Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

qt_shetties schreef:Sja, ik kan m moeilijk elke keer "ontdooien" voor ik het ga gebruiken,.....
maja nu baal ik een beetje, want ik ben opzoek naar een bruine wintec zónder cair dus, maar ik kan het nergens vinden, overal mét cair, of in het zwart zonder.
Het is lucht, dat kan toch niet bevriezen! Het materiaal van het zadel kan wat harder worden, maar mijn leren zadels werden nog harder! Het zweet van het paard trok in de zweetbladen en dat werd pas hard 
chipieke schreef:Cair bevriest NIET in de winter! Geloof me, ik heb meerdere wintecs liggen die flink gebruikt worden in de winter en het bevriest nietHet is lucht, dat kan toch niet bevriezen! Het materiaal van het zadel kan wat harder worden, maar mijn leren zadels werden nog harder! Het zweet van het paard trok in de zweetbladen en dat werd pas hard
Mail Aleashop hier op bokt maar eens

Je hebt ook zoveel zadels...Aleashop schreef:Beste mensen, ik krijg de laatste tijd nogal veel klanten over de vloer die schrik hebben van het Cair-systeem bij Wintec en Bates. "We hebben het gelezen op bokt.nl"! Al goed en wel en leuk dat die communitiesites bestaan (want ik wil er zelf aan beginnen deelnemen) alleen wordt correcte info al te vaak met foute info verwisseld.
Graag wilde ik daarom ook even dit euvel uit de weg hebben.
Cair kan een volume verandering hebben van 1% bij een temperatuurschommeling van 30 graden Celcius.
Dat juiste percentage is door Bates Saddlery wetenschappelijk gemeten. En als proef op de som heb ik een Wintec in de ijskast gestopt voor 3 dagen. Niks harder, niks zachter, sorry het is gewoonweg foute info!
Groetjes,