overgaan op mexicaanse neusriem?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

r_oo_sj_e

overgaan op mexicaanse neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 13:59

halloow!

als ik spring met mijn verzorgpaardje (kwpn) dan wilt ie als t wat hoger wordt, dus boven de meter, nog wel eens super sterk in de mond worden omdat ie t gewoon onwijs leuk vind! gelukkig maar. maar als je in galop er op aan rijd trekt ie erg op de sprong aan en dan kan je doen wat je wilt maar neej. gaan gaan gaan gaan en nog s gaan. en na de sprong heeft ie zo'n adrenaline stoot dat ie onwijs moeilijk terug te krijgen is.
maargoed hij doet dus oook steeds z'n mond open.
ik rijd nu met een combi neusriem en dubbelgebroken watertrensje.

ik heb gister voor het eerst even een rubber stangetje (watertrens) geprobeerd om te kijken hoe ie daar op reageerde, goed dus:) niet gesprongen.

maar om t open doen van de mond tegen te gaan:

sperriem strakker of een mexicaanse neusriem proberen? de sperriem zit nu goed maar ik ben bang als ik m strakker doe dat t gaat knellen!

wat vinden jullie????:):)

Anoniem

Re: overgaan op mexicaanse neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 14:03

Ik zou het bij je dubbel gebroken water trens houden en je gewone neusriem (niet aansnoeren!) of een mex neusriem kan ook maar ook deze is niet bedoelt om aan te snoeren. Dit probleem moet rijtechnies worden opgelost. Dus neem een goede instructeur en ga daar mee aan de slag. met scherpe bitten en neusriemen maak je het van kwaad naar erger... Want na een tijdje reageeren ze nergends meer op.

wanuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 14:04

Het is wel bij een Mexicaanse neusriem, dat als je deze te strak doet, dat het heel erg kan gaan drukken op de neus, en ik weet niet hoe jouw verzorgpaardje hier op reageert..
Het is een beetje zonde om een duur hoofdstel te kopen, die je straks niet kunt gebruiken

r_oo_sj_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 14:06

Anoniem schreef:
Ik zou het bij je dubbel gebroken water trens houden en je gewone neusriem (niet aansnoeren!) of een mex neusriem kan ook maar ook deze is niet bedoelt om aan te snoeren. Dit probleem moet rijtechnies worden opgelost. Dus neem een goede instructeur en ga daar mee aan de slag. met scherpe bitten en neusriemen maak je het van kwaad naar erger... Want na een tijdje reageeren ze nergends meer op.

ik heb ook les! *(nu even niet door knieblessure) maar ik werk er zelf ook heel erg aan en tis oook een van mijn punten. en zowieso als t een mexicaanse neusriem wordt dan gaat ie ckr niet te strak maar ik lees veel op internet dat je je paard er iets beter op terug kjan krijgen!

r_oo_sj_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 14:07

wanuu schreef:
Het is wel bij een Mexicaanse neusriem, dat als je deze te strak doet, dat het heel erg kan gaan drukken op de neus, en ik weet niet hoe jouw verzorgpaardje hier op reageert..
Het is een beetje zonde om een duur hoofdstel te kopen, die je straks niet kunt gebruiken

wat je zegt klopt idd;) maar ik kan waarschijnlijk vna iemand t een x lenen om te proberen!:) maar hij gaat ckr niet strak dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 14:08

r_oo_sj_e schreef:
Anoniem schreef:

ik heb ook les! *(nu even niet door knieblessure) maar ik werk er zelf ook heel erg aan en tis oook een van mijn punten. en zowieso als t een mexicaanse neusriem wordt dan gaat ie ckr niet te strak maar ik lees veel op internet dat je je paard er iets beter op terug kjan krijgen!

Dan zou ik het probleem aan je spring instructeur voor leggen. Die heeft vast genoeg ervaring om ditsoort problemen op te lossen

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 14:09

neem eens les van een ander, misschien weet die nog betere tips? ;)
het klinkt makkelijk: niet mee gaan in zijn ritme, en voor de sprong een volte rijden ineens, zodat hij op jou moet concentreren ipv: power!

succes!

r_oo_sj_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 14:14

denk het ook wel! maar ik was niet van plan met een strenger bit te gaan rijden.. rubber stangetje is zacht dus niet overdreven scherp. want dan zou het worden mexicaanse met een dubbelgebroken trensje! maar dat ga ik ook zeker doen! maar ik wilde gewoon weten wat jullie er van zouden vinden;)

EngeltjeS
van degene waarvan ik les heb, die weet echt wel waar ie t over heeft;) rijd zelf ZZ springen. en niet mee gaan in zijn ritme doe ik al expres en die voltes ook maar heeft allemaal geen zin!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 14:22

Ho ik bedoelde het niet aanvallend hoor. Ik ken je instructeur niet ;)
Het zijn alleen tips die ik vaak gebruik bij zulke combinatie's.
Laat je je instructeur ook weleens op je paard rijden? Hoe ervaard hij het dan? Hoe lost hij het op?

Kijken is leren ;)

succes

r_oo_sj_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 14:25

EngeltjeS schreef:
Ho ik bedoelde het niet aanvallend hoor. Ik ken je instructeur niet ;)
Het zijn alleen tips die ik vaak gebruik bij zulke combinatie's.
Laat je je instructeur ook weleens op je paard rijden? Hoe ervaard hij het dan? Hoe lost hij het op?

Kijken is leren ;)

succes

ik bedoel t ook niet aanvallend;) kwam miss. wel zo over! :o ik heb al onwijs veel tips gehad en t stomme is dat t niet werkt!:P maarja

het is niet mijn paard;) maar soms rijd ie der nog wel s op! maar met springles springen we meestal wat lager, dus echt heel technisch qua houding enzow. en t probleem komt voor als t boven de meter wordt. dus ik ga t wel nog overleggen, maar ik dacht misschien als extra steun voor mij en paard een andere neusriem!!:)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 14:30

Je hebt het misschien al vaker gehoord, maar als er een rijtechnische fout is, ligt het vaak aan de ruiter die het paard begeleid.
Kan je niet met andere paarden springen? Ervaren hoe zij te rijden zijn en hoe je dat op lost? Hierdoor wordt jij rijtechniser ook beter, dan op 1 paard te blijven rijden, terwijl je tegen de muur op loopt.

Je kan een andere neusriem gebruiken, maar het hoeft niet ;)

r_oo_sj_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 14:32

ik heb daarom ook les idd! gewoon ook voor mezelf, want een echte ruiter is NOOIT uitgeleerd!:P ik spring idd ook wel s op andere paarden;) eentje daarvan is een ex-jachtpaard die hetzelfde doet maar dat krijg je er niet meer uit want daarbij is aangeleerd: Sprong = gaan, na de sprong = rustig... maar die andere doen t niet maar tis echt een adrenaline stoot die die krijgt!:P

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 22:15

Ik zou niet een Mexicaanse neusriem nemen, of riempjes strakker doen e.d. Dit kan je beter zelf oplossen. Eerst gewoon een lesje alleen op jóuw tempo springen, ook de lagere sprongen. Dan wat hoger en zien hoe dat gaat.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 22:17

Mexicaan werkt over het algemeen iets scherper in. Persoonlijk vind ik een Mexicaanse neusriem erg mooi om te zien.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 08:11

Een watertrens is GEEN stang, een bit is pas een stang als het een hefboomwerking heeft, niet als het mondstuk ongebroken is. Daarnaast kan rubber vreselijk gaan branden in de mond.

En verder ben ik het met de anderen eens dat je beter je geld kunt besteden aan les dan aan een andere neusriem. Mexicaanse neusriemen zijn mode, maar da's nog geen reden om er meteen een te kopen ;) Als je er een kunt lenen en als dat inderdaad zo'n verschil maakt (moet je er wel een paar keer mee springen, na 1 keer weet je nog niks) zou je het aan de eigenaar kunnen voorleggen maar als je mijn bijrijder was... zou ik je naar mijn instructrice schoppen :o

r_oo_sj_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 11:10

Froexiie schreef:
Ik zou niet een Mexicaanse neusriem nemen, of riempjes strakker doen e.d. Dit kan je beter zelf oplossen. Eerst gewoon een lesje alleen op jóuw tempo springen, ook de lagere sprongen. Dan wat hoger en zien hoe dat gaat.

Ik kan ook op mijn eigen tempo springen als de sprongen lager zijn. het hogere dan trekt ie op de sprong aan!!

r_oo_sj_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 11:11

hestejente schreef:
Een watertrens is GEEN stang, een bit is pas een stang als het een hefboomwerking heeft, niet als het mondstuk ongebroken is. Daarnaast kan rubber vreselijk gaan branden in de mond.

En verder ben ik het met de anderen eens dat je beter je geld kunt besteden aan les dan aan een andere neusriem. Mexicaanse neusriemen zijn mode, maar da's nog geen reden om er meteen een te kopen ;) Als je er een kunt lenen en als dat inderdaad zo'n verschil maakt (moet je er wel een paar keer mee springen, na 1 keer weet je nog niks) zou je het aan de eigenaar kunnen voorleggen maar als je mijn bijrijder was... zou ik je naar mijn instructrice schoppen :o

daarom wil ik ook ik niet met stang rijden.. ik noem het een stangetje omdat t ongebroken is. maar ik wil niet een hefboomwerking hebben omdat dat veel scherper is...

en lessen heb ik zowieso en daar ga ik ook zeker mee door, maar ik dacht miss. een mexicaanse neusriem als extra steuntje!;)