zadel schuift naar voren: singel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

furyke

zadel schuift naar voren: singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 19:45

Mijn pony is nogal overbouwd, waardoor het zadel (barefoot) naar voren schuift.
Ik ben nu op zoek naar een oplossing.
Nu heb ik gehoord van een banaansingel.
Kan mij iemand precies uitleggen hoe deze werkt?
Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar kom niet echt verder.
En hoe werkt een voorsingel?
en wat zijn de voor en nadelen van deze singels?

Mijn instructrice vertelde van een singel met een kleine flap aan de voorkant (soort mini springflap), zodat de singel niet meer kan schuiven.
Want daar ligt het probleem. het zadel past gewoon, maar omdat mn paardje (te) dik is en de singelplaats te ver naar voren ligt, begint de singel dus te schuiven en neemt het zadel dan mee over de schouder heen.
Weten jullie wat voor singel dit is?

alvast bedankt.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 19:48

zo eentje?
Afbeelding

Bij een banaansingel ligt het gedeelte op de buik verder naar voren - waar hij normaal gesproken graag heenschuift. De gespen zitten wel op de normale plek en omdat de singel niet meer de neiging heeft om (nog) verder naar voren te schuiven, schuift het zadel niet mee.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 10-05-09 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

furyke

Re: zadel schuift naar voren: singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 19:51

ja dat is die banaansingel.
Toch?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 20:06

Hij wordt dus vooral toegepast bij pony's met een bolle buik. Ik vraag me af of het helpt bij een overbouwde pony. De oorzaak van het schuiven ligt dan immers niet bij de singel.

Overigens vind ik het wel wat vreemd dat door et overbouwd-zijn het zadel schuift. Dat 'probleem' zit immers een heel eind achter het zadel? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de rug ook op de plek van het zadel zo sterk naar voren helt.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 20:08

misschien is het een combinatie van factoren, omdat mn pony dus ook bolle ribben heeft, met een laag spek erover (helaas, maar daar word aan gewerkt)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 07:43

Mijn paard is overbouwd (ietsje), te vet en tamelijk rond, wel heeft hij voor een IJslander flink wat schoft. Maar ook hij heeft de natuurlijke singelplek verder naar voren dan de singelstoten. Sinds een paar dagen rijd ik met banaansingel en het is een wereld van verschil! Het zadel schuift niet meer, paard loopt fijner en de vetrichels die hij eerst bij het opzadelen al voor het zadel had zijn weg omdat de boel niet meer naar voren wordt getrokken. Let bij zo'n singel wel op dat je een goeie hebt, ik heb een leren, die neoprene leken me te slap. Verder hoort de rechte kant aan de voorkant, aan de achterkant zit een vormpje, een soort golving, dat is niet een uitsparing voor de benen maar zorgt voor goede drukverdeling op het borstbeen.

Wat het overbouwd zijn betreft: kan wel degelijk dat door de beweging die het paard maakt de boel naar voren schuift, de beweging komt toch van achter uit? ;) Als de banaan niet de oplossing blijkt blijft over de staartriem, maar ik denk dat je met een banaansingel al een heel eind komt. Voorsingel zou ik niet aan beginnen als de singelplek verder naar voren is dan je singelstoten, dat heeft dan niet zo veel nut.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 19:29

hey, bedankt voor je reactie.
Je bedoelt dus dat de bovenkant (van de foto hierboven) tegen de voorbenen aan komt te zitten?
Aangezien je een ijslander hebt, ga ik er (stomweg) vanuit dat je ook een korte maat nodig hebt.
Ik heb namelijk 40 cm of zoiets nodig (moet het precieze nog eens nameten).
Waar heb je die van jouw toen gekocht?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:29

Klopt, wat op de foto de bovenkant is hoort aan de voorkant. Ik heb de mijne overgenomen van een bokker, hij is 65 centimeter lang en komt bijna tot aan het zweetblad. Omdat mijn zadel korte singelstoten heeft heb ik er singelverlengers bij.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 10:54

furyke schreef:
hey, bedankt voor je reactie.
Je bedoelt dus dat de bovenkant (van de foto hierboven) tegen de voorbenen aan komt te zitten?
Aangezien je een ijslander hebt, ga ik er (stomweg) vanuit dat je ook een korte maat nodig hebt.
Ik heb namelijk 40 cm of zoiets nodig (moet het precieze nog eens nameten).
Waar heb je die van jouw toen gekocht?

Ik ben al een tijdje op zoek naar een 40 cm banaansingel waar elastiek aan zit, maar helaas tot nu toe nog niet gevonden..

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:58

Bij mijn paard verschuiven ook alle zadel's. Het enigste zadel dat bij m'n paard geen cm verschuift is een KN zadel met ingebouwde voorsingel.

Mijn springzadel heb ik laatst nog aan laten passen. Het blijft schuiven, ben erg benieuwd of zo'n banaansingel werkt :D. Heb je ze alleen van leer? Of ook een neopreen uitvoering?.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 23:09

Banaansingels heb je ook in neopreen :j Alleen heb ik ze tot nu toe enkel als dressuursingel gevonden, ik vraag me af of er wel veelzijdigheidsbananen bestaan...