Laag hangend rooster, bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

W_W

Laag hangend rooster, bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 12:47

Mijn 4 jarige merrie heeft een redelijk laaghangend rooster (laag gehemelte). Ze heeft een klein hoofd, een kleine mond en dus weinig ruimte.
Ik heb nu een dubbel gebroken watertrens van 18mm.
Ik heb er nu 11x op gezeten, wat erg goed gaat. Maar ik heb toch sterk het idee dat ze het bit niet fijn vind. Met longeren en grondwerk merk ik dat ze er meer tegen in komt dan onder het zadel. Dit zorgt voor frustratie van beide kanten. Ze neemt het bit ook moeilijker aan sinds een tijdje, en komt er echt sterk tegen in.

Nu vroeg ik me af wie ervaring heeft met een paard die weinig ruimte in de mond heeft en erg gevoelig is. Welk bit gebruik je? Welk bit raad je me aan? Ik wil wel graag een dubbel gebroken er in houden, maar welke dikte zou geschikt zijn? Watertrens, bustrens, d-trens? Kort om advies gevraagd.

Graag niet de tip bitloos, lijkt me super, maar je mag er niet mee starten dus is het voor ons niet geschikt.

Alvast bedankt!

Mizora

Re: Laag hangend rooster, bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:53

Dun (tussen de 10mm en 14mm) ongebroken bit, bustrens. Als je perse dubbelgebroken wilt houden kan je de golden brass dubbelgebroken bustrens van Harry's Horse proberen.

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 13:49

Waarom en ongebroken bit? Neemt dit niet veel meer ruimte in doordat het niet meebeweegt?

DaihyoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:53

Een ongebroken bit beweegt niet mee, zoals je zelf al aangeeft. Het neemt niet meer ruimte in dan een gebroken bit van dezelfde mm. Maar doordat het niet beweegt komt het dus ook niet tegen het lage gehemelte van je paard aan. Daarom is een ongebroken bit vaak comfortabeler voor paarden met een laaghangend rooster dan een gebroken.

Je kan ook kijken naar een dubbelgebroken bit. Een enkel gebroken zou ik niet doen. Het breekpunt in het midden wijst altijd naar boven en de kans dat het gehemelte raakt is dus groot.

Ik heb bij mijn pony met laaghangend rooster een dubbelgebroken bitje met plat tussenstukje. Is dus wel wat scherper, maar een bol tussenstukje had hij al last van, dus is een plat stukje voor hem vriendelijker.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:58

Afbeelding

Ik heb hetzelfde probleem en kreeg als tip een scholingsbitje te gebruiken. Dubbel gebroken vond ie ook niet prettig dus ik heb het geprobeerd. Ik ben er heel tevreden over en nog belangrijker, mijn paard al helemaal!!!!
Laatst bijgewerkt door HummerTime op 04-05-09 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 13:58

Bedankt voor je uitleg Amanda.

Denk dat ik zelf liever een dubbel gebroken gebruik.
Is dat bitje wat jij hebt dun? Is het een bus-, water-, of d-trens?

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 13:59

@HummerTime: Waar door werkt dit voor jullie fijn? Mag je met dit bit B starten?
Ik zie dat er een boog in zit, komt deze niet juist tegen het gehemelte aan?

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:01

Mijn paard heeft ook niet veel ruimte in de mond en loopt het fijnst op een K&K dynamic ultra. Een ongebroken trens loopt hij heel slecht op, doet hij constant de mond open etc. Ik denk dat je het beste zo veel mogelijk verschillende bitten moet proberen, desnoods even wat lenen van mensen. Want elk paard reageerd toch weer anders, en de theorie klopt lang niet altijd met de praktijk.

Dit bitje heb ik trouwens, heel fijn vriendelijk bitje van 16 mm dik:
Afbeelding
Is zowel in watertrens als D-trens te verkrijgen.

Succes met de zoektocht ;)

DaihyoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:01

W_W schreef:
Bedankt voor je uitleg Amanda.

Denk dat ik zelf liever een dubbel gebroken gebruik.
Is dat bitje wat jij hebt dun? Is het een bus-, water-, of d-trens?

Een watertrens. Geen idee hoe dik het is.
Ik geloof 14 mm.
Is een simpel bitje van Harry’s Horse.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:02

Het ligt mooi stil in de mond, en je merkt gewoon dat dit fijner voor hem is. Minder stug op de hand, lekker schuimen, makkelijker lopen, minder tegenwerken, noem maar op....

Geen idee of je er B mee mag starten, sorry.....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:03

ik rijd mijn pony met klein mondje ook met dubbelgebroken watertrens met plat tussenstukje.
ook van harry's horse inderdaad.
er zijn wel dunnere bitjes te koop.
alleen heb ik zei nog niet gezien in dubbelgebroken,helaas alleen in ongebroken en enkel

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:03

bovenstaande (van joopie7) heb ik ook, bevalt mij erg goed. :j
Is goed voorgevormd en niet dik.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:04

joopie7 schreef:
Ik denk dat je het beste zo veel mogelijk verschillende bitten moet proberen, desnoods even wat lenen van mensen. Want elk paard reageerd toch weer anders, en de theorie klopt lang niet altijd met de praktijk.

Hier kan ik me goed in vinden, ieder paard reageert anders :j

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:05

mijn paard heeft ook een klein mondje en laag gehemelte, ik rijdt met een myler level 2 (dit is geen jong paard)

Nicolevdl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:06

Ik rij mijn paard ook met een ongebroken trens. Hij loopt daar veel fijner op dan een (dubbel)gebroken bitje. Een gebroken bit werkt altijd tegen het gehemelte, een ongebroken bit niet.

Mensen blijven toch altijd met het idee dat een ongebroken bit scherp is, maar dat is absoluut niet waar.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:08

Ik geloof dat je ook niet zomaar met iedere Myler een dressuurwedstrijd mag starten? Ik heb zelf trouwens ook een Myler level 1 maar geen 'engelse' versie :) Wel super fijne bitjes! :j

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 14:19

joopie7 schreef:
Mijn paard heeft ook niet veel ruimte in de mond en loopt het fijnst op een K&K dynamic ultra. Een ongebroken trens loopt hij heel slecht op, doet hij constant de mond open etc. Ik denk dat je het beste zo veel mogelijk verschillende bitten moet proberen, desnoods even wat lenen van mensen. Want elk paard reageerd toch weer anders, en de theorie klopt lang niet altijd met de praktijk.

Dit bitje heb ik trouwens, heel fijn vriendelijk bitje van 16 mm dik:
http://www.ooteman.nl/images/normaal/SprengerdynamicRS.gif
Is zowel in watertrens als D-trens te verkrijgen.

Die ziet er fijn uit. Dit is een K&K Dynamic Ultra? Zijn ze ook nog dunner te krijgen?
Ik denk idd ook dat ik zoveel mogelijk moet proberen, alleen zijn veel bitten erg duur en vind ik het zonde om er een te kopen die misschien niet eens bevalt. Zal in mijn omgeving eens vragen naar bitjes. Probleem is alleen dat de meeste een grote mond hebben, dus ik dan met een te lang bit zit, lijkt me ook niet prettig. Bedankt voor de tip.

Amanda schreef:
Een watertrens. Geen idee hoe dik het is.
Ik geloof 14 mm.
Is een simpel bitje van Harry’s Horse.

Zal hier eens even naar zoeken! Bedankt!

@Nicolevdl; Ik zal idd eens proberen met een ongebroken trens, deze zijn ook in verschillende diktes te krijgen neem ik aan? Welke dikte gebruik jij?
@Miryamk; Dat had ik ook gelezen ergens op bokt. Heb net in het reglement gekeken en volgens mij vallen veel Myler bitten hier buiten. Vind ze ook wel erg duur :Y)

Nicolevdl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 15:04

Lopkelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 16:12

Nicolevdl Ja, deze gebruikt mijn dochter voor haar pony ook, hij loopt erg goed op dit bitje. Maar wij zijn juist aan het overwegen, om een dubbelgebroken bitje te proberen, voor haar gevoel is dat minder scherp. Ook onze pony heeft een hangend rooster, en kan geen gebroken trens in, dan loopt hij helemaal niet ontspannend. Aan de verhalen hier te horen zijn de resultaten van een dubbelgebroken bitje niet echt goed. Misschien toch maar bij het ongebroken stangetje blijven.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 17:23

Een ongebroken trens is het allerzachtste bit dat er is. Dus een dubbelgebroken bit is juist scherper. (daarom wordt het o.a. ook veel gebruikt bij stangen)

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 17:48

Mizora schreef:
Een ongebroken trens is het allerzachtste bit dat er is. Dus een dubbelgebroken bit is juist scherper. (daarom wordt het o.a. ook veel gebruikt bij stangen)

Nou daar is mijn paard het niet mee eens :+ Met een stang loopt hij alleen maar met de kin op de borst en de mond wage wijd open, doodsbenauwd dat ik er aan zal komen. Is denk ik toch heel erg per paard verschillend.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:21

Heeft hij ruimte (met zijn tong) voor een ongebroken trens? Als een paard een dikke tong heeft geeft een ongebroken trens soms niet genoeg ruimte van onderen. Ik bedoel dus echt een ongebroken trens he, zoals in het plaatje van Nicolevdl.

Deze: Afbeelding

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:17

Mizora schreef:
Heeft hij ruimte (met zijn tong) voor een ongebroken trens? Als een paard een dikke tong heeft geeft een ongebroken trens soms niet genoeg ruimte van onderen. Ik bedoel dus echt een ongebroken trens he, zoals in het plaatje van Nicolevdl.

Deze: Afbeelding

Ik heb ook zo'n ongebroken bit voor mijn pony met een laaghangend rooster, alleen dan in de vorm van een watertrens :)
Een dynamic RS heb ik ook geprobeert, maar mijn pony vond dat ook hélemaal niks! Voor de liefhebbers? ik heb hem hier dus nog liggen O:)

DaihyoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:11

Een ongebroken hoef ik er bij de mijne ook echt niet in te doen :n
Een dubbelgebroken werkt voor hem veel vriendelijker in.
Veel mensen rijden met een enkelgebroken, terwijl dat juist in het midden omhoog kan steken waardoor het het heel snel het gehemelte raakt.
Een ongebroken en dubbelgebroken kan dit niet en ligt gewoon rustig in de mond als je rustig met je handen bent.

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:14

Ik heb een pony met hetzelfde probleem (kleine mond, laag verhemelte en dan ook nog eens wolfskiesjes). Ik heb een dunne (14 mm) Billy Allen geprobeerd, een KK dynamic D-trens (ook 14 mm, speciaal in Duitsland besteld), een ongebroken rubber trens, een leren Meroth-bitje: allemaal geen succes. Ik rij nu dus simpel bitloos en dat gaat met deze pony gelukkig prima. Probleem opgelost....

Toevoeging: voor wie wil weten welk bit hoe werkt: www.sustainabledressage.com en dan kijken onder tack!