wennen hoe het er uit ziet (en past misschien niet helemaal bij een westernruiter)...maar sinds die broeken heb ik nooit meer last van doorrijwonden. :P

Verder zou ik inderdaad op trektocht blarenpleisters meenemen. Ik heb ze altijd bij me en bij elke trektocht deel ik ze uit. Duodermpleister zijn trouwens ook goed. Deze pleisters koop je bij de apotheek (ligt vaak achter toonbank). Nadeel daarvan is dat ze vrij duur zijn, voordeel is dat ze dunner zijn dan blarenpleisters.

Tja en qua schoenen: Ik zou ook kiezen voor schoenen met goed profiel. Zelf draag ik op trektochten altijd waterdichte bergschoenen met chaps. Dit zijn wel vrij smalle schoenen zodat je niet in je beugel blijft hangen. Mijn ervaring bij trektochten is, dat je vaak stukken naast je paard loopt en zeker in de bergen dan een goed profiel nodig hebt.

Groetjes!