[WN] hunterbit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

callychanel

hunterbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 07:18

ik ben op zoek naar een slowtwist knevelbit.
Helaas kan ik ze alleen vinden in amerika, weet misschien iemand een waar je deze bitten kunt kopen?

groetjes nikita

cornelie

Re: hunterbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 08:47

Zeker weten dat je die zoekt? Zo'n bit heeft wel scherpe randen.
Ebay heeft eigenlijk alles wel dus je zou daar eens op kunnen kijken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 10:31

callychanel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 18:08

ik ben naar dit bitje opzoek, omdat ik een hunter wetstrijd wel starten maar daar zijn maar weinig bitten toegestaan.. regels staan op hotton.nl

heel erg bedankt voor de reacties

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:23

Je kan daar gewoon met een myler starten hoor

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:28

Die kun je volgens mij bij teun van riel kopen, die heeft zowat alles. Maar je mag in de hunterclass ook een pelham. Als je dan toch wat sterks erin wilt hangen kun misschien beter voor dat gaan.
Of misschien een gewone D-trens in combinatie met een vaste martingaal? dat toont al veel beter.
Uiteindelijk beoordelen ze je proef op lichtheid...

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:34

Waarom zo'n scherp bit en niet een gewone snaffle?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:25

Je mag ook met een gladde knevel rijden, of een kimberwick, slow twist is helemaal niet nodig.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:26

CaPrIoLe`79 schreef:
Die kun je volgens mij bij teun van riel kopen, die heeft zowat alles. Maar je mag in de hunterclass ook een pelham. Als je dan toch wat sterks erin wilt hangen kun misschien beter voor dat gaan.
Of misschien een gewone D-trens in combinatie met een vaste martingaal? dat toont al veel beter.
Uiteindelijk beoordelen ze je proef op lichtheid...

Martingaal in de hunter... jaja... we hebben het hier niet over een springwedstrijd ;)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:27

Een vaste martingaal mag wel en zie je heel veel.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:33

CaPrIoLe`79 schreef:
Een vaste martingaal mag wel en zie je heel veel.

Waar aangetwijfeld wordt is of begrepen wordt dat het gaat om de western variant van de hunter.

Dus niet gewoon hunter in klassieke springsport, maar hunter als zijnde hunter under saddle..

Het ligt mij niet bij dat je daar een martingaal mag gebruiken, maar ik kan het mis hebben.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:36

Volgens mij gaat het in dit topic niet om de westernvariant?
De vaste martingaal is een soort stootteugel, een heel raar iets.
Zelf rijd ik ook weleens hunterrubrieken (voor zover die in NL zijn) en zie ik ze veel. Dus als een soort van springklasse, maar dan op zijn amerikaans.
Maar als het over de westernsport gaat heb ik er geen verstand van verder.
De term hunter wordt wel voor enorm veel dingen gebruikt. Erg onduidelijk eigenlijk...
Laatst bijgewerkt door CaPrIoLe`79 op 14-05-09 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:37

Joehoe, dit is het westernforum...

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:39

Niels schreef:
Joehoe, dit is het westernforum...

Oeps... _O-

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:45

Ik weet wel waar dit bit te koop is, stuur wel even pb. Alleen twijfel ik eraan of ze daar ook in kleinere maten zijn. Ik neem aan dat westernpaarden smallere monden hebben als de doorsnee warmbloed?

callychanel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 19:32

om het even iets duidelijker te maken het gaat om de westernvariant, haha..
ik rijd normaal gesproken altijd gewoon met een enkel gebroken bitje. die je overal kunt kopen. heb er nu een western showbitje in hangen omdat mijn trainingsbitje op was.
ik weet zelf niet heel erg goed wat voor bit verstandig is om er in te hangen. dus als iemand advies heef hoor ik het graag

callychanel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 19:33

ze heeft trouwens gewoon een maatje 12,5cm

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 08:12

Als je paard gewend is om op een heel simpel snaffletje te lopen zou ik een normale kneveltrens, zonder de slow twist, of een eenvoudige trens nemen. In de regelementen staat namelijk dat je mag gebruiken: een engelse trens, kimberwick, pelhalm evt. met 2 teugels. Dus je hebt in prinicipe keuze genoeg om niet aan zo'n heftig bit als een slow twist te hoeven denken.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 11:43

crazycactus schreef:
Als je paard gewend is om op een heel simpel snaffletje te lopen zou ik een normale kneveltrens, zonder de slow twist, of een eenvoudige trens nemen. In de regelementen staat namelijk dat je mag gebruiken: een engelse trens, kimberwick, pelhalm evt. met 2 teugels. Dus je hebt in prinicipe keuze genoeg om niet aan zo'n heftig bit als een slow twist te hoeven denken.

En even als aanvulling, je mag dus idd gewoon met een normale trens rijden mits die niet taps toeloopt (triangular mouth), en hij moet minimaal 5/16 inch zijn op 1 inch van de bitring (Is in dit geval uit het APHC regelboek. Die had ik net bij de hand :o Maar Quarters en Paints zal daarvan niet ver afwijken).

@CC let wel bij een Pelham is 2 teugels verplicht ;) Dus niet evt, je moet dan met 2 teugels.

Ik zou dus gewoon gaan kijken naar een normaal mondstuk en geen slowtwist. Die is toegestaan, maar waarom naar zon heftig mondstuk grijpen als je het niet nodig bent. Er mag kwa hunterbit best veel (sommige engelse bitten zijn niet legaal vanwege dat taps toelopen. Maar zelfs ongebroken mondstukken zijn toegestaan (mits er geen tongboog van meer dan 1,5 inch inzit) O ring, D ring, Egg but en dus de knevel mag, het staat zelfs los van welk soort mondstuk je gebruikt. Ehhh nog gekker je mag zelfs met stang en trens rijden :D

Ik rijd zelf of met een pelham met ongebroken mondstuk zoals deze of met een kneveltrens met een enkelgebroken recht mondstuk Zoals deze

callychanel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 21:08

heel erg bedankt voor de info.
@rina ik dacht dat het 2e bitje wat je aangeeft niet mocht, want dat was anders wel het bit wat ik in mijn hoofd had. hier staat op de laatste pagina namelijk het zelfde bit: http://www.hotton.nl/HUS.pdf

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 22:05

Ik snap je verwarring ;) maar een triangular mouth is nog veel taps toelopender. Even voorbeeldje van een triangular opgezocht klik (beetje extreme triangular :+ maar het geeft een goed beeld).
Daarbij hij mag ietsje dunner worden richting het midden (staat ook in het regelboek) als hij maar op 1 inch van de bitringen nog 5/16e inch is. Fijn he zulke regels ;) :+
Ik heb met dat 2e bit al verschillende wedstrijden gereden, en ben gecontroleerd, bij geeneen is hij afgekeurd.

Dus bij bezoek ruitersportshop meetlint mee, en meten hoe dik het mondstuk nog is op 1 inch van de bitringen :D :+ Zo ben ik ook aan het zoeken en meten geweest tot ik er 1 vond die legaal was ;) Ik heb nl nog een knevel liggen, die heel fijn is met rijden, maar die is dus niet legaal ;(

callychanel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 10:13

je mag dus eigelijk gewoon met zo een bitje starten als hij maar overal even dik is en niet dunner wordt naarmate hij naar binnen gaat?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 16:04

:j zon mondstuk mag zo wie zo (mits hij kwa mondstuk die 5/16 inch is) Wat je dus op 1 inch van de ring meet. Naar beneden mag er niets uitsteken (prongs) en naar boven, bij een gebroken mondstuk, mag er niets uitsteken, bij een ongebroken monstuk is een 1,5 inch tongboog toegestaan. (om die reden zullen wrs ook de meeste Mylers niet mogen. Een gebroken of dubbel gebroken mondstuk mag geen tongboog hebben.)
Heb je een dubbelgebroken mondstuk moet het tussenstukje (uitvoering ring: 1 1/4") (bij vlak plaatje: 3/8 tot 3/4") max hoogte, en max 2" lang zijn.

Maar let wel, het mondstuk mag wel iets dunner worden naar mate het naar binnen gaat.

Citaat:
All mouthpieces must be a minimum of 5/16"in diameter with snaffles to be measured 1 "from the cheek with a gradual decrease to the center of the snaffle.

Ook mondstukken met koper of zelfs een rubberbitje zijn toegestaan.
Citaat:
mouthpieces may be inlaid, but smooth or latex wraped

En nog even de mondstukken die zijn toegestaan ;)
Citaat:
Smooth, round, oval or eggshaped, slow twist, corkscrew, single twisted wire, double twisted wire mouthpieces and straight bar or solid mouthpieces are allowed.

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:21

Dus eigenlijk mag een een gewone snaffle ook?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 22:46

Met snaffle bedoel je een western snaffle?? zo ja, nee :D Er staat in het regelboek English snaffle, en dus zou een western snaffle niet mogen.