[WN] droge plekken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

YOYO

droge plekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 12:30

Hallo,

Mijn paard heeft na het rijden altijd droge plekken aan weerskanten van/schuin achter de schoft. Ik rijd hem met een westernzadel en een pad met traagschuim erin.

Nu krijgt hij na het rijden dikke plekken waar het droog is en heeft hij een kale plek zitten van de ene op de andere dag. Hij loopt al 1,5 jaar met dit zadel en er zijn nooit problemen geweest.

Welke oorzaak kunnen deze plekken hebben en hoe kan ik het oplossen?

cas

Re: droge plekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:33

ik denk dat het hier een beetje fout staat ;)

ik heb er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Er staat neem ik aan ook niks over op google oid?

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:35

Als leek op zadelgebied lijkt het mij dat je zadel absoluut niet goed past |(
Ik zou een goede zadelmaker langs laten komen, want een rijden met een slecht passend zadel is heel pijnlijk en slecht voor je paardje!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:44

daar lijkt het inderdaad wel op....
was dit vroeger niet? je paardje kan veranderen....
jouw zit maakt ook wat uit

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 15:55

Het is toch juist als je 2 drogen plekken hebt, dat je zadel dan toch juist wel goed ligt? Of heb ik de verkeerde info?

Natuurlijk lijkt me het ook niet zo dat je kale en dikke plekken ervan moet krijgen, ik zal er even iemand na laten kijken die er verstand van heeft.

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 16:07

Dit topic hoort op WN-Tack of -Algemeen lijkt me. Ik heb even getemd ;)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:50

WN EV >> WN TR

Nuru

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:14

Mijn paard had hetzelfde, daarom ben ik bezig met een ander zadel en rijd ik tot die klaar is alleen zonder.
Wat mij verteld is, is dat als je droge plekken krijgt en de rest wel bezweet is, dat het zadel op de droge plekken drukt, en het vocht/zweet dus niet uit de huid kan. (de porien worden dichtgedrukt zeg maar)
Oftewel een niet passend zadel.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:27

Er is een tijd geleden ooit een topic geweest met foto's van de plekken onder het adel na het rijden.
Weet iemand dat terug te vinden?

Ik dacht altijd dat de natte plekken juist de plekken zijn waar het zadel wel de huis raakt.

Het hoort toch zo te zijn dat je een egale zweetplek hebt onder je zadel? Anders heb je plekken waar meer druk is en minder....

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:34

Citaat:
Let op ongewone zweetplekken of juist op droge plekken midden in zweetplekken. De droge plekken zijn niet per definitie een teken dat er iets fout is, maar duiden toch op een ander drukverhouding dan bij de natte gebieden

Uit: http://home.kpn.nl/kerkh087/documenten/drukplekken.doc (vertaling van een artikel uit de Western Horseman over drukplekken, oftewel sores, op de site van Vaquero)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 21:37

Het is foute boel. Duidelijk teken dat je zadel niet past. Ik heb zoiets eens gehad van de rand van de "air" in een airride pad :(

sjappe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 21:30

Het zadel kan op (de droge) plekken ook dermate hard drukken dat de huid niet de mogelijkheid heeft om te zweten. De zwelling en de haaruitval zijn geen goed teken. Dat het zadel anderhalf jaar goed leek te passen zegt op zich niks. Je paard kan bijvoorbeeld door de training meer spieropbouw hebben gekregen waardoor het zadel minder goed is gaan liggen. Ik zou het laten checken.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:06

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 14:42

Als ik met mijn wollen pad rijdt is de rug geheel droog, maar als ik met mijn fleece pad rijdt,is de rug bezweet en enkel de holtes achter de schouders zijn droog (althans minder bezweet).
Mijn zadel zou moeten passen (is pas in 2008 aangekocht en paard is bijna 14), en doordat ik met de wollen pad nergens extra droge plekken zie na het rijden, denk ik dat ik me nog geen zorgen hoef te maken.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:37

of wel?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 23:21

Gleyla schreef:
Als ik met mijn wollen pad rijdt is de rug geheel droog, maar als ik met mijn fleece pad rijdt,is de rug bezweet en enkel de holtes achter de schouders zijn droog (althans minder bezweet).
Mijn zadel zou moeten passen (is pas in 2008 aangekocht en paard is bijna 14), en doordat ik met de wollen pad nergens extra droge plekken zie na het rijden, denk ik dat ik me nog geen zorgen hoef te maken.

Hier idem, ietwat droge plekken van zo'n 7 a 10 cm doorsnede onder de schoft, net achter het schouderblad. En ik heb sinds een week een geheel nieuw zadel (nu een full-quarter ipv mijn oude semi-quarter). Er zijn zo'n 20 zadels gepast, waarvan er 4 overbleven en waaruit ik dit zadel koos omdat het ook nog eens lekker zat. Ik mag toch wel aannemen dat het zadel echt goed past en dat het juist goed ligt, er is serieus naar gekeken welk zadel wel of niet paste.... Het zadel dat ik graag wilde hebben paste niet, ik mocht er zelfs niet eens meer naar kijken van de zadelpasser :+ . Het zadel wat ik nu heb is dus een stuk ruimer, klappert niet, schuift niet noemenswaardig bij het longeren, blijft mooi liggen als het paard met zijn neus de grond raakt en het belangrijkste; het paard is een heel stuk relaxter onder het zadel (zie profiel voor zadel). Ik heb er momenteel een neopreen-pad onder liggen maar die wordt eerdaags vervangen door een lamsvacht-pad.