Heeft er iemand ervaring met een slofteugel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Quartusje

Heeft er iemand ervaring met een slofteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 16:49

hey is er iemand die ook met een slofteugel rijd want mijn lesgever zegt dat het even noodzakelijk is voor mijn paard omdat ze heel koppig met haar hoofd in de lucht wil lopen, maar zijn er ook nadelen aan?
alvast bedankt ;)

Appieee

Re: Heeft er iemand ervaring met een slofteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 16:51

Ja er zijn zeker nadelen aan.
Als je hem te strak hebt is het ontzettend slecht voor je paard, hij wordt beperkt in zijn bewegingen, zal zijn rug vastzetten en eventueel in protest komen.
Bovendien is het lastiger om je paard met het neusje eruit te rijden, omdat de slofteugel alleen een neerwaartse werking heeft.
Als hij goed gebruikt wordt kan hij voor sommige paarden overigens ook veel voordelen hebben, maar ik zou hem zeker niet gebruiken als je er geen ervaring mee hebt en je aan het rijden bent zonder toezicht van instructie.

Misschien is een elastiek (halsverlenger) een betere optie voor je.. Ik weet niet hoe lang je rijdt?

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 16:53

Tja, meestal geldt "Waar de kunde eindigd, beginnen de hulpteugels!"

Ik heb hoofdzakelijk alleen maar ellende met dat klere ding gezien.
Zodra het paard ook maar enigszins nagevelijk loopt, moet de druk van de slof eraf.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 16:56

Ja, er zijn heel veel nadelen aan. := Dat probleem, met het hoofd in de lucht lopen, moet je rijtechnisch oplossen, dus met goede les. Als jouw instructrice als tip geeft dat je een slof erom moet knopen, is dat voor mij een teken dat het haar de kennis ontbreekt om een betere oplossing te bedenken.

Een slofteugel zorgt voor een verkeerd ruggebruik, je paard wordt gedwongen om zijn hoofd naar beneden te doen, maar dat betekent nog niet dat hij zijn benen en rug meteen goed gebruikt. Terwijl het eigenlijk andersom moet zijn: als je zorgt dat je je paard goed actief rijdt, goed met zijn achterbenen erbij, gaat hij vanzelf losser worden in zijn lijf, met meer schwung lopen en dus zijn rug gebruiken door zijn hals omlaag te brengen. Dan ga je de goede spieren trainen!

Met een slofteugel bereik je dat helaas niet. Ik zou het niet oplossen met een hulpteugel, geen slof, geen elastiek. Gewoon góéd les nemen, misschien een tip om eens een proeflesje bij een andere instructrice te nemen? :) Waar de kunde ophoudt, beginnen de hulpteugels, zeggen ze wel eens..

Heel veel succes!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 16:58

Jou instructeur vindt jou paard koppig omdat hij met zijn hoofd in de lucht wil lopen?
Ik zou zeggen zoek een andere instructeur.

Beetje kort door de bocht. Maar ik vindt dat als je een paard goed voorwaarts hebt lopen je elk paard nagevelijk kan krijgen. En natuurlijk gaat het bij de ene makkelijker dan de andere maar waarom moet er in vredesnaam een slof aan gehangen worden?

Ben het volledig eens met Myukki

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 17:00

Hét grote nadeel is, dat een slof niets goeds gaat doen, als je niet weet hoe je de slofteugel werkt :) .
Zie post Myukii!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 17:01

Sorry Myukii maar ben het niets met je eens..
Waarom is een intructriese meteen 'slecht' als ze een slof adviseerd??

Met een slof kan je prima de juiste spieren trainen en je paard een handje helpen om los te laten in het lijf. Maar je moet wel weten hoe..en dat weten de meeste mensen niet. Daar gaat het ook fout...bij de hand van de mens..niet bij de teugel ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 17:02

als je hem gebruikt als begrenser is er niets aan de hand....maar in dit geval is het om het hoofd van het paard naar beneden te 'trekken'....niet doen dus....dan is het niet maar uit ontspanning dat hij laag loopt ,maar omdat hij naar beneden getrokken word....

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 17:03

Ladygiroc schreef:
Sorry Myukii maar ben het niets met je eens..
Waarom is een intructriese meteen 'slecht' als ze een slof adviseerd??

Met een slof kan je prima de juiste spieren trainen en je paard een handje helpen om los te laten in het lijf. Maar je moet wel weten hoe..en dat weten de meeste mensen niet. Daar gaat het ook fout...bij de hand van de mens..niet bij de teugel ;)

daar ben ik het niet mee eens..
ik heb hier een heel boek gekregen over paarden en als je ziet wat een slof doet.. maakt de rug van het paard kapot, en nog veel meer.
ben het wel eens met de andere berichten!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 17:06

Jasterina..dus de slof trek zelf zo hard? Wat een onzin!

Het is ten alle tijden de ruiter die de teugel in de hand heeft..dus wie verpest de rug? Juist ja..de ruiter..

Als je gewoon de teugel gebruikt zoals het hoort is er niks aan de hand..maar mensen willen te graag dus trekken de teugels strak aan..en laat nou juist daar het probleem zitten..

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 17:10

een slofteugel dwingt sowieso het paard naar beneden, hoe je hem ook gebruikt..

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 17:12

Leg mij eens een hele goede reden uit om een slof te gebruiken, ladygiroc. Ík ken er geen enkele bedenken. Je moet je paard zelf rijden, niet met allemaal extra touwtjes om zelf maar zo min mogelijk te moeten doen. Ook niet als je de slof niet te strak trekt. Rijden doe je met je zit, je benen, als laatste met je teugels, dus waarom je een tweede set teugels tussen de benen van je paard zou moeten knopen, om hem maar netjes in een krulletje te rijden, ontgaat mij helemaal.

Elk paard kan lekker nageeflijk lopen zonder slof. Élk paard. Je moet er alleen wel tijd in willen steken, en misschien wat geld in les. ;)

(dit is overigens niet gemeen bedoeld naar de ts toe. Als mijn instructrice me zoiets zou aanraden en ik zou niet beter weten, zou ik ook de volgende dag nog met slof rijden. Persoonlijk zou ik snel een andere instructrice zoeken, al is het maar voor een keer een proeflesje, kijken hoe het gaat.. :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 17:17

als een slof goed gebruikt word trekt hij een paard niet naar beneden....de slof doet niets,en hangt gewoon in boogjes....mocht het paard weg willen springen ofzo ,begrenst de slof.....dus hij doet alleen wat als het paard het hoofd op een bepaalde hoogte brengt.

Ik vind wel dat je ervaring moet hebben om met een slof te rijden,het probleem is alleen dat veel mensen denken dat ze die ervaring hebben.....

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 17:19

Ok bedankt ik wist niet dat het zulke erge gevolgen kon hebben ik ga er gwn niet meer mee rijden en k zal wel zien hoe mijn lesgever reageert ik wil tenslotte de rug van mijn paard niet kapot maken !!

toosjeto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 17:22

mits je de slof op de juiste wijze gebruikt is er niks verkeerds aan
ik heb zelf ook een tijdje met de slof gereden omdat mijn paard in verzet was; hoofd recht omhoog; bit vast en er vandoor gaan
er was geen medisch probleem en door een tijd met slof te rijden(niet te strak gewoon losje en alleen er bij nemen indien nodig) is het probleem waar ik al meer dan 6 maanden mee bezig was opgelost ;)
maar indien je zelf nog nooit met een slof gereden hebt dien je dit nu niet zonder begeleiding te doen

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:42

Zoals al eerder gezegd is een slof alleen het juiste middel als je er mee weet te werken.

Ik ben van mening dat je een paard beter naar de nageeflijkheid toe kan werken met een slof op juiste lengte dus net vóór de loodlijn als dat je hem met ruk en pluk werk naar beneden probeert te rijden.

Het aller fijnste is met been en een zachte hand, maar helaas geven niet alle paarden zich zomaar over.

Zorg wel dat wanneer je de slof gebruikt, je hem niet te strak neemt en voldoende voorwaarts rijdt.

Succes, en ik neem aan dat je instructeur je daar prima mee gaat begeleiden.

nakoma1232

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 09:08

mm

ik heb ook veel met een slofteugel gereden..
en echt comfortabel voor ruiter is het niet en voor paard helemaal niet!!!

heb er een hekel aan, en gebruik dat ding niet meer..
ik reed een eigenaarspaard in en de eigenaar wou persee dat ik met de slofteugel reed.. en omdat ik dit weigerde moest iemand onervaren met de slofteugel rijden...
zijn paard staat nu op stal met grote rugproblemen... hij reed nu 3 jaar met een slofteugel dag in dag uit!!!!

slofteugel is dus af te raden in mijn ogen :p

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 09:13

geerke schreef:
als je hem gebruikt als begrenser is er niets aan de hand....maar in dit geval is het om het hoofd van het paard naar beneden te 'trekken'....niet doen dus....dan is het niet maar uit ontspanning dat hij laag loopt ,maar omdat hij naar beneden getrokken word....

Daar ben ik het wel mee eens.. maar ik zou het wel met hulp doen hoor! Niet zomaar zelf aan de slag gaan met dit soort middelen..
Dat doet meestal geen goed!

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 06:35

ah ok bedankt allemaal !!

heyhallohey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 14:49

Ik ben ook niet voor een slofteugel, kan er zelf helemaal nietmee overweg, en je trekt je paard in een krul als je er niet mee kan rijden. Probeer anders een martingaal? Die werkt alleen in als het nodig is

xxuniquexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:30

ik ben ok wel voor een slof
ik heb een oer sterk paard, is van een man geweest, ik ben een vrouw.
maar een slof er aan is soms wel even heel lekker rijden.
maar wel op de goede manier.
mijn paard kan een kwartier goed lopen en als het in zn bol is geslagen of het wordt hem te moeilijk dat zet hij zn kracht er in en ik kan niks beginnen.
met de slof kan ik hem er even weer bij pakken en als hij weer ontspand doe ik dat ok weer. totdat hij weer begint

ik raad het je zeker aan, alleen wel met instructie.

Irma1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:58

ik zou inderdaad ook voor een martingaal gaan, die helpt alleen wanneer je het zelf niet meer in de hand houd, de slof geeft je telkens hulp, ook op delen waar je het misschien wel zelf zou kunnen doen.

wil je toch met slof gaan rijden vraag dan goed hulp aan iemand die er wel verstand van heeft!

Rooompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 18:15

Niet aan beginnen. Wie zijn paard zelf goed rijd heeft die onzin helemaal niet nodig, je kan je paard er alleen grondig mee verpesten. (Oké, uitgezonderd een enkel die een slofteugel wel op de goede manier gebruikt, maar die zie ik zelden)
Er wordt veel te makkelijk gezegt 'pak er maar een slof bij', zonder te weten waar ze nou eigenlijk mee bezig zijn.. Vaak is het zo aan te wijzen welke paarden er met slof worden gereden. Verschrikkelijk, ik zou er niet aan beginnen!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 18:18

Quartusje schreef:
hey is er iemand die ook met een slofteugel rijd want mijn lesgever zegt dat het even noodzakelijk is voor mijn paard omdat ze heel koppig met haar hoofd in de lucht wil lopen, maar zijn er ook nadelen aan?
alvast bedankt ;)

ik vind het een slecht advies van je lesgever, succes met je paard verder, hopelijk leer je op een andere manier hoe je hier mee om kan gaan

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 18:29

Gebruik een martingaal, die is er precies op het moment dat jij m nodig hebt nl. als hij zn neus in de lucht wil doen en met behulp van
deze martingaal krijg je m weer makkelijk terug naar normale hoogte én je kan er niks verkeerd mee doen! (of je moet een kleine maat bij een groot paard om doen :+ )
Dus: Probleem opgelost :D

Ik ben ook geen voorstander van hulpteugels, maar als ik er een zou moeten gebruiken vind ik de martingaal een super uitvindeing!

Succes