Paard trekt elk halster stuk

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

friskie

Paard trekt elk halster stuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 20:28

Mijn verzorgpaardje trekt keer op keer zijn halster stuk als hij gebonden staat. hij staat niet te kort gebonden, kan hooi peuzelen en toch doet hij het iedere keer weer. gezien hij nu weet dat hij zo los komt is er geen houden meer aan. Wat kan ik hieraan doen?? |(

scientifica

Re: Paard trekt elk halster stuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:58

Deed mijn paard eerst ook...ik heb nu een scapa-halster, dat heeft ze nog niet stuk gekregen. En een paar keer een pedagogische tik op de billen hielp ook bij beginnend hangen.

Maar het kan bij elk paard een andere oorzaak hebben. Sommigen houden idd niet van druk achter hun oortjes als ze perongeluk trekken, anderen vervelen zich snel en gaan klieren, weer anderen willen niet graag alleen staan.

Misschien proberen met een maatje er naast? Of een zoet liksteentje aan de muur, dan moet hij wel dicht bij de muur blijven om erbij te kunnen. Het hooi kan hij nog meeslepen zeg maar.

Succes in ieder geval!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:59

Mocht die blijven trekken kan je bij Barefoot ook handige halstertouwen krijgen. Deze zijn met klittenband en bij te veel druk scheurt dat als het ware open ipv het halster. Is je paard ook wat makkelijker te vangen.

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:59

Ga anders naar de ruitersport zaak en vraag of ze het halster nog eens willen door stikken zeg maar. Dat krijgen ze dan echt niet vlug kapot ;)

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:03

Doet ie het uit angst?
Of gaat hij op zijn gemakje hangen totdat het halster knapt?
In dit geval zou ik hem ff wat strenger laten weten dat dit niet de bedoeling is. (bv. een klap op zijn kont!) Dan schiet hij wel weer naar voren.. Je moet hem proberen voor te zijn, als hij maar iets gaat hangen/het touw strak staat meteen naar zijn achterhand. Na een paar keer heeft ie wel door dat ie een klap krijgt als hij gaat hangen..
Als hij angstig is... weet ik het even niet. Heb mijn paard ook een klap op de kont gegeven anders was het halster kapot gegaan. Het was net of was hij er ineens weer bij en was er niets aan de hand..
Ik denk dat lokmiddeltjes niet gaan helpen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:18

Mijn merrie is ook een fervent halster en touwen sloper. Dit is ooit begonnen uit angst maar is uiteindelijk een trucje geworden om los te komen en een paar meter verderop doodleuk te gaan grazen. Vaak is het niet de stof maar de ringen die het begeven dus doorstikken heeft weinig zin.

Ik heb me er maar bij neergelegd dat ze gaat hangen. Als ik nog de kans heb krijgt ze van mij ook een gemikte 38 onder haar kont.

Ze vind het ook niet prettig om vast te staan aan het hoofd, omdat ze dan niet genoeg om haar heen kan kijken. Daarom heb ik voor haar bij de boerenbond een zeugenband (om de nek) en een stevige ketting van 1 meter + haken (tot 1200 kilo) gekocht. Daar staat ze nu aan en dat gaat prima. Dit krijgt ze never nooit kapot waardoor ze hopelijk weer leert dat trekken niet werkt. Daarnaast heb ik dan iets langer de tijd om haar te corrigeren. Dit is trouwens wel een gevaarlijke methode, omdat er in echte paniek niets los kan schieten. Dus je moet eerst heel goed nagaan of je paard uit angst of spelletje trekt. Ik weet bij die van mij heel zeker dat wanneer ik haar corrigeer ze naar voren springt en ik vind een loslopend paard nog veel gevaarlijker.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:21

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:24

Wij hebben ook zo'n paard op stal staan. De laatste tijd doet ze het veel erger als een paar jaar terug. De verzorgster van dit paard houd haar nu elke keer vast met een longeerlijn. Die haalt ze door een ring in de muur, waardoor het paard wel wat achteruit kan, maar niet haar halster kapot kan trekken. Of het echt werkt om het uiteindelijk helemaal af te leren weet ik niet, want ze is er pas net mee begonnen, maar het is altijd het proberen waard.

kirsty_1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:31

De belangrijkste vraag blijft, waarom doet hij het. Pas als je dat kan achterhalen, kan je zoeken naar een gepast oplossing. De hierboven aangehaalde halsters en systemen hebben allen voor en nadelen. Dus zoek uit waarom en de oplossing zit al in je antwoord of je kan de oorzaak weg nemen. Hopelijk vind je de oorzaak, want sommige paarden/ponys doen het niet altijd om dezelfde reden. Als je paard paniekeerd of voor de lol/spelletje je halster vernietigd, dan kan je ook altijd het paard in een gesloten stal vastbinden, zodat hij niet wegloopt en ontdekt dat het allemaal zo erg niet is of zijn doel niet kan bereiken met lostrekken. Veel succes met dit veel voorkomend probleem.

passoasam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:32

Heel vervelend. Mijn paard deed het ook toen ik haar net had. Nu ongeveer een half jaar geleden. Ze had door dat er toch wel iets stuk ging als ze ging hangen. Soms het halster en soms het touw. Heb inderdaad elke keer als ze een beweging naar achter maakte meteen schop gegeven zodat ze weer naar voren schoot. Eerst inderdaad met longeer lijn in haar stalen niet vast gezet. Staat nu wel gewoon vast ook buiten. Als het te lang duurt probeert ze het nog wel eens.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:42

Wees blij dat het de halsters zijn die het begeven en niet je paard dat zich kwetst bij zijn kuren.
Volgens mij mag je zo een gedrag nooit accepteren van een paard. Ik denk dat het hoog tijd is dat je je paard gaat opvoeden zodat het zulk gedrag niet meer vertoont. Zoek eventueel hulp bij een goede trainer.
Het kan ook anders : wij halen onze 3 jarige merrie met halster en halstertouw van de weide, zetten ze voor haar stal, leggen het losse einde van het halstertouw op de grond, zeggen "Wow" en gaan weg, ze blijft dan mooi staan. Als we langer dan +/- 5 minuten wegblijven dan komt ze soms wel kijken waar we blijven maar ze loop niet naar haar weide.
Dit is een facet van het opvoeden van ons paard, die steunt op drie pijlers :
1. Wij hebben een lijn bepaald : wit = dit mag = wordt beloond, zwart = dat mag niet = wordt gecorrigeerd.
2. Als we met ons paard bezig zijn houden we ons ALTIJD, CONSEQUENT aan die lijn.
3. Een goede trainer heeft ons geleerd hoe we dit moeten bereiken.
Zo wordt een paard houden een heel pak leuker.

Annika212

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:34

Dat probleem heeft de fjord waar ik op rijd ook.
Hij heeft nu een soort ''halsband'' om, en dat werkt prima.
Hij heeft het iig nog niet gesloopt in vijf jaar tijd.

friskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 08:37

Bedankt al voor de reacties, ben niet de enigste met dit probleem...
Om op een paar vragen terug te komen, hij doet het echt uit paniek, staat er een ander paard bij is het geen probleem maar ik zou graag zien dat hij dapper genoeg is om het ook alleen te kunnen.
Een halsband heb ik ook al als tip gekregen en ja die tip op de billen, het zal er dan toch van moeten komen. Mijn stem alleen is niet voldoende. Daarmee dat ik ook de vraag gesteld heb. Ik ga het dit weekend eens proberen :o
Iedereen al bedankt!!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 08:44

Wat vervelend.

Mijn merrie doet het ook altijd en dan vooral met de nieuwe halsters. Zij doet het alleen omdat ze het leuk vind. Ze neemt er echt de tijd voor en gaat er met vol gewicht op tegen hangen. Het enigste wat bij haar werk is een vlinke klap op haar kont.

Omdat die van jou het uit paniek doet zou ik proberen erachter te komen waarvoor/waardoor hij paniek aanvallen krijgt. Misschien is het dan wel op te lossen.

Doet hij het alleen als hij helemaal alleen staat? Dus ook zonder jou?

friskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 08:50

miss_lizje schreef:
Wat vervelend.

Mijn merrie doet het ook altijd en dan vooral met de nieuwe halsters. Zij doet het alleen omdat ze het leuk vind. Ze neemt er echt de tijd voor en gaat er met vol gewicht op tegen hangen. Het enigste wat bij haar werk is een vlinke klap op haar kont.

Omdat die van jou het uit paniek doet zou ik proberen erachter te komen waarvoor/waardoor hij paniek aanvallen krijgt. Misschien is het dan wel op te lossen.

Doet hij het alleen als hij helemaal alleen staat? Dus ook zonder jou?

Hij doet het als hij geen ander paard meer ziet, ik mag er bij staan dan nog ineens gaat hij trekken (niet hangen) tot alles knapt. Ten eerste ben ik dan altijd heel bang dat hij achterover slaat en zichzelf verwondt, maar ook het vangen wordt voor hem een spelletje ;( ik was altijd van mening dat ik geen enkel paard een tik verkoop, maar als dit het kan verhelpen zie ik mij toch genoodzaakt. Ik kan van het weekend een halsband lenen van een vriendin die zeker is dat ze hem in 1 stuk terug krijgt, is niet over te krijgen zegt ze :+
Het gaat in ieder geval spannend worden ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 08:53

Verveelend maar is het angst ? of een trucje ?
Want als het angst is moet je na gaan waar voor die angst dan is ?

Verder kan ik je ook het montyroberst halster aan raden. Dit zijn super sterken halster die mijn slopert nog niet kapot heeft gekregen. Op dit halster zit een extra neusriem maar daar mag je je paard écht niet aan vast zetten.

http://database.grafiekas.nl/cfdocs/plu ... _large.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:28

friskie schreef:
Ik kan van het weekend een halsband lenen van een vriendin die zeker is dat ze hem in 1 stuk terug krijgt

Denk er wel aan dat je ook de beschikking hebt over een stevig touw of ketting, anders heb je nog niets aan een band.

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:31

Het paard van een vriendin van mij had dit ook. Daar heeft ze zo'n oranje koeienhalster voor gekocht, en dat ging stukken beter! Misschien kun je die eens proberen.

_jennifer17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:34

Hoi!
Ik had ook zo'n paard die soms ineens uit angst begon te trekken, bij mij hielp het toen ik haar 'vastzette' door middel van een touw door zo'n ringetje, meer niet!
Dus dan denken ze dat ze vast staan en dan trekken ze en dan gaat het touw gewoon mee. (ik neem aan dat je paard niet helemaal wegrent? of moet je steeds weer vangen?)
Op een gegeven moment hielp het wel en had ze door dat ook als ze trok er niets aan de hand was.. die angst komt omdat ze ineens bang zijn dat ze niet wegkunnen denk ik?

Naja, wie weet heb je er wat aan!
Succes (het scheelt trouwens ook veel geld als je geen duur halster hoeft te kopen die uiteindelijk misschien alsnog weer kapot gaat ;) )

friskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 09:35

Kiwi_ schreef:
Het paard van een vriendin van mij had dit ook. Daar heeft ze zo'n oranje koeienhalster voor gekocht, en dat ging stukken beter! Misschien kun je die eens proberen.

Zo éétje kan ik dus lenen :+

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:37

Wat herkenbaar,mijn merrie heeft ook de nodige halsters en touwen gesloopt.
Totdat ik een longeerlijn erbij pakte :D
Hierbij krijgt ze geen weerstand als ze achteruit schiet,ik maak em ook niet vast,want 8 meter geeft me voldoende speling om haar op tijd te grijpen.
Ik heb toen ook van alles geprobeerd,dit was het enige wat werkte bij haar,succes ermee;)

Overigens was het bij mijn paard geen angst,maar een spelletje,ze wist dat het werkte.
Het ging zo snel,zonder enige aanleiding,was bijna niet op te reageren.
Mevrouw ging er ook als een speer vandoor terug naar de wei zodra ze los was :+
Laatst bijgewerkt door Danielle_1 op 06-05-09 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:37

Mijn paard gaat ook hangen,

Ik maak de paardenknoop andersom, dus als ze gaat hangen dan trekt ze hem los.
Ze gaat hangen uit paniek omdat ze vast staat af en toe, heeft niet doro dat ze zich nu los trekt (door de paniek) Dit spaart halsters!

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:38

friskie schreef:
Kiwi_ schreef:

Zo éétje kan ik dus lenen :+

Besef wel dat dit ook flinke schade kan aanrichten;)

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:24

Het beste is om te voorkomen dat ze gaat hangen.
Zet haar direct een pas naar voren als ze 1 naar achter doet en houd haar lichaamstaal goed in de gaten.

Het halster extra laten doorstikken heeft geen nut omdat het altijd de ringen zijn die het begeven.
Het halster van kalvakade met elastiek heb ik heel goede ervaringen mee, dat geeft je net even meer tijd om het paard weer naar voren te doen zonder dat het halster al weer kapot is.

Je hebt ook nog de controller, die geeft extra druk op de neus.
Naar mijn ervaring is dat ook een goed en sterk halster, maar sinds ik die met elastiek heb ontdekt wil ik niet anders meer.

Een paard kan niet van zichzelf vaststaan dat is iets wat hij moet leren.
Begin simpel en kort en voorkom dat het fout gaat, als het goed gaat kun je steeds een stapje verder doen.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:13

Mijn paard ging ook altijd hangen. Ik zet haar eigenlijk niet meer vast. Ik heb veel geprobeerd, en niks werkte. Nu staat ze gewoon netjes stil over het algemeen :)