Ligt deze Kieffer Europe CT goed??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mar_Jac

Ligt deze Kieffer Europe CT goed??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 12:07

Hoi hoi,

Ik ben op zoek naar een leuk zadeltje voor mijn paard. Kennissen van mij hadden een Kieffer Europe CT liggen en deze heb ik even gepast. Op zich sluit het kussen van het zadel goed aan op de rug van mijn paard. Ik twijfel echter een klein beetje. Voor mijn gevoel zou de achterkant nog iets hoger moeten liggen ten op zichte van de voorkant van het zadel. Hoe denken jullie daarover?

http://img9.imageshack.us/my.php?image=hpim5745b.jpg
http://img9.imageshack.us/my.php?image=hpim5747.jpg

Groetjes Marianne

Mar_Jac

Re: Ligt deze Kieffer Europe CT goed??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 12:08

Ik kon de foto's helaas niet op de site zelf uploaden, maar ze staan dus onder de betreffende links

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:10

Ik krijg zo van de foto's ook het idee dat de voorkant wat te hoog ligt zeg maar.
De beugelriemen hangen ook niet mooi door het midden van het zadel naar
beneden. Vanaf de foto's lijk het dus alsof het zadel niet mooi past.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:10

Als een zadel goed past zijn de stijgbeugelriemen mooi vertikaal ten opzichte van het zitvlak, dit zadel lijkt te smal hierdoor achterover te kiepen, dus stijgbeulriemen (vooral foto 1) naar.
Dit is mijn mening, naar aanzien van de foto, maar een deskundige naar het zadel en het paard laten kijken is altijd beter!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:18

Nee, dit zadel is véél te smal voor het betreffende paard. Reken er ook maar op dat het veel meer dan één boommaat wijder moet zijn. Daarbij zou het zadel ook nog wel eens te lang kunnen zijn.

okkie80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:48

Je kunt het vanaf een plaatje niet goed beoordelen en je moet ook voelen hoeveel ruimte er tussen de boom zit.Ik zou er een goede zadelpasser naar laten kijken.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:53

Dat klopt, een zadel kun je alleen passen door het in beweging te zien. Maar dit is weer eens zo'n extreem voorbeeld waarvan je zo van een afbeelding in stilstand al kunt zeggen dat het écht niet goed ligt. Ik durf zelfs bijna een gok te doen welke zadelmaker of zadelpasservice het aangemeten heeft :x

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:03

Ik vind dit zadel ook te smal lijken.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:40

Inderdaad te smal, je ziet zo dat het diepste punt te ver naar achteren ligt, zeker op de tweede foto.

Zadel zou naar mijn mening ook nog iets naar achteren mogen, zodat de schouder helemaal vrij komt te liggen, maar dat kan al niet omdat het zadel dan te lang wordt (te lang van achteren).

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:48

Aimee schreef:
Ik durf zelfs bijna een gok te doen welke zadelmaker of zadelpasservice het aangemeten heeft :x

ze zegt dat het een zadel is van mensen die ze kent, die ze even op haar paard heeft gelegd ;)

het is inderdaad te smal vooraan, het zwaartepunt ligt te ver naar achter. sommige kiefferzadels kun je echter wijder laten maken (ze warmen de boom op en dan kunnen ze hem iets wijder maken), je moet eens vragen aan een zadelmaker of je dat met dit betreffende zadel ook kunt doen?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:00

Oh :D Daar had ik overheen gelezen :o

Als je de boom wijder maakt, worden de beugelriemhaken naar binnen gedrukt en wordt het midden van het zadel dus smaller.

r_oo_sj_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:01

Op deze manier kan je NEVER NOOIT NIET zien of het zadel goed ligt;) ook kun je nu niet zeggen of het te smal is en of het goed vergenoeg naar achter ligt! foto's geven NOOIT een goed beeld weer;) zowieso met zadels passen: ZONDER DEKJE!!! op de blote rug! je moet het zien bewegen, stap, draf, galop. dan kun je ook zien of het zadel los ligt of niet. met en zonder iemand erop! en het voelen: zit er genoeg ruimte tussen de schoft en de boom? sluit het ONDER de zweetbladen goed aan met de buik? de rug.

dat er nu wordt gezegt dat het te smal is aan de voorkant weet je niet want je hebt geen foto van voren dus dat kun je nooit bepalen!! (ik heb laatst hele uitleg gekregn van zadelmaker over hoe je kunt kijken of het zadel goed ligt. en dat zijn deze punten;) )

wat ik zou doen is er even een zadelmaker naar laten kijken of iemand die er ECHT verstand van heeft. dus niet iemand die dat denkt;)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:17

Je kunt in dit geval heel duidelijk zien dat het dieptepunt van het zadel niet op de juiste plaats ligt, namelijk te ver naar achteren.

Het klopt dat je voor de details altijd een paard in levende lijve moet zien om te kunnen zien of een zadel past. Maar bij echt 'ligfouten' kun je het vanaf een foto ook zien.
Wil je voor jezelf (afgezien of het zadel het paard pijn doet of niet) een stoelzit ontwikkelen, dan moet je met een zadel gaan rijden met het dieptepunt te ver naar achteren zoals hier op de foto's.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:19

Je kunt idd vanaf een foto niet zien of een zadel goed past, maar denk wel dat je vaak kunt zien of dat ie niet past. Dit laatste is m.i. het geval, zadel oogt veel te smal voor dit paardje, mag verder naar achteren liggen en is dan wrs te lang voor de rug.

Mar_Jac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 17:31

Allereerst bedankt voor de reacties!!!

Even ter informatie. Ik heb zadel ook zonder dekje erop gehad. Er is meer dan zat ruimte tussen schoft en de boom. Ik had zelf al het idee dat het zadel niet paste en dat het op de foto's in dit geval ook zichtbaar is. Wat ik kon zien toen ie op z'n rug lag, was dat het gehele kussen netjes op zijn rug aan sloot... Maar mijn twijfel was inderdaad het "zwaartepunt". Dat hebben jullie bijna allemaal bevestigd, dus ga ik gewoon verder zoeken naar een passend zadel. Het moet wel goed liggen natuurlijk ;)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:39

Mar_Jac
Als je weer een zadel tegenkomt, misschien handig voor een eerste indruk:
http://www.videojug.com/film/how-to-fit-a-saddle
Zo'n filmpje kan natuurlijk nooit de rol van een zadel expert overnemen, maar je kan wel al een schifting maken tussen de twijfelgevallen.
Succes met je zoektocht!

Mar_Jac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 17:45

Interessant filmpje. Dank je!

Iemand nog tips waar ik het beste een goed passend zadel kan vinden?

r_oo_sj_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:17

is idd leuk filmpje om te zien!!:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:15

Aimee schreef:
Oh :D Daar had ik overheen gelezen :o

Als je de boom wijder maakt, worden de beugelriemhaken naar binnen gedrukt en wordt het midden van het zadel dus smaller.

Beugelriemhaken kunnen naar buiten gebogen worden, dus dat zal niet het meest onoverkomelijke zijn. Nu de vraag of ie recht wordt verbreedt, of ( maar al te vaak) scheef onder de alteration bench vandaan komen.....