De laatste tijd gaat het rijden met mijn paard niet makkelijk, met name vanuit haar mond. Ik wist al wel dat ze hem makkelijk een stukje opentdoet, maar nu ben ik er gister tijdens het longeren achter gekomen dat ze haar tong achter haar bit krult en zo aardig wat druk op het bit zet, waardoor ze niks van inwerking voelt en gewoon doet waar ze zin in heeft. Ik rij haar nu al 5 jaar met dit bit, het is een dubbelgebroken argentaan bit en vroeg me af welk bit me hier vanaf zou kunnen helpen? Ik zat zelf te denken aan een bit met een plat lepeltje in het midden of eentje met meedraaiende stukjes erin... Heeft iemand hier ervaring mee?
Misschien een lepelbit...? Maar vaak is een bit geen oplossing he, maar dit zou misschien een (tijdelijke) oplossing zijn...
TE5
Geplaatst: 05-05-09 09:40
Eerst eens kijken of je er achter kunt komen waarom ze dit doet Anders ben je alleen symptomen aan het bestrijden..
Zeker als je al langer met dit bit rijd zal het niet aan je bit zelf liggen lijkt mij..
Laatst bijgewerkt door TE5 op 05-05-09 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt
jarrah
Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-09 09:41
Ja hij hangt op goede hoogte, ik heb er ook jarenlang fijn mee gereden, maar ik denk dat ik nu verder moet kijken dan alles wat ik al gecheckt heb! Ik wilde nooit van bit veranderen omdat ik geen 'harder' bit wilde, maar toen ik dit zag zette het me toch aan het denken
Ik ben al tijden lang aan het zoeken waarom ze dit doet, ik heb alles al na laten kijken, van tanden, tot zadel, rug, ik heb fijn les enzovoorts... Dus vandaar nu als laatste wil ik me toch richten op een ander bit...
Een roterend middenstuk is een mogelijkheid, roterende stukjes (dus meerdere) kom je eigenlijk alleen tegen enkel gebroken bit, vaak 2-kleurig, die is niet zo goed. Maar daar zijn de meningen over verdeeld.
Probeer eens het bit één gaatje hoger te hangen, aan één kant maar, zodat het bit toch wat hoger hangt. Kijken hoe het paard daar op reageert, veel mensen hangen het bit voor het mooi toch net wat te laag en vinden dan dat het goed hangt.
Misschien problemen aan de tanden? Anders roterend bitje, of wat ze in de drafsport zeggen, tong even vastzetten (met pantykousje tong vastbinden) nee geintje.