wanneer beginnen met laten wennen aan stang en trens?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Waventy

wanneer beginnen met laten wennen aan stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 19:57

Hallo,

Even een vraagje. Op voorhand wil ik al zeggen dat ik hem nu zeker nog een S&T ga inhangen maar mijn vraag is:
Sta op het punt om de overstap naar de m1 te maken, en nu wil ik hem toch langzaam richting het Z gaan trainen. Hopelijk kunnen we de winter het M1 uitrijden, die zomer erna het M2 en dan in de winter zou ik graag naar het Z gaan. Weet dat in het Z geen verplichting is tot stang en trens, maar als het kan waarom dan niet.
Wanneer is het beste moment om het paard langzaam er aan te laten wennen? Mijn insteek is op het moment dat de M2 lekker gaat, maar hoe doen jullie dat?

Groetjes Lara

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:58

Ja ik zou ook pas een stang en trens er in hangen als je de M2 bevestigt hebt.
En dan eerst een baby stangetje (zoals wij dat altijd noemen)
dus een vriendelijk stangetje.

Ik zou overigens de eerste paar keer alleen tijdens de les de stang er in hangen zodat je begleiding hebt.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 09:58

Als alle M2, maar ook de Z1 oefeningen bevestigd zijn. Althans dat is mijn ervaring, en dat is bij mijn paard erg goed gegaan. Na een aantal keer de basis oefeningen op S&T te hebben gereden (denk hierbij een voltes en tempowisselingen etc.) ben ik pas weer de oefeningen erbij gaan pakken, heeft geen enkel probleem bij mijn paard gegeven.

Ik ben overigens gewoon begonnen met een normale stang, dus scharen van 7 cm.