Aanschaf zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Fleur19

Aanschaf zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 12:27

Hoi allemaal,
Ik ben hier nieuw hier op bokt en ik heb een vraag over aanschaf van een zadel.
Aankomende zaterdag komt mijn paard(arabierxfries) alleen ze heeft nog geen zadel(oude zadel was te klein) en is de afgelopen 2 maanden zonder zadel gereden.
Ik ben dus opzoek naar een nieuw zadel. Ik heb zelf totaal geen verstand van zadels dus dat maakt het er niet handiger op :Y) Ik ben van plan ong. 3x per week in de bak te rijden(een beetje dressuren) en de rest van de week buiten rijden / longeren etc. Ik denk dus dat een veelzijdigheids zadel het beste is. Denken jullie ook? En weten jullie een goede zadelpasservice? Ik woon in Gouda. En wat raden jullie aan, een 2dehandszadel kopen van een goed merk en laten aanpassen aan het paard? Of een heel nieuw zadel? Mijn budget is niet erg hoog namelijk(500-600euro).

Thanks alvast! *D

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:33

heey,

je moet even kijken wat op je paard past een goed passend zadel is heel belangerijk
ik heb ook 2 zadels tekoop maar ik ken je paardje niet

kijk anders voor een goede zadelmaker bij je in de buurt
je kunt op marktplaats goede 2 derhands zadels kopen voor 500 euro hoor
ook kieffer en die passen meestal met een paar aanpassingen passen ze altijd wel zijn echt super zadel en goede kwaliteit
denk bij een nieuw zadel eraan dat het nog wat inzakt etc

liefs

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:36

Bij divoza (geen idee of die bij jou in de buurt zit :o ) hebben ze een eigen zadel passervice waar ze je van dienst kunnen zijn met zowel tweede hands als nieuwe zadels voor leuke prijzen..

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:39

Belabgrijkste van een zadel is dat het goed past, zowel voor je paard als voor JOU! Dat laatste wordt namelijk nogal vaak vergeten.

Wat ik doe als ik een nieuw zadel zoek is eerst kijken naar zadels die binnen mijn budget vallen en voldoen aan waar ik ze voor wil gebruiken.

In jou geval zou ik voor een dressuurzadel gaan of voor een goed veelzijdigheidszadel. Die eerste keuze is een veiligere optie wat het passen voor jou betreft: de meeste veelzijdigheidszadels hebben namelijk een slechte beugelophanging ten opzichte van de zit, waardoor je zutomatisch in stoelzit komt te zitten en ook zijn de wrongen vaak niet goed; niet voor dressuur en niet voor springen. Bovendien kun je met een dressuurzadel makkelijk een parcours tot 1.10m springen en ook buitenrijden gaat prima.

Als ik een selectie heb gemaakt ga ik naar een grote ruitershop waar ze de zadels hebben liggen om te bekijken. Dan ga ik in de ruitershop zitten op alle zadels die ik overweeg. Let erop dat de beugelophanging goed is, dat de inchmaat goed is (je moet ongeveer een handbreedte achter je kont over hebben) en dat het zadel lekker zit. Als er beugels aan zitten, ga dan een paar keer staan en zitten om te kijken of de wrongen goed zijn (bij sommige zadels kun je de wrongen aanpassen).
Alles wat niet goed zit, valt dan voor mij al af. Meestal hou je dan 2 of 3 zadels over.

Dan pas ga je naar de zadelmaker. Je weet nu welke zadels jij fijn vind, dus je kunt specifiek erom vragen welke hij meeneemt. Soms komen ze eerst van te voren de schoft van je paard opmeten, maar dat is niet altijd het geval. Een goede zadelmaker kan je vertellen of het zadel ook op je paard past. Ik ben niet zo'n voorstander van tweedehands zadels, maar een goede zadelmaker heeft gecontroleerd of zo'n zadel nog helemaal goed en recht is. Je zadelmaker moet het zadel op je paard vooral bekijken als je paard stapt, draaft en galopeerd en eigenlijk ook met jou erop. Je kunt een zadel namelijk niet passend maken om te rijden op een stilstaand paard.

Meestal blijf je zitten met 1 zadel wat zowel jou als je paard bevalt. Voor mij was dat een wintec 500 dressuur (zonder cair), een goedkoop maar duurzaam zadel waar ik veel plezier van heb.

Silly_Woman

Re: Aanschaf zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:45

Anders moet je nog even kijken, je kan tegenwoordig ook wintectjes kopen van rond die prijs...
en die zijn dan nieuw... Maja succes ermee!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:07

Er worden hier wel heel rare adviezen gegeven hoor... vooral over Divoza, hun zadelpasservice stelt niks voor. Een tweedehands zadel zal op marktplaats ook echt wel voor die prijs te vinden zijn alleen is er dan in het budget geen ruimte meer voor de zadelpasser.

De tips van alicia2u vind ik wel erg goed.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:08

Persoonlijk, gezien je doelstelling zou ik voor een VZH zadel gaan. Er zijn genoeg modellen met voldoende kniewrong en fijne zit, wat met buitenrijden gewoon erg prettig is omdat je dan veelal wat langer in het zadel vertoeft. Met een VZH kun je gewoon alle kanten uit, vandaar de naam ;) Hierbij kun je denken aan een Rossner, Euroriding, Stübben, maar er zijn nog meer merken die aan je eisen voldoen hoor. Je zou gewoon eens naar een 2 a 3tal winkels moeten gaan die zadels verkopen en er gewoon een aantal op de bok uitproberen. Dan weet je al heel wat meer. Heb je op basis daarvan wat zadels uit gekozen, kun je deze onder begeleiding van een goede passer, uitproberen op je paard. Er zijn een aantal zaken die ook met gebruikte zadels van o.a. A merken aan huis komen passen.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:09

ja ik ben het ook wel mee eens dat er dan niet echt meer plaats is voor een zadelmaker
maar het was maar een advies

divoza heeft indd een zadelpas dinges van niets heb een keer daar een zadel gekocht en aanlaten meten echt niet tevreden over

en banens is ook echt afteraden
maar die zit in limburg dus denk dat die niet komt bij jullie;)

liefs

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:20

Van Rijs zit ook in de buurt van Gouda. Daar heb ik altijd wel goede berichten over gehoord.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 14:06

een vriendin van mij heeft speciaal haar VZH zadel weggedaan omdat het niet bleef liggen ( enkele zeer ernstige ongelukken door wegschuivend zadel en onder buik) en volgens de verkoper was de oorzaak dat de zweetbladen ivm de romp en in haar geval zeer weinig schoft te kort waren om het zadel in balans te houden. Met het dressuurzadel nooit problemen gehad.
Maar als ik eerlijk moet zijn na, wat ik ondertussen weet, heb ik mijn bedenkingen bij die uitleg. bv westernzadeltjes voor kinderen blijven toch ook op en groot dik paard liggen zonder schuiven. Dus goede raad zoek een goede zadelpasser of liefst maker in je buurt

Fleur19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 22:19

Bedankt voor de reactie's
Ik heb ook in een ander topic gelezen dat John kool erg goed schijnt te zijn. Ik dacht eerst ook aan van Rijs maar je hoort er toch weer aardig wat slechte verhalen over.

Alicia2u: Ik zit nog erg te twijfelen tussen een vzh en een dresuurzadel. Bij van rijs zeiden ze vandaag dat ik weer beter voor dressuur idd moet gaan omdat ik daar op de lange termijn ook meer profijt van zou hebben mocht ik nog de dressuur in gaan. Ik ga nu eerst langs riutersportzaak om zadels daar idd uit te proberen. Echt bedankt voor je tips!!

Hannel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:44

Een wintec veelzeidigheidszadel?
Nieuw kan je dit zeker kopen voor de prijs die jij er aan wil geven en de boom kan je gewoon veranderen dus dit past op bijna alle paarden en kan je eventueel veranderen als de rug van je paard nog verandert.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 14:15

Ik ben niet zo weg van de meeste vzh modellen van wintec. Dan liever een wintec dressuurzadel.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 18:37

En, heb je al een zadelkeus gemaakt?

Het is al genoemd, je kan het best advies vragen van een expert. Liefst één die geen zadels verkoopt, want dan kunnen de belangen door elkaar gaan lopen.

Misschien heb je hier nog wat aan:
http://www.videojug.com/film/how-to-fit-a-saddle

Fleur19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 12:19

bedankt voor het filmpje die heb ik idd al is gezien:) maar ik heb met van rijs gebeld en ik moet n foto maken van dr rug en aan de hand daarvan proberen ze te zeggen of een wintec gaat passen. dan wil ik 2dehands een wintec 500 en dan een zadelpasser te laten komen(john k.) denk ik.. hopen dat het zadel dan wel past anderrs zit ik daar weer aan vast. ik vraag me alleen af of van rijs aan de hand van een foto kan zien of zij te breed is voor een wintec.. lijkt me namelijk erg lastig..

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 14:18

Het lijkt me niet mogelijk om alleen van een foto te bepalen of de breedte van een zadel wel of niet goed zal zijn.
Je moet hem echt op het paard zien liggen en dan ook nog met het paard in beweging.
Sommige zadels liggen zo voor het oog prima, maar als je paard dan gaat draven kan hij ineens gaan klepperen.
Daarnaast moet jij er ook nog lekker op zitten, daarvoor moet je hem echt uit proberen. Ik heb zelf gehad dat ik het éne zadel op het éne paard lekker vond zitten en op het andere paard juist niet. Dat moet je gewoon life zien/voelen.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 16:00

dan heb ik ook nog een vraag :D
Waaruit blijkt kwaliteit? Ik wil echt super graag een eigen dressuurzadel voor m'n verzorgpaard, dus qua maten enzo kan ik het gewoon de eigenaar vragen. Toch leuk om ook andere mensen even te horen..

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 20:14

Prydi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 21:09

als je zeker wilt weten dat je zadel goed past kun je een gecertificeerde zadelpasser laten komen. Die kan ook een gebruikt zadel beoordelen op pasvorm op de rug van je paard.
Je kunt op de website van msfc.nl kijken welke in jouw regio zit. Sommige reizen ook iets verder om je te helpen.
Een goed passend VHZ zadel hoeft niet te schuiven, het hangt allemaal ervan af of het bij de rug van je paard past. Succes met vinden!

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 07:37

tnx!! :D

Veleta_02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 15:40

Zadelmaker Hulsebos in Emst is anders ook nog een goede zadelmaker! Daar heb ik mijn zadel ook gekocht. Heeft van allerlei zadels, nieuwe maar ook hele goede tweedehandse.

Divoza zou ik zelf ook niet naar toe gaan om een zadel aan te passen. Dan zou ik als ik jou was naar een professioneler iemand toe gaan. Of idd een kieffer oid kopen op marktplaats. Heb er zelf ook nog 1 te koop maar ik ken je paard niet....

Succes met het zoeken naar een zadel!