Slecht gevuld zadel: Gel pad oplossing?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Yvonne007

Slecht gevuld zadel: Gel pad oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 16:47

Vandaag heb ik op een pony gereden van de manege.
Alleen toen ik op het zadel ging zitten, voelde ik als het waren het (ijzeren?)frame van het zadel in mijn kont. Nu ben ik een volwassene en zwaarder dan de meeste kinderen die erop rijden.
Ik dacht dat misschien het zadel slecht gevuld was ofzo. Het zadel heeft ook wat plekken die wat lichter gekleurd zijn (versleten), dus ik denk dat het zadel wat ouder is. Maar nu hebben de buitenste randen in mijn kont kapot geschuurd, precies de overgang van mijn bil naar mijn been.

De volgende keer ga ik weer op deze pony rijden, maar die plekken zie ik niet zo zitten eigenlijk.
Helpt de aanschaf van een bontje of gelpad zodat ik dat frame niet zo in mijn kont voel?

En het was een welsh pony van ongeveer 1.40 hoog, moet ik dan nog rekening houden met de grootte van zo'n pad? Geen idee hoe groot het zadel was wat erop lag. Kleiner dan dat van een gemiddeld paard in ieder geval.

Bedankt voor de reacties alvast!

Groetjes,
Yvonne

annie88

Re: Slecht gevuld zadel: Gel pad oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:52

ik denk zeker wel dat het help. Je bedoelt toch gewoon een bondje voor je eigen billen? Ik zou even gaan rondzoeken op internet, of in een ruitersportwinkel. Meestal kan je ze gewoon over alle zadels heen leggen.
Maar zijn jou billen niet gewoon te groot voor dat zadel?

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:55

Zoals wel vaker het geval, triest harnachement op een manege, zucht..... Bij een beetje knap zadel zou je het frame niet mogen voelen, ook niet als je billen te groot zijn voor het zadel....
Ik zou inderdaad maar op zoek naar een lamsvellen oplegger voor op de zitting van het zadel.

Yvonne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 16:57

annie88 schreef:
Maar zijn jou billen niet gewoon te groot voor dat zadel?

Hoe weet je wanneer je billen te groot zijn voor een zadel?

Het is een pony, het zadel ziet er idd kleiner uit dan wat ik normaal gewend ben en ik heb maat 40.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:08

Ik schrok al van de titel := bij een slecht gevult zadel denk ik nl aan de kussens (onderkant) en dan zou een gelpad niet een oplossing zijn. Maar voor jou kont zou het wel een oplossing kunnen zijn. Gel zitting kun je heel makkelijk aan het zadel bevestigen. Mijn vader heeft heel kort op paardrijden gezeten en had altijd last van zijn kont. We hebben voor hem toen ook een gel zitting aan geschaft, daarmee was het probleem verholpen. Ik heb er eventueel 1 voor je te koop. Hij is amper gebruikt en heeft geen beschadigingen.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:45

Je moet als je zit 1 vlakke hand achter op je zadel kunnen leggen ;)
dus op het gedeelte waar je op zit

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 07:23

Naast de genoemde opties zou ik er wel even een melding van maken. Lijkt me niet echt fijn dat je als klant op een slecht zadel moet zitten.

Yvonne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 07:51

De volgende keer dat ik er ben zal ik het nog wel even zeggen idd!

Kun je beter een gel pad kopen of zo'n ding van echt bont voor dit probleem?

wanuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:34

Ik weet niet wat je beter kunt kopen, maar zelf denk ik dat een gelpad wel wat dikker is zegmaar en dat je het minder zal voelen.. Wel zal ik dan even naar de maat van het zadel kijken

Yvonne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 08:51

Gisteren was ik bij een ruitersportzaak, daar hadden ze 3 soorten, gel, echt bont en nepbont.
De echte bont was het dikst en leek mij het prettigst! Prijs viel mee 40 euries.
Volgende week woensdag rijdt ik waarschijnlijk weer op de pony dus ik ben benieuwd!

Bedankt voor jullie reacties in ieder geval!!

Wibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:35

Mij lijkt, ondanks dat ze misschien niet de dikste zijn, de gelpads de lekkerste. Grote kans dat je het door bont gewoon heen voelt (als het erg is) en bij gel wordt het mooi verdeelt en heb je nergens geen last meer van. Ik zou het iig ff melden:)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:37

Misschien ook niet verkeerd om even te kijken of de rest van het zadel nog wel in orde is en goed op de pony ligt????

EOW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 14:34

misschien moet je het zadel een keertje laten opvullen bij een ruitersportzaak

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 14:44

Yvonne007 schreef:
Gisteren was ik bij een ruitersportzaak, daar hadden ze 3 soorten, gel, echt bont en nepbont.
De echte bont was het dikst en leek mij het prettigst! Prijs viel mee 40 euries.
Volgende week woensdag rijdt ik waarschijnlijk weer op de pony dus ik ben benieuwd!

Bedankt voor jullie reacties in ieder geval!!

Echte schapenvacht,dan voel je het echt niet meer.Heb ook ooit eens zoiets gehad,die was het enigste zadel wat perfect op de pony lag,alleen niet fijn voor de ruiter.
Ben creatief geweest en heb toen een knappe schapenvacht op de markt gekocht en die op maat gemaakt.Zat heerlijk :D

Nepbont is flut en gel geleid de warmte niet lekker...gaat zweten :+

Maar ben wel van mening dat je hier melding van moet maken,een manege heeft de plicht ervoor te zorgen deugdelijk tuig op hun dieren te gebruiken(en daarmee bedoel ik echt niet dat ze nieuwe dure merkzadels moeten gebruiken).Het is niet de bedoeling dat jij je stuk rijd omdat dat zadel voor de ruiter niet goed zit...heeft niets met gewicht te maken.Desnoods moet de manege ervoor zorgen dat er een vacht opkomt ;)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:41

RUI-->HAR

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:48

Ik zou het ook even aankaarten bij de manege. Heb hetzelfde gehad, paste net met m'n kont in het zadel maar was eigenlijk te krap. Paste wel perfect op die pony dus dat was niet het probleem.
Hele achterkant van m'n pootjes kapot gereden.
Gewoon de keer er na aangekaart. Ander zadel er op die ook prima op de pony paste. Maat gelijk aan de andere maar geen last van vervelende plekken.

Vind het een beetje kort door de bocht dat mensen vinden dat als er 1 iemand niet kan zitten op een zadel meteen het zadel niet goed is.
Of erger alle zadels op een manege zijn slecht zoals BKS suggereerd. Jammer, er zijn ook manege's die het wel goed voor elkaar hebben!

Mocht je niet een ander zadel kunnen gebruiken omdat ze die niet op maat voor de pony hebben dan zou ik voor een lamswollen dekje over het zadel gaan als ik jou was. Maar dat is persoonlijk, ik vind gelpads niet fijn op het zadel.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:08

Ik zou je een lamsvellen 'zitje" voor op het zadel adviseren. Heb ik zelf ook voor als ik lange tochten of dergelijke maak. Zit heerlijk!

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:01

Gelpads helpen volgens mij vooral dat het zadel zachter licht op de rug van het paard.. Maar je kan het proberen?

Prydi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:25

ik zou het melden bij de eigenaar van de manege en het zadel laten nakijken. Als het zo beroerd voor je kont is, dan ben ik bang dat het niet veel beter voor de paardenrug is.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:51

Tsja je kunt wel een bontje of gelpad gaan kopen maar eigenlijk vindt ik dat niet echt eerlijk tegenover de pony. Als jij er al last van hebt dat het zadel niet goed is dan wil ik niet weten hoe het voor de pony voelt....