Met welk bitje inrijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

CharlyBrown

Met welk bitje inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 12:19

Hoi!

Wie kan mij adviseren?
Over een maand of 4 / 5 ga ik mijn pony inrijden. Maar eerst aan de slag met rustig laten wennen aan hoofdstel & zadel.

Nu vraag ik mij af met wat een vriendelijk bitje is om mee te beginnen. En hoe weet ik eigenlijk hoe groot het bitje moet zijn?

Ik hoor het graag!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:21

Gewoon een simpel gebroken trensje, ik heb ook goede ervaringen met dubbelgebroken trensjes.

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:22

Misschien kan je even de paardentandarts laten komen ter controle zodat de mond vanbinnen bekeken kan worden?

Veel mensen beginnen immers met een dikker bitje, aangezien dat wat zachter zou zijn, maar als je pony daar geen plaats voor heeft in de mond, is het helemaal niet zachter.

Verder is een bit zo vriendelijk als de hand van de ruiter... Wij beginnen zelf altijd met een dubbelgebroken bitje (dikte afhankelijk van de mond van het paard/pony)

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 12:25

En dan een watertrens of een d-trens?

CharlyBrown

Re: Met welk bitje inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 12:27

Aeris, bedankt voor je tip!

Dat is wel interessant... ik moet sowieso binnenkort een tandarts laten komen voor de paardjes...

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:29

ik heb een dubbelgebroken bustrensje, D trens kan ook, liggen beide wat stabieler dan een watertrens ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:37

bij ons gaan de jonge paarden met een enkel of dubbelgebroken watertrens of bustrens en indien ze moeite hebben met links of rechts kneveltrens zonder bakstukriempje.
Of je voor bus/D-trens kiest of een watertrens hangt ook van je paard af, sommige paarden spelen juist graag met hun bit en dan is een watertrens leuker/aangenamer voor hun of ze houden niet van veel beweging in de mong en dan ben je beter af met een bustrens (misschien zelfs ongebroken)
dikte hangt inderdaad ook af van de ruimte tussen de lagen
breedte moet je zien, langs elke kant nog net een vinger tussen wang en bitring

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:40

ik heb een enkelgebroken bustrens. het is zelf even uitproberen wat ie het fijnst vind.
bij [***] is bustrens het fijnst. enkel- en dubbelgebroken watertrensje vind ze niet fijn (weet niet waarom) maar ze gaat haar hoofd er raar van dragen en laat gewoon zien dat het niet lekker zit, terwijl nemo er altijd fijn op liep!

het bitje moet aan beide kanten een klein stukje uitsteken, ik reken ongeveer 5mm tot de ringen
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 12-05-09 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:44

Ik ben nu bezig met mijn 3 jarige te beleren en heb dat eerst met een dubbel gebroken appel bitje gedaan, dus het wennen aan een bit, dat er "druk" is in haar mond en dergelijke.
Hier liep ze niet echt super op en heb zodoende een dubbel gebroken trens genomen en daar loopt ze een stuk beter mee.

Tevens heb ik haar nu 2 keer met een lage neusriem gereden en daar is ze veel stabieler mee.

Denk dat het ook een stuk uitproberen is wat gewoon lekker zit bij je pony.
Lage neusriem kan ik je zeker aanbevelen.

Zarah_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 13:04

Wij rijden meestal in met een dubbelgebroken trensje. :)

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 13:08

die van mij (net ingereden 4 jarige) loopt op een dubbel gebroken van HH gold brass was het volgens mij, heb trouwens ook eerst de paarden tandarts erbij gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 13:20

Wat is de leeftijd van je pony?
Als hij/zij jonger is dan 5, dan is hij/zij nog volop aan 't wisselen en zitten er waarschijnlijk wolfskiesjes en misschien zelf hengstentandjes. Is er al een tandarts bij geweest, zijn er geen haken, zitten er geen doppen, etc?
Om er voor te zorgen dat je pony geen pijnlijke ervaringen krijgt met het bit, is een uitgebreide mond- en gebitsinspectie van een goede paardentandarts wel een must. Dus dit zou ik eerst doen voordat je uberhaupt aan een bit begint.
En daarnaast is het sowieso een aanrader om bitloos in te rijden zolang het paard nog niet uitgewisseld en niet volgroeid is in z'n mond en kaken.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 13:56

Bedankt voor al jullie reacties!

Ik ga er sowieso een tandarts bij halen.. ik had daar zelf eigenlijk niet aangedacht... :o

Het type bit hangt dan ook af van zijn advies.

Hij is trouwens half april 3 geworden...