welk zadel voor mensen met lichamenlijke handicap

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Relien

welk zadel voor mensen met lichamenlijke handicap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 11:01

Hallo allemaal.
ik heb een lichamenlijke handicap.
Ik heb namenlijk conversie en kan hierdoor niet meer lopen op mijn rechterbeen.
ook evenwicht is soms een probleem.
op dit moment heb ik een merano dresuur zadel voor mijn pony.
Maar ik merk toch dat doorzitten en dergelijke erg moeilijk gaat.
Nu wil ik in verloop van tijd toch maar een makkelijker zadel aanschaffen wat ook niet te zwaar is.
Want ik merk ook met het zadel wat ik nu heb dat ik hem bijna niet zelf op de rug krijg van mijn pony.

Ik had zelf al op internet gekeken en zag een spaans / portugees zadel. die lijken mij wel erg vast om te zitten.
ik weet niet wat de ervaringen hier mee zijn.
Het zadel moet wel echt licht zijn.
En niet al te duur want ik heb maar een uitkering.

Mizora

Re: welk zadel voor mensen met lichamenlijke handicap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:34

Ik denk dat je sowieso het beste voor een kunststof zadel kan gaan. Dus wintec of Knightrider neptunus. De kieffer Gent is niet zo aan te raden, de HH ook niet, wintec is ongeveer hetzelfde geprijsd en veel beter. Spaanse zadels zijn vaak wat zwaarder en dus niet zo'n succes. (nog volledig houten boom)

r_oo_sj_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:49

als het gewicht niet uit zou maken zou ik voor een westernzadel gaan!!! ik doe vrijwilligerswerk met verstandelijk- en lichamelijk gehandicapten (heel leuk trouwens!:D:D:D) en we hebben voor de mensen die goed kunnen zitten gewoon engelse zadels en voor de wat moeilijkere zitters westernzadeltjes.. we hebben ook een kllitteband zadel die je helemaal op de persoon kan aanpassen maar die is speciaal voor ons gemaakt en dus ook onwijs prijzig!

maar ik zou als ik jou was kijken voor een KUNSTOF WESTERNZADEL die heb je volgens mij ook van wintec! dus ook niet duur:) want in westernzadels heb je onwijs goeie grip;) en ze zijn lekker licht!:):D

succes met je zoektocht!!!!!!!:D

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:51

Westernzadel :j daar zit je heerlijk in!
(alleen lichtrijden is niet zo heel fijn :P)

r_oo_sj_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:54

ik kan altijd prima lichtrijden in westernzadel:P moet je alleen niet te hoog gaan staanXD dan kan t prima:)

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:52

Een westernzadel ?? dat zit lekker stevig zeg maar.. dat je er niet af kan glijden :P

X

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:52

Je kan idd wel lichtrijden in een western zadel hoor.. maar ik hou het niet zo lang uit als bij een dress. zadel ;)

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 06:56

jah precies ;)

het is bij een westernzadel wel zo dat je lekker je benen naar voren kan gooien en gewoon lekker kan zitten mjam mjam

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 18:18

ik wil liever toch geen western zadel.. ik zit daar op de een of andere manier neit lekker in en wil nog wel gewoon lekker kunnen dressuren wat met die knop moeilijk word

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 09:41

Is er met behulp van een ergotherapeut niet iets mogelijk om zelf een goed beeld te krijgen wat je nodig hebt aangaande de lichaamlijke beperkingen? Vanuit daar kun je mogelijk gerichter zoeken en mogelijk ook iets realiseren met mogelijke budget aanvullingen. Praat eens met mensen uit jouw medische achtergrond voor meer info. Vanuit een dergelijke situatie zijn er wel zadelmakers cq ergotherapeuten die je een passend zadel kunnen maken of aanpassen. (denk bijvoorbeeld aan de kennis binnen revalidatie centra als het Roesingh)

Alagone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 09:49

Ik heb ook een tijd op een Portugees zadel gereden, door de vorm van het zadel zit je hier heel vast in, iemand die niet kan rijden moet zelfs moeite doen om er af te vallen.
Ze zijn inderdaad vrij zwaar maar ik geloof dat Norton ook een kunstof variant heeft.
Succes

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 14:50

Thorowgood en Wintec hebben heel lichte zadels die ook nog makkelijk aanpasbaar zijn en een goede prijs-kwaliteit verhouding hebben. In de dressuuruitvoeringen kan je kiezen uit een diepere zit (bv de Isabel Werth) of een wat plattere, en glad kunststof of net equisuede waarmee je meer grip hebt. Je kan er ook grote/ kleine/ of geen wrongen op zetten gewoon met een velcro.
Was ik jou zou ik een paar van deze uitproberen, vraag eventueel ook raad bij een zadelmaker.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 17:35

Bedankt ireika.. omdat ik toch mischien nog wel wedstrijdjes wil rijden met mijn pony zat ik zelf ook te denken aan de isabel van wintec. vind dit een mooi zadel en schijnt idd lekker te zitten

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:39

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 18:48

Ja hea Denise ! je hebt nooit problemen met beugels ofzo.. :P
rijd jij western?

Xx,!

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 09:23

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 09:29

je zegt dat het conversie is, en ik heb even je profiel gekeken en zie dat je in behandeling bent... een conversie gaat weer over toch? in ieder geval ben je nog in behandeling er voor... waarom dan een nieuw zadel voor je handicap kopen nu? ik zou eerst even wachten of het beter gaat worden...

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 09:31

Ik heb er niet zo veel verstand van, hoor... Maar nooit gedacht aan een Australian stock zadel?
Dat is soort van een kruising tussen een westernzadel en een Engels zadel.
Je hebt ze ook met en zonder knop aan de voorkant, maar er zitten wel altijd van die 'uitsteeksels' voorop waardoor het mij lijkt dat je er heel stevig in kunt zitten (alleen vraag ik me nog af of je er ook goed mee kan lichtrijden...). Ik heb zelf puur uit nieuwsgierigheid een poosje geleden eens geinformeerd naar dit soort zadels. Ik mankeer niks, maar het lijkt me gewoon gaaf om ooit eens uit te proberen.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 09:32

Ik heb waarschijnlijk chronische conversie.. dat gaat voorlopig dus nog niet over. miss nooit meer. en ik koop het zadel nu ook nog niet. ik krijg in julie mijn uitkering waarschijnlijk pas dus kan hem dan ook pas kopen ik ben nu gewoon alvast aan het kijken wat de mogelijk heden zijn

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 09:33

@ mairead: ik zal is kijken bedankt voor de tip

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 09:34

boomloos is iig al lichter dan een ander zadel...

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 09:36

Ik heb ooit al is een boomloos gehad maar kan hier niet op doorzitten en het lijkt me ook minder voor de paarden rug om allen maar door te zitten op een boomloos (ben zowie zo niet zo heel erg meer fan van boomloos) dus dat is niks

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 09:38

Relien schreef:
fjordnina schreef:

dat ziet er ook wel fijn uit alleen het handvat vind ik dan weer minder..
maar dit zadel zal wel een hoop kosten

Het zadel kan ook zonder handvat geleverd worden heb ik gelezen. Hoeveel het kost weet ik niet. Heb zelf de trail versie en die kostte 1230 euro. Hij is in ieder geval niet zo goedkoop als bijv. een wintec, maar als je er je voordeel uit haalt is het het overwegen waard.

Kun je met een goedkoper zadel hetzelfde comfort beleven, dan moet je dat zeker doen. Misschien gewoon eens informeren wat het zou gaan kosten?

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 09:46

Informeren ga ik zeker.. bedankt !

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 09:54

Relien schreef:
@ mairead: ik zal is kijken bedankt voor de tip

Ik heb toen over Australische zadels geinformeerd bij 'nickyu' hier op Bokt, misschien een idee om die eens een PB te sturen? Ik geloof dat zij zelf ook zulke zadels verkoopt, maar ze kon mij er in ieder geval veel over vertellen.
Verder viel het mij erg mee wat de prijzen van dit soort zadels betreft, hoewel je natuurlijk ook hele dure zadels hebt. Ik weet alleen echt niet hoe dat zit in verhouding met de kwaliteit...