beenbeschermer vraagje

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lor1_1984

beenbeschermer vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 12:37

Wij zijn op zoek naar beenbescherming die ondersteunt voor tijdens het springen en het zwaardere dressuurwerk.
Wat raden jullie me aan?
En waarom juist dat?
Hoe bepaal je de maat die je paard nodig heeft?

Het is voor een KWPNer van 1,80m. :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:43

bescherming voor springwerk is anders dan voor dressuurwerk
bij het springen gebruik je best peesbeschermers en strijklapjes vanachter, omdat deze (normaal gezien) versterkt zijn aan de achterkant en zo dus een deel van de klap bij aantikken kunnen opvangen
bij dressuur wil je vooral steun en bescherming bij potentiëel strijken (tijdens de zijgangen), hier kan je ook peesbeschermers nemen, maar voor dit soort werk zou ik eerder opteren voor pijpkousen of 3-in-1beschermers (daar zit de kogel bij in). Of als je goed bent in bandageren is dat ook een optie, hoewel dat naar mijn mening in geval van strijken te warm wordt. (elke beenbescherming verhoogt eigenlijk de temperatuur van de pezen).
Voor voorgevormde beenbescherming kan je best de lengte tussen knieholte en onderkant kogel meten, of alleen het pijpbeen. en anders is het passen en indien nodig ruilen

lor1_1984

Re: beenbeschermer vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 13:43

Bedankt voor je reactie. :)
Joop strijkt niet echt, maar tikt zichzelf een enkele keer aan met het dressuurwerk, wat een paar maanden geleden al in een kreupel paard resulteerde. :\
Beschermen strijklappen hiervoor ook?

Wb het springen; hij verstapt zich soms ahw bij de landing, hierdoor heeft hij de afgelopen weken dus kreupel gestaan.
Daarom zoeken we vnl voor het springen iets wat ook ondersteunt zegmaar.

Het leek mij nl dat strijklappen juist niet echt beschermen, hooguit tegen het aantikken (ik bedoel dan die dingen met kunststof, elastiek en klittenband, weet niet of er verschillende modellen zijn?), maar dat kan ik mis hebben hoor. ;)

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 13:54

Met het springen goede peeskappen om, zoals BR of eskadron, voor de voorbenen. Evt. strijklappen achter of als hij zijn achterbeen zelf aantikt(hoger als waar de strijklappen zitten), wat zelden gebeurt hoge achterkappen zoals van BR, dit is het zelfde als de voorbenen, alleen deze zijn hoger omdat het achterbeen langer is. Als het paard zijn ijzers eraf springt of de ballen van de hoef kapot springt dan zijn springschoenen aan te raden.

Voor de dressuur gebruik ik zelf peesbeschermers of soms 3 in 1 beschermers van action/indra en bij het hele zware werk acryl bandages met onderlappen( dan moet je wel goed kunnen bandageren, als je dit niet kan maak je alleen maar schade)

Charisma

Re: beenbeschermer vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:14

Ik gebruik ook gewoon peesbeschermers van Hexa Pro voor en strijklappen van Hexa Pro achter. Voor het strijken heb ik vanachter ook nog een ring aan en springschoenen.
Als hij vanvoor aantikt, springschoenen aandoen en peesbeschermers. Er bestaan zelfs lapjes om tussen de peesbeschermers en de springschoenen aan te doen zodat alles is beschermt. Vriendin van me heeft ze... en is heel tevreden, nooit nog wondjes of kreupel paard.
En mijn Holsteiner is ook 1.80, ik gebruik gewoon maat Full en van springschoenen maat XL.