zadel 2 jaar op zolder moet ik die nu invetten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbelkont

zadel 2 jaar op zolder moet ik die nu invetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 08:40

Hallo ik heb een half jaar oud zadel wat nu bij mij op zolder ligt.
Ik bewaar het voor mijn veulen
Over 2 jaar wordt die beleerd en uiteraard eerst zien of dit zadel geschikt voor haar is

Wat moet ik nu kwa onderhoud aan dit zadel doen?
gewoon om de 2 maanden invetten of kan het minder vaak?

ik hoor graag van jullie als iemand hetantwoord weet?

EngeltjeS

Re: zadel 2 jaar op zolder moet ik die nu invetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 08:42

heeej!

als je het zadel goed opbergt (zadel hoes er omheen, en in de kast) dan krijg je zo min mogelijk schade. ook niet in de zon hangen ;) of op droge of vochtige plek ;)
het is wel verstandig om over 2 jaar het zadel in te vetten.
zo komt er weer soepelheid in ;) zeker met een nieuw zadel.

groetjes!

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 08:43

ik zou hem persoonlijk verkopen en over een paar jaar een ander tweedehands zadel kopen. als ie een maal doorgereden is dan is nog de kans dat je weer een nieuw zadel moet.
ik laat gewoon iemand van een winkel komen bij ons in de buurt met allemaal tweedehands zadels en dan gaat hij passen. geen voorijkosten en alles wordt mooi gepast. een tweedehands zadel hoeft niet erg duur te zijn.
Bovendien denk ik dat je zadel er niet beter van wordt als ie zolang ligt op zolder. maar dat is mijn gevoel.

kiolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 08:46

Ik zou heb schoonmaken als die vies is en invetten. Als het een nieuw zadel is, kunnen ze vaak wel wat vet gebruiken om het leer soepel te maken.
Als het vet snel in het leer trekt, heeft het zeker vet nodig.

Succes er mee.

loraine_rz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 09:07

Ik zou het (als het een wat nieuwer zadel is) gewoon lekker goed invetten om de twee maanden of zo. Zo blijft hij soepel, voor de rest denk ik dat je er anders niet veel aan hoeft te doen. Zeker niet als je een zadelhoes hebt die het kan beschermen.

Succes!

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 10:31

het is een massimo trail en is passend gemaakt op haar moeder
het kan nog 2 boommaten smaller en 2 maten breder gemaakt worden
dus hou het eerst en zie wel over 2 jaar op het kan aangepast worden op haar goede maat
kan het niet ruil in het om weer voor een massimo bij de zelfde persoon waar ik het zadel weg heb.

het zadel is schoon en zal het goed in de gaten houden
ligt droog op zonder onder een deken
maar bedankt voor de antwoorden

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 11:35

goed ik de gaten houden op bv schimmelvorming, en om het half jaar er toch een vettige doek overheen halen.
Dan hou je hem het langste goed en kan je er ver 2 jaar zo op wegrijden

wanuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:44

Ik zou wel om de zoveel tijd wel iets er overheen halen, en zéker niet in een te vochtige plek leggen of in de zon. Dan blijft je zadel wel het mooiste.

jeartsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:53

op een goede droge plek leggen en goed in de olie zetten blijft hij soepel van!

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:00

aafje87 schreef:
goed ik de gaten houden op bv schimmelvorming, en om het half jaar er toch een vettige doek overheen halen.
Dan hou je hem het langste goed en kan je er ver 2 jaar zo op wegrijden

Ik heb altijd gehoord dat schimmelvorming juist goed is als je je zadel niet gebruikt.
Mijn tante heeft haar zadel ook een jaar of 10 op zolder gehad, kwam er helemaal beschimmeld weg.
Heb het toen goed schoon moeten boenen maar het was puntgaaf. Het is het lekkerst rijdende zadel dat ik ook heb gehad, maar dat was wel een zadel dat al flink was ingereden voor het opgeborgen werd.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 08:34

@ sentido, schimmelvorming kan ik nou niet scharen onder goed voor leer. De schimmel heeft niets met het leer te maken maar komt doordat de leerzeep gaat schimmelen. :j
Schimmel ontstaad door vocht en een goede voedingsbodem. De meeste schimmels zijn niet schadelijk en zijn er gewoon af te poetsen maar er zijn ook een aantal schimmels die wel degelijk schadelijk kunnen zijn, ik heb een groen/grijze schimmel op een hoofdsel gehad en die is dus wel mooi aangetast.

Clauwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 09:18

Gewoon goed weghangen en regelmatig invetten/olie'en! Dan blijft hij het mooiste. En inderdaad niet in de zon, vochtige plekken of te droge plekken hangen/leggen!

toetyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 13:56

Bij ons kwam er een x iemand aan met een zadel wat 3 jaar in de tuin gelegen had, voor de sier.
Of we die nog konden gebruiken.
Er liepen allemaal spinnetjes uit brrr.
Maarja, die was zo hard als een plank (was westernzadel)
Die hebben we elke dag ingevet met zonnebloemolie, lekker goedkoop, en dan eens per week met leervet.
Na 12 dagen ong. was hij al een stuk soepeler, alleen niet meer bruikbaar ivm met de té slechte staat..

Ik denk dat als je hem idd om de 2 maanden even invet het geen probleem is ermee te rijden als ik zie hoe dat andere zadel opgeknapt is :P

Prydi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 18:18

2 keer per jaar vetten (niet te vaak dan wordt het leer slap) en voor het gebruik goed de singelstoten controleren of die niet beurs zijn geworden. Zo kun je het zadel zeker wel bewaren.