Hoe vaak vet jij je harnachement?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Miesje1985

Hoe vaak vet jij je harnachement?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 07:27

Hoevaak moet je het schoonmaken en hoevaak maken jullie het schoon?

Groetjes

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 07:28

Eens in het kwartaal zepen, vetten en controleren. Twee keer per jaar de poetskoffer met inhoud schoon en ontsmetten.

Miesje1985

Re: Hoe vaak vet jij je harnachement?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 07:34

Maar dat vroeg ik niet, ik bedoel het harnachement ;)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 07:36

Als mijn zadel en hoofdstel erg vies zijn (bijvoorbeeld van smoor in de bak) dan maak ik het na het rijden meteen schoon met een snel reiniger. Hoofdstel wordt sowieso altijd gedaan en het bitje ook.
Groot onderhoud doe ik 1x in de de week/twee weken. Ik vind het erg belangrijk om mijn spullen goed te onderhouden.
Laatst bijgewerkt door Silence op 07-05-09 07:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 07:45

als het na het rijden erg vies is haal ik er een doek met rapide lederdressing over.
anders maak ik het eens per maand schoon en vet ik het dan ook

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 07:47

Ik haal bijna elke dag een vochtige (klamme) doek eroverheen. Bitje word afgespoelt, eventjes zweet van het hoofdstel. Gemiddeld 3x per week gaat er een sponsje lederbalsem overheen.

Miesje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 08:05

oke....wat goed! Ik dacht dat er weinig aan gedaan werdt. Ik ga wel eens mee naar de pensionstal van mijn vriendin maar daar doen ze het dus alleen in de zomer...het bit spoelen ze alleen om.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 08:39

Ik doe alleen een doekje voor de wedstrijd := en af en toe een grote poetsbeurt voor de wedstrijd :=
Ik controleer wel altijd eventjes of er geen aangekoekt vuil oid aanzit, of zand ofzo, want dat gaat natuurlijk schuren ;)

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 08:42

Elke keer na het rijden maak ik het schoon en vet ik mijn hoofdstellen en evt. borsttuig. Zadel poets ik gem. 1x in de week, maar ook als het bv heeft geregend of als het erg vies is geworden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 08:52

Het ligt er maar net aan hoe vaak ik spullen gebruik en hoe vuil ze daarbij worden. Zadel gebruik ik 3 tot 4 keer per week, de onderkant maak ik iedere week schoon met wat water (omdat ik zonder dekje rijd) en ongeveer eens in de maand maak ik het hele zadel schoon en vet ik het in. Zadelzeep gebruik ik om de maand. Verder heb ik leren hoofdstellen, eentje daarvan gebruik ik eens in de week, de andere voorlopig even helemaal niet, ze krijgen allebei zo nu en dan een vetje. Eigenlijk rijd ik meestal met stalhalster met bithangers eraan, dat kan mijn paard buiten niet zelf afkrijgen namelijk :7 Gisteren heb ik een paar meter biothane ontvangen, daar ga ik een halster voor 'm van knutselen want zo'n stalhalster is toch wel breed en dik en zweterig.

Purky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:20

Bitje na het rijden, invetten een keer per kwartaal.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:13

Het bit spoel ik na ieder gebruik even af.
Zadel en hoofdstel maak ik ongeveer eens in de maand schoon met zadelzeep waarna ik het invet.
Daarbij haal ik alle gespjes even los.

Bij het tuig haal ik na ieder gebruik er even snel een vochtig doekje over heen om zweet te verwijderen.
Eens in de maand doen we het grondig, alles uit elkaar halen en schoonmaken met zadelzeep en daarna invetten.

Nieuwe spullen vet ik ongeveer een week lang dagelijks in totdat het lekker soepel aanvoelt.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 12:48

Ik had de titel wel gelezen hoor!! Eens in het kwartaal het hele harnachement zepen en vetten, eens in het half jaar de poetskoffer door...... ;)

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 12:49

Nou het bit zoiezo na iedere keer rijden afspoelen/schoonmaken, zadel en hoofdstel eens in de maand :)

Miesje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 13:07

BKS schreef:
Eens in het kwartaal zepen, vetten en controleren. Twee keer per jaar de poetskoffer met inhoud schoon en ontsmetten.

Ow ik zie dat ik niks zag _O-!!! :') Ik dacht dat er stond: zwepen vetten en controleren... := Vond het al vreemd dat jij dat zou doen maar verder niet over nagedacht hahaha

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:09

bit elke dag,, tuig 1 keer in de maand helemaal nalopen :)

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:11

Elke 3 weken ongeveer. Vochtige doek/zadelzeep/lederbalsem (oid). Bit spoel ik elke dag af :)

DafneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 19:04

Ik maak elke dag na het rijden mijn bit schoon (met spons) Dan doe ik meestal wat zadelzeep aan de spons en ga ik ff over het hele hoofdstel heen. Voor concours wordt alles grondig schoongemaakt. Eerst het zadel, hoofdstel en singel (ook leer) met zadelzeep en daarna als het droog is, met lederdressing erover. Vetten doe ik eigenlijk niet zo vaak, alleen bij een pas nieuw hoofdstel ofzo. Ook maak ik voor het concours de rest van mijn spullen zoals borsttuig en peesbeschermers schoon. Uiteraard een mooi schoon en wit dekje erbij ;) Voor de rest vet/poets ik mijn spullen waarneer het er aan toe is. Als ik bijvoorbeeld in de modder heb gereden of de zweetbladen een beetje zijn uitgedroogd. ;)

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 19:30

Pas wanneer ik het nodig vindt, of wanneer ik in de regen gereden heb met mijn barefoot. als ik hem niet invet dan gaat ie schimmelen.

schnappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 19:37

hoofdstel maak ik elke dag schoon met een vochtige doek en 1x per week in het vet ( of olie). zadel 1x in de 2 weken met zadelzeep.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 09:09

1x in de maand zoiezo, en als het eerder droog aanvoelt dan eerder, bit uitereaard meteen na het rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 09:10

Silence schreef:
Als mijn zadel en hoofdstel erg vies zijn (bijvoorbeeld van smoor in de bak) dan maak ik het na het rijden meteen schoon met een snel reiniger. Hoofdstel wordt sowieso altijd gedaan en het bitje ook.
Groot onderhoud doe ik 1x in de de week/twee weken. Ik vind het erg belangrijk om mijn spullen goed te onderhouden.

Same here

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 09:17

Ik vet het zo' n 2 a3 x per jaar.
Bit iedere keer na het rijden.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 09:18

Als ie erg vies is, maak ik hem meteen schoon.

Helemaal vetten 1x in de 1/2 weken

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 09:54

Ik maak mijn zadel eens per maand schoon met zadelzeep en daarna smeer ik 'm in met Rapide lederdressing. Ik gebruik geen vet of olie omdat dit de stiksels aantast.