rijden met Liverpoolstang

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kev

rijden met Liverpoolstang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 18:39

Hebben jullie misschien ideeen over het volgende?

Ik geef les aan twee jonge meiden (8&12) op een jonge haflinger. Uiteraard een eigenwijs beestje, want het is een paard en geen robot. Tot mijn grote ontzetting kwam ik vandaag aan en het het beestje een Liverpoolstang in... Ik overlegd met moeder en deze zei dat dit hen geadviseerd was (weet niet door wie) en door de plaatselijke ruitersportzaak ook.
Ik heb uitgelegd waarom ik vind dat het niet kan (alleen als je goed kan rijden, werkt scherp in etc etc) maar zij bleven erbij dat het geen kwaad kon omdat het paardje geen wondjes in zijn mond heeft.
De meiden laten nu met het rijde de teugels in een boog hangen (waardoor je dus geen contact krijgt met de mond). Op zich redelijk vriendelijk voor de pony, maar ik blijf het er niet mee eens zijn.
Mijn vraag: is het echt zo slecht als ik denk? Ik heb nog nooit iemand ermee zien rijden (rijden itt mennen) en moest zelfs opzoeken hoe het ding ook alweer heette.. En kan je de teugel ook gewoon aan de ring doen? (hij zat nu aan het bovenste gaatje op de schaar)
Het is niet de bedoeling om mensen in een kwaad daglicht te zetten, want ze proberen het goed te doen, maar voor mij is het wel frustrerend!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:02

Je kan met een liverpool de teugels gewoon aan de grote ring doen. Ik denk juist dat goede begeleiding nodig is om ze in te laten zien dat zoveel ijzer niet nodig is. Losse teugels lijken heel vriendelijk maar komen hard aan als zo'n jonge ruiter per ongeluk zijn evenwicht verliest.

Waarom is de liverpool geadviseerd? Is het paard moeilijk te rijden?

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 19:05

Juliette86 schreef:
Je kan met een liverpool de teugels gewoon aan de grote ring doen. Ik denk juist dat goede begeleiding nodig is om ze in te laten zien dat zoveel ijzer niet nodig is. Losse teugels lijken heel vriendelijk maar komen hard aan als zo'n jonge ruiter per ongeluk zijn evenwicht verliest.

Waarom is de liverpool geadviseerd? Is het paard moeilijk te rijden?

Paardje ging wel eens de verkeerde kant op, niet zo raar want het is een jong paard (5) en ze kunnen nog niet zo heel goed rijden/sturen. Ik weet ook niet wie het geadviseerd heeft, maar deze zou ook gezegd hebben dat haflingers er vaak mee gereden worden, maar ik heb het nog nooit gezien en ik draai toch al 18 jaar mee..
Wat je zegt van het evenwicht had ik inderdaad ook gezegd, maar ja...

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:06

misschien kan je uit leggen dat het jonge paard over 1 jaar een mond van beton heeft en je daar ook niet mee mag rijden op wedstrijden (mennen natuurlijk wel) dit is echt niet goed hoe lager die op de schaar zit hoe pittiger die inwerkt ook de kinketting mag niet strak zitten ik vind dit geen goed plan van deze mensen misschien kan je adviseren er een dubbelgrbroken bitje in te doen? :D

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 19:08

roybrit schreef:
misschien kan je uit leggen dat het jonge paard over 1 jaar een mond van beton heeft en je daar ook niet mee mag rijden op wedstrijden (mennen natuurlijk wel) dit is echt niet goed hoe lager die op de schaar zit hoe pittiger die inwerkt ook de kinketting mag niet strak zitten ik vind dit geen goed plan van deze mensen misschien kan je adviseren er een dubbelgrbroken bitje in te doen? :D

Heb echt duidelijk gemaakt dat ik het geen goed idee vind en waarom, maar je kan het ze niet verbieden he

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:10

Jammer dat ze jou niet ook om advies hebben gevraagd. Als je besluit bij iemand te gaan lessen neem ik aan dat je ook waarde hecht aan zijn of haar oordeel over bepaalde dingen. Als je goed kan uitleggen hoe het ook anders kan zullen ze daar vast wel voor open staan. Omdat ze zelf misschien te weinig kennis hebben op dat vlak hebben ze zich misschien makkelijker iets aan laten praten. Ik kan me voorstellen dat je er niet blij mee bent, ik vind het ook geen bit voor jonge kinderen en zeker niet voor een jonge pony onder het zadel. Succes met het vinden van een oplossing!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:13

Kev schreef:
roybrit schreef:

Heb echt duidelijk gemaakt dat ik het geen goed idee vind en waarom, maar je kan het ze niet verbieden he

kan je geen dubbel gebroken bitje mee nemen om te kijken hoe dat dat gaat?

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 19:14

Ja ik vind het ook lastig, ik blijf wel zeggen dat ik het geen goed idee vind maar ja

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:15

Zit er een kin ketting aan?
Als er geen kin ketting aan zit geeft het alleen druk achter de oren.
Ik zou hem gewoon in de ring doen.
Het is dan gewoon een stang.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 19:20

roybrit schreef:

Heb echt duidelijk gemaakt dat ik het geen goed idee vind en waarom, maar je kan het ze niet verbieden he[/quote]

kan je geen dubbel gebroken bitje mee nemen om te kijken hoe dat dat gaat?[/quote]

Ik weet even niet meer waarmee ze hiervoor reden, ik geloof in ieder geval met een gebroken bit, dubbel of enkel.

Zit er een kin ketting aan? ja, kan hier misschien iets omheen net als bij een stang en trens
Als er geen kin ketting aan zit geeft het alleen druk achter de oren. achter de oren?
Ik zou hem gewoon in de ring doen.
Het is dan gewoon een stang.ja dat zal ik de volgende keer wel proberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:20

Kev schreef:

Het enige wat je dan nog rest is het heel erg goed begeleiden in het gebruik. Misschien heel slecht; maar je kan de nadruk leggen op hoeveel pijn ze hun pony kunnen doen met dit bit en hoe voorzichtig ze wel niet moeten zijn. Leg uit welk pijngevoel zo'n bit geeft bij hun pony (schop tegen de schenen of je teen stoten). Kinderen zijn hier volgens mij toch wel gevoelig voor.

Uiteindelijk zal je in je lessen aandacht moeten besteden aan hoe zij hun pony verder moeten opleren, dan hebben ze zo'n bit vanzelf niet meer nodig. Zij moeten leren sturen en de pony moet leren af te wenden.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:22

Mensen rijdt niet op een Liverpoolstang. Dit is echt een wedstrijdbit!
Gewoon dubbel geroken bitje! :Y)

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 19:22

Sieppus schreef:
Mensen rijdt niet op een Liverpoolstang. Dit is echt een wedstrijdbit!
Gewoon dubbel geroken bitje! :Y)

Ja mijn idee! Voor onder het zadel ook geen wedstrijdbit trouwens! :P

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:04

Afbeelding

even van wiki gestolen.
Dit is een liverpool.
Als je heb in de ring doet is er niets aan de hand.
Dan is het gewoon een stang. (ik vind een stang trouwens niet hard, het kan nergens in prikken en het is praktisch onmogelijk om er mee te zagen.)
Als je het in een sleuf doet zoals op de foto krijgt het een hefboom werking.
De kinketting drukt tegen de onderkaak aan en er word aan de bakstukken getrokken waardoor je druk achter de oren krijgt.

Als je het aan de ringen doet is het een prima bit. Misschien een beetje zwaar in de mond van het paard maar voor de rest niets mis mee.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:18

S_zanne schreef:
Afbeelding

even van wiki gestolen.
Dit is een liverpool.
Dan is het gewoon een stang. (ik vind een stang trouwens niet hard, het kan nergens in prikken en het is praktisch onmogelijk om er mee te zagen.)
De kinketting drukt tegen de onderkaak aan en er word aan de bakstukken getrokken waardoor je druk achter de oren krijgt.

Als je het aan de ringen doet is het een prima bit. Misschien een beetje zwaar in de mond van het paard maar voor de rest niets mis mee.

ik heb zelf ook een stang (voor stang en trens) maar reken maar dat je ermee kunt zagen(niet dat ik dit doe maar het kan wel degelijk!

bobolien

Re: rijden met Liverpoolstang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:22

ik zou er een stuk van dat speciale zeem omdoen werkt een stuk zachter maar dan nog kun je beter een enkel of dubbel gebroken trensje nemen anders raakt t beest gewend aan zon scherp bit en reageert ie nergens meer op

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:28

teugels in de ring doen en ketting zo los mogelijk, dan licht constant contact laten houden en dan is er niet heel veel aan de hand denk ik...

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:37

bobolien schreef:
ik zou er een stuk van dat speciale zeem omdoen werkt een stuk zachter maar dan nog kun je beter een enkel of dubbel gebroken trensje nemen anders raakt t beest gewend aan zon scherp bit en reageert ie nergens meer op

Een stang is GEEN! scherp bit!
Als je er gewoon mee rijd heb je een mooi verdeelde druk over de tong en de lagen.
In tegen stelling tot bijv. een enkel gebroken bit dat in het gehemelte prikt.
Het enige waarom mensen denk dat een stang scherp is, is omdat je een groot hefboom effect kan krijgen door de teugels heel laag te hangen.
Het zelfde heb je bij een hackamore.
Als je de teugels in de bovenste ring doet heb je een super zacht bit.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:39

roybrit schreef:
S_zanne schreef:
http://static.bokt.nl/w/images/c/c4/Liv ... menbit.jpg

even van wiki gestolen.
Dit is een liverpool.

ik heb zelf ook een stang (voor stang en trens) maar reken maar dat je ermee kunt zagen(niet dat ik dit doe maar het kan wel degelijk!

Ja daar heb je wel gelijk in, maar ik bedoel: je kan het bit niet helemaal door de mond van het paard heen raggen.
je houd een gelijk verdeelde druk. (als je een beetje normaal rijd)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:42

roybrit schreef:
S_zanne schreef:
http://static.bokt.nl/w/images/c/c4/Liv ... menbit.jpg

even van wiki gestolen.
Dit is een liverpool.

Ja daar heb je wel gelijk in, maar ik bedoel: je kan het bit niet helemaal door de mond van het paard heen raggen.
je houd een gelijk verdeelde druk. (als je een beetje normaal rijd)[/quote]

ja dat is idd zo, mischien is het beter voor het paard als ze de teugels aan de ring vast maken of een njah dat heb ik dan bij mij S&T mijn stang kan je in het midden na boven en beneden doen zoort van gebroken maar hij zit wel aan elkaar, heb ik voor gekozen omdat ik een echte stang te hard vind in de mond

S_zanne

Re: rijden met Liverpoolstang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:47

Heb je daar een foto van roybrit?
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:51

S_zanne schreef:
Heb je daar een foto van roybrit?
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld.

ja heb ik wel maar ik zou mij god niet weten hoe ik die hier neer moet planten :o |(

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 22:15

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 22:50

Afbeelding
zo

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 22:52

S_zanne schreef:
Afbeelding
zo

ja dat is em