Pelham vraagje

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

UltimOo

Pelham vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 18:36

ik heb voor mijn springpaard een pelham besteld omdat ie soms in het parcours niet heel fijn terug te rijden is.
we maken over 2 week de overstap naar het M Springen, en dan komt het er wel op aan dat je terug moet kunnen rijden, met name bij de 3 sprong enzo.

alleen met wat voor neusriem kan ik het best gaan rijden?
heb nu een gewone gecombineerde, maar ben er met wedstrijden eens op gaan letten wat de meeste ruiters hebben, en die hebben meestal alleen een hoge of een mexicaanse neusriem.

wat werkt het best? en kun je de sperriem er wel aan aangezien het zo'n groot geval is?

alvast bedankt :)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:38

lijkt me niet handig, in combinatie met een kinketting. Ik zou gewoon met een hoge neusriem rijden (sperriem eraf dus).

Ik hoop dat je wel met dubbele teugel gaat rijden? Als je pelhamriempjes gebruikt, geeft dat voor een paard een hele wazige inwerking.

UltimOo

Re: Pelham vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 18:42

ja dat met die ketting dacht ik idd ook al aan.

ik heb wel pelham riempjes erbij besteld, maar probeer beide manieren wel om te zien wat het best werkt :)

maar volgens mij is het in het M verplicht om met pelham riempjes te rijden, volgens mij zijn die regels net verandert.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:52

vreemd regelement, een pelham moet ook nog is gebroken of dubbelgrboken zijn, en je moet dus idd verplicht met zo een verbindingstukje rijden..
Ben ik even blij dat ik in de endurance zelf mag weten waarmee ik rij (heb nu een ongebroken pelhem met dubbele teugel)

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 18:55

ja klopt vond die regels ook al een beetje vreemd, zelfs in de B mag je nu met pelham rijden!

die ik besteld heb is enkel gebroken, en ik doe misschien nog van dat spul er overheen wat je bij tuigpaarden vaak ziet, van dat groeninge kleef spul, maar ik kijk eerst wel hoe ze hier op reageert :)

ik denk dat ik het eerst maar met hoge neusriem ga proberen, lijkt me dat het bit dan wel stiller ligt als met een mexicaanse neusriem.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:56

ik rij met combi neusriem met mijn pelham ;) (ik rij daarmee voor buiten met twee teugels) maar is er geen andere manier? Pelham is wel zo'n beetje het zwaarste van het zwaarste, zou je niet eerst Pessoa proberen?

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:58

Bij enkelgebroken heb je wel last van het notenkrakereffect, dit word nog is versterkt door de hefboomwerking.
Ik rij trouwens zonder neusriem dus kan je daarmee niet verder helpen.

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 18:58

@ Alex; nee daar word ze heel heftig van. maakt ook niet uit op welke ring ik dan de teugel heb.

ik heb hem ook besteld voor het proberen, kijken hoe ze er op reageert en of ze dan wel fijner terug te rijden is.

rij haar nu met een enkel gebroken knevel trens, daar loopt ze goed op alleen kan ik haar niet echt terug rijden.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:26

ja dat heb ik inderdaad ook. Mijn henkie knol zet het hem op een lopen in het bos. Vandaar de pelham ;)