Welke hackamore zal bij mij het best passen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Draakje1983

Welke hackamore zal bij mij het best passen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 16:14

Hoi allemaal

Ik wil heel graag bitloos rijden met mijn IJslander.
Nu heb ik dus echt geen idee waar ik het slimste aan doe.
Ik heb nu zelf een Emiel Voest.
Maar ben er niet zo kapot van.
Mijn IJslander reageert er niet op.
Dit probleem heb ik trouwens ook met bit.
Ik heb nu een dubbel gebrokken bitje.

Ik krijg 2x per week les heb het al een paar keer met mijn rij instructrice gehad.
Zij adviseert me een scherper bit te nemen of als ik per se bitloos wil gaan rijden een hackamore.

Maar ja nu komt het welke hackamore.
Nu weet ik dat deze best wel scherp kunnen zijn.
Het liefst rij ik zo veel mogelijk met losse teugel maar als ik een keer in moet grijpen vind ik het fijn als hij gelijk reageert.
En dat is nu niet het geval.

Zelf zal ik te denken aan een s hackamore of met z’n bloem hackamore.
Of z’n rad kan zo ff niet op de naam komen.
Die heb ik ook al eens voor bij zien komen.
Ik zat een van die te denken omdat deze iets minder scherp er uit zien.
Of lijkt dat maar zo?

Ik wil graag jullie mening of advies.
Mijn rij instructrice raad met langen scharen aan.
Maar dat wil ik zelf liever niet.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 16:43

glucksrad en bloemhack werken in principe hetzelfde, is hetzelfde systeem. Ik ben zelf fan van de s-hack aangezien mijn merrie slecht met bitten overweg kan.

Als jouw instructrice je adviseerd een scherper bit te nemen zou ik eerder denken aan een andere instructrice dan een ander bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:11

Het klinkt inderdaad wel een beetje als een rijtechnisch probleem. Mijn merrie is behoorlijk pittig (spaans temperament) en ben hiermee begonnen met een sidepul. Maar daar loopt ze buiten dwars doorheen. Ze loopt nu met een s-hackamore en dat gaat prima.

Let er op dat je een hack met zacht neusdeel koopt. Je hebt ze namelijk ook met een stalen beugel of stevige kettingen. Deze zijn in de verkeerde handen echt marteltuigen. Als je niet weet of een hack het wel echt is zou ik kiezen voor een bloem model. Dan kan je er altijd zelf nog voor kiezen om de teugels een gaatje hoger of lager te doen.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:16

Bij de s-hack zou ik ook voor een gaan die ook onderaan aan de teugelbevestiging een verbinding heeft, anders krijg je klappende scharen. Ik heb een neopreen onderlegde neusriem, met het breedste biothane. Jammer genoeg worden er veel verkocht met een flutneusbandje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:29

WendyBZ schreef:
Bij de s-hack zou ik ook voor een gaan die ook onderaan aan de teugelbevestiging een verbinding heeft, anders krijg je klappende scharen. Ik heb een neopreen onderlegde neusriem, met het breedste biothane. Jammer genoeg worden er veel verkocht met een flutneusbandje.

Ik vind juist dat de s-hack veel stabieler ligt dan de standaard ruitersportwinkel modellen (van de brede lompe dingen). De meeste neusstukken kunnen mij ook niet bekoren en daarom heb ik losse scharen gekocht bij goedhard en daar door de zadelmaker een leren band van 4,5 cm breed tussen laten zetten.

Draakje1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 22:34

Oké bedankt al vast voor jullie meningen en advies.

Juliette86 je kan best wel eens gelijk hebben hoor dat het een rijtechnisch probleem is.
Buiten is hij namelijk wel heel erg lief.
Kijkerig maar wel lief.
In de bak is het echt een draak.

Ik ben nu op nieuw begonnen met rijden.
Aan de long is hij heel lief rij ik in een de longeer ring ook geen probleem.
Maar o wee als ik in de rijbak kom.
Eerst 3 rondes geen probleem en dan begint het.
Hij bokt of stijger niet maar hij zet hem dan op eens op een rennen.

Ook in het begin trok hij de nodige halsters kapot.
Ik heb nu een touw halster met een kruis links verbinding.
En dat werkt super.
Ik zit nu ook een beetje te twijfel of dat misschien niet iets is.

Omdat ik toch een beetje bang voor de hackamore.
Omdat ik toch bang ben dat hij te scherp is.
Omdat je toch veel van die horror verhalen hoort.

Maar stel dat ik toch voor een s hackamore.
Kan je dan het best een dikke neus riem hebben of juist niet.
Zo ie zo wil ik er straks een bontje er over heen doen.

Dani

Re: Welke hackamore zal bij mij het best passen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:43

Met een hackamore is het wel lastiger om de zijwaartse hulpen goed duidelijk te geven, dus als je echt wilt gaan dressuren lijkt dit me sowieso geen ideale optoming.

Een hele brede neusriem neemt een beetje de functie weg van de hackamore. De hefboomwerking zorgt voor een grotere druk; met een breed neusriem-oppervlak, verdeel je al die druk weer en is het effect weg. Dat kan natuurlijk wel als je paard al reageert op weinig druk, maar dan heb je ook niet per sé een hackamore nodig..

Draakje1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 23:16

Hij is heel fel op been en je hoeft je teugel ook maar iets naar links of recht te bewegen en dan gaat hij die kan al op.
Aan sporen doe ik eiglijk nooit hoef maar te zeggen van stap draf of galop en hij doet het.
Bij tolt hoe ik alleen maar iets meer naar achter te gaan zitten en me handen iets hoger en hij loopt al.
Het probleem waar mee ik zit is dat hij dus geen rem heeft.
Buiten geen probleem maar in de bak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 08:13

DaniBanani schreef:
Een hele brede neusriem neemt een beetje de functie weg van de hackamore. De hefboomwerking zorgt voor een grotere druk; met een breed neusriem-oppervlak, verdeel je al die druk weer en is het effect weg.

Dat is niet helemaal correct. Een hack is meer dan druk op de neus. De scharen zorgen voor een hefboomwerking waardoor de kinriem wordt aangetrokken en er druk achter de oren wordt gezet. Je kan een hack ook scherper krijgen door er bijvoorbeeld een kinketting onder te doen ipv een leren kinriem.

@Draakje; vergis je niet in de scherpheid van een touwhalster, zeker met een kruislingssysteem. De heftigheid van een hack is mede afhankelijk van de materialen die je kiest, een brede of smalle neusriem (hoe breeder hoe zachter) een kinriem of kinketting. Ik denk zelfs dat een s-hack of een korte bloem minder 'pijnlijk' zal zijn dan een dun touwhalster wat zich strak trekt om het hoofd.
Voor wat betreft het sturen met een hack zijn de meningen nogal verdeelt. Mijn vorige a-pony liep op neckreining en dat gaat prima. Mijn nieuwe paard zit nog in de africhtingsfase en loopt nog niet helemaal op neckreining, toch merk ik dat ik zijwaarts voldoende in te brengen heb als het moet.

Woody2015

Re: Welke hackamore zal bij mij het best passen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:20

Ik hrij zelf geregeld met een simpele hack met korte scharen op mijn haf.
Heb hem extra hoog gehangen zodat ik hem niet teveel druk op zijn neusbot zet en vind het eigenlijk een hele fijne manier van rijden als ze erop reageren.