Ik heb even een vraag. Ik zit te oriënten op een stang en trens hoofdstel. Wil een wit onderlegd of een zwart met koperen/gouden gespen. Ik zou daarbij dan ook gouden/koperen bitten willen. Ja het is duur, maar ik doe het puur omdat ik het mooi vind. Mijn paard loopt prima op een normale stang en trens.
Nou mijn vraag..wat is aurigan? Is dat nou de kleur of het materiaal van het bit. Het is me nogal onduidelijk. Ik zie ook weleens aurigan in het zilver. Ik wil dus puur een goudkleurig/koper kleurig bit, met een normale werking.
volgens mij is het inderdaad het materiaal, wat voor werking het precies had weet ik niet precies. Heb zelf ook zo'n bit, het correctie-bit, paard reageert er goed op
Aukelizzy
Geplaatst: 10-05-09 20:11
Aurigan is een metaalmengsel. Het bestaat voor 85% uit koper, 4% silicium en een beetje zink Sommige paarden (waaronder de mijne ) vinden de smaak die dat heeft prettiger. Ze nemen het bit daardoor makkelijker aan.
kaugan(wordt oa geleverd door everline by busse, stuk goedkoper als K&K) bv heeft exact diezelfde samenstelling als aurigan en is dus ook mooi koperkleurig. Argentaan is nieuw zilver, dat is RVS met een klein beetje koper, en is RVS met een gele gloed. Het verschil zit hem dus in het materiaal en samenstelling