HELP! hoe zit dat nou met wintec cair system en kou?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

qt_shetties

HELP! hoe zit dat nou met wintec cair system en kou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 20:26

Ik ben op zoek naar een wintecje zónder cair, omdat ik meerdere malen gehoord heb, dat de cair en kou/ vocht niet goed samen gaat, dat het erg hard word ect. Nu komt het zadel in de winter in een koude/ vochtige ruimte te liggen.

Ik heb contact gehad met een webshop, en die vroeg waarom ik geen cair wilde. ik terug gemailt, en nu krijg ik dit als antwoord:
"Geloof me maar dat dit het grootste nonsens is wat men vertelt.
Er zijn nog nooit problemen geweest met een te koud zadel. We hebben dit gevraagd bij Wintec Australië en die moesten eerst lachen en dan vroegen ze dat dit gerucht uit de wereld (Nederland en België) moest verholpen worden.
Eventjes uitleggen wat Cair is!
Cair zijn luchtkussens die in het zadel verwerkt zitten. Dus luchtzakjes.
Heb je al ooit lucht zien bevriezen? Neen dus en ja je zadel wordt misschien stroever als het koud is maar dat is elk zadel (het materiaal dus) maar de Cair is nooit probleem mee.
We hebben zelf opdat deze nonsens al lang mee gaat een paar zadels in een diepvries gestoken op -20° en dit was absoluut geen probleem om mee te rijden.
Moest het dan nog een probleem zijn zal het niet lang zijn want je paard is niet bevroren en zijn lichaamswarmte (37°) lost het snel op.
Wat ze zeggen is dus niet juist.
Nu je vraag Ja, het zadel is in bruin verkrijgbaar maar wij hebben geen zadels zonder Cair, Dit is een fameuze stap achteruit en minder goed voor de paardenrug.
Wie nog zadels zonder Cair verkoop zal nog een oude stock hebben want wij kunnen ze al een tijdje niet meer bestellen bij Wintec.
Geloof maar de nieuwe technologieën tegenover geruchten.
Wij kunnen het zadel komen passen als je dat eventueel wenst.
Het is niet bij de deur maar we zijn regelmatig op de baan en komen ook regelmatig in Nederland.
Indien je weet welke beugel er in moet kunnen wij het zadel versturen.
Hopelijk nu even verduidelijking"

Lijkt me logisch wat deze persoon verteld, maar wat is nou wijsheid?

juf_esther

Re: HELP! hoe zit dat nou met wintec cair system en kou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:29

Ik heb nog nooit gehoord dat het niet zou gaan in de kou... het verhaal over wel of geen zadels meer te krijgen zonder cair daar is geloof ik nogal discussie over, las er van de week nog een topic over hier op bokt maar kan het zo snel niet terugvinden..

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:00

Hebben ze ooit in die winkel de cair vulling gezien? Dit is CAIR: Afbeelding
Zeer ruime benaming van rijden op lucht dus, het is niets anders als een spons/faom waar lucht inzit.
Die zakjes lucht dat is FLAIR, maar Flair wordt niet in wintec gezet, FLAIR is net zo duur als een compleet nieuwe WINTEC 2000 zadel :j

En ja CAIR wordt wel degelijk hard bij kou, zelfde als een koude bodyprotector, dat is ook loei hard als hij goed koud is, pas als hij helemaal op lichaamstemp. is dan vormt het wat meer naar je lichaam.
Zeg niet dat het slecht is, als je maar goed te tijd neemt dat de kussens kunnen "ontdooien"

Daarbij geloof ik niet dat ze erg veel weten van wintec in die winkel (en dan ga ik ook vragen stellen over hun verder kennis), zonder cair niet meer te leveren? Dat is wel de allergrootste onzin. Bijna alle modellen zijn met en zonder cair te leveren. Kijk maar eens op Waldhausen!
Zelfs de aller nieuwste types kunnen zonder CAIR geleverd worden!(de 500 dresuur met de suede wrongen bv.)
Kijk maar eens op http://www.reiterlive.de , zonder cair te koop en nog eens flink goedkoper ook!!

Ook ik ben geen CAIR liefhebber, het is bijna niet aan te passen dat ook nog eens! Nee geef mij maar gewoon een normale vulling!

Bourrelier heeft de kussens eens doormidden gezaagt van een CAIR, de foto's doen het alleen momenteel niet, stuur d'r wel een PB of zij ook die foto's hier kan plaatsen.
Dan zie je pas goed wat voor een fantasie WINTEC heeft

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:48

Met de hartelijke dank aan bourrelier, hier een dwarsdoorsneden van de "lucht"kussens!:
Afbeelding

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:25

Ik sluit me helemaal aan bij Aafkje..
Cair is echt niet te vergelijken met FLAIR!
Het is niet eens lucht te noemen vind ik :o
Ik zou dan voor de wol uitvoering gaan :)

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:46

Wij hebben ook een zadel met cair, zeer tevreden over!

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 19:13

Sja, ik kan m moeilijk elke keer "ontdooien" voor ik het ga gebruiken,.....
maja nu baal ik een beetje, want ik ben opzoek naar een bruine wintec zónder cair dus, maar ik kan het nergens vinden, overal mét cair, of in het zwart zonder.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 06:04

Je kunt ook naar een andere winkel gaan.
Ik ben ergens geweest (in leersum) en daar hebben ze hem gewoon uit australie besteld.
Ik wilde namelijk ook een bruine (ik heb caprilli schrijf ik dat goed zo?). Ik heb niet het model dat jij wilt maar neem aan dat ze jouw model ook gewoon kunnen bestellen.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:51

qt_shetties schreef:
Sja, ik kan m moeilijk elke keer "ontdooien" voor ik het ga gebruiken,.....
maja nu baal ik een beetje, want ik ben opzoek naar een bruine wintec zónder cair dus, maar ik kan het nergens vinden, overal mét cair, of in het zwart zonder.

Welk type en inch maat zoek je? Misschien dat ik hem voor je kan bestellen of een winkel weet waar ze hem wel hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:54

Ik dacht ook dat het alleen lucht was!
heb zelf wintec isabell werth cair..
ben er super tevreden over en hij word echt NIET hard als het koud is, en mijne ligt in een houten schuur war het vriest in de winter...

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:02

ik heb ook geen problemen ondervonden met cair
hij heeft hier gewoon in de garage gehangen met vorst en heb expres een aantal keer gevoeld, was gewoon nog zacht hoor!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:17

Hebben ruim 2 jaar een wintec met cair gehad, ook nooit problemen met harde kussens.

Coco_Calan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:21

Ik heb nog een wintec cair zadel te koop ik heb ook nooit problemen gehad.Zadel bevalt goed.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:22

Ik vind dit eigenlijk een beetje onzin - hoe kan je zadel nou bevriezen? lAls je er niet mee rijdt ligt het zadel toch binnen? En als je ermee rijdt dan ligt het op een warm paard. Bovendien zal het met een uurtje buitenrijden echt niet zo snel bevriezen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:23

Cair bevriest NIET in de winter! Geloof me, ik heb meerdere wintecs liggen die flink gebruikt worden in de winter en het bevriest niet :') Het is lucht, dat kan toch niet bevriezen! Het materiaal van het zadel kan wat harder worden, maar mijn leren zadels werden nog harder! Het zweet van het paard trok in de zweetbladen en dat werd pas hard ;)

Mail Aleashop hier op bokt maar eens ;)

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:35

Letterlijk bevriezen zal het niet doen(en heb ik het gehad over bevriezen in mijn verhaal?), maar het materiaal wordt stijf en stug bij koud weer, vandaar in mijn verhaal ook de aanhaal tekens bij ontdooien, dat slaat enkel en alleen op het feit dat de kussen de tijd nodig hebben om goed op temperatuur te komen zodat ze wel mooi kunnen vormen, het is niet zo dat het zoals water echt bevriest.
Vandaar ook mijn vergelijking met een bodyprotector, die is ook stijf en stuk als hij koud is, als hij lichaamstemperatuur heeft aangenomen(wat bij mij altijd een minuut of 10 duurt voordat hij echt weer lekker vorm aanneemt)

Letterlijk bevriezen, nee dat kan stomweg niet, stijf en stug worden door koud absoluut wel :j

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:31

ik zou opzadelen, dan hoofdstel en misschien beenbeschermers op doen enz, en je cap gaan pakken, dan ligt het zadel al minimaal 5 mniuten op warme rug!

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:41

chipieke schreef:
Cair bevriest NIET in de winter! Geloof me, ik heb meerdere wintecs liggen die flink gebruikt worden in de winter en het bevriest niet :') Het is lucht, dat kan toch niet bevriezen! Het materiaal van het zadel kan wat harder worden, maar mijn leren zadels werden nog harder! Het zweet van het paard trok in de zweetbladen en dat werd pas hard ;)

Mail Aleashop hier op bokt maar eens ;)

kijk, daar ga je al de mist in := :=
Cair is GEEN lucht!!

Prydi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 18:22

Klopt, het is een chemisch middel en foam wat bij warm worden zacht wordt. Er zit geen lucht in Cair..wel in Flair kussens. Dat is een ander product. Lekker verwarrend!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:28

ok even verwisseld met de flair dan :D Je hebt ook zoveel zadels...

even een mooie quote:

Aleashop schreef:
Beste mensen, ik krijg de laatste tijd nogal veel klanten over de vloer die schrik hebben van het Cair-systeem bij Wintec en Bates. "We hebben het gelezen op bokt.nl"! Al goed en wel en leuk dat die communitiesites bestaan (want ik wil er zelf aan beginnen deelnemen) alleen wordt correcte info al te vaak met foute info verwisseld.
Graag wilde ik daarom ook even dit euvel uit de weg hebben.
Cair kan een volume verandering hebben van 1% bij een temperatuurschommeling van 30 graden Celcius.
Dat juiste percentage is door Bates Saddlery wetenschappelijk gemeten. En als proef op de som heb ik een Wintec in de ijskast gestopt voor 3 dagen. Niks harder, niks zachter, sorry het is gewoonweg foute info!
Groetjes,

En aangezien deze persoon meerdere clinics geeft over zadelpassen etc kan ik hem best op zijn woord geloven ;)

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:51

niks gemerkt deze winter, mijn pony heeft snel last van de rug , en zodra het zadel al beetje te hard is merk ik het .

en van winter geen last van gehad , is gelijk als zomers :)

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 22:32

pfffhwoe. de meningen zijn dus nog al verdeeld, ik ga zowieso het risico niet nemen, voor mij toch een boel geld, en straks zit ik...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 22:38

hobbel nu geloof ik 2 jaar? rond op mijn bates caprilli met cair. (zeg maar de leren variant van de wintec)
Ligt in de auto (en geloof me die is in de winter niet warm! brrrrrrr) of lag vroeger op mijn andere stal gewoon in de zadelkast.
Is niet hard in de winter, ook niet harder dan mijn andere niet cair gevulde conventionele zadel.

Maar als je het niet vertrouwd gewoon even shoppen die bruine voor jou met gewone vulling is vast wel ergens te
bestellen.