Het nut vd staartflap

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Roihi

Het nut vd staartflap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 19:10

kan iemand mij vertellen wat het nut is vd staartflap aan een deken? De winterdeken van mijn paard bvb heeft er geen en ik heb haar nog niet ziek weten worden...sterker nog, als ze een deken met staartflap heeft dan gaat ze schuren.

Het zit namelijk zo:
Mijn paard heeft een tijd terug de staartflappen van 2 dekens van haar weidemaatje een beetje gesloopt.
Ik had aangeboden te vergoeden of te maken maar dat was totaal niet nodig, het zijn maar dekens en dat is ook eenmaal het risico als paarden bij elkaar staan op de wei. die laatste zijn haar wijze woorden.
Vandaag kreeg ik echt de hint dat ze er toch flink mee zit want ze zei:
"van de winter moeten de paarden maar apart want ik kan nu al 2 dekens weggooien"
pfft overdrijven is ook een vak :roll: , buiten de staartflappen is er niks aan die dekens aan en zijn ze nog heel erg bruikbaar dus vandaar mijn vraag wat het nut vd flap is.

Ik ga namelijk nogmaals aanbieden om de dekens te (laten) maken, ik zie het niet zitten dat ze onze paarden om die reden uit elkaar wil halen, en als de flap geen nut heeft is het misschien makkelijker om ze er gelijk af te halen of te verkleinen/versmallen? (als ze ermee akkoord gaat natuurlijk)

wie o wie heeft het antwoord op mijn vraag? :)
thx

Karolien_

Re: Het nut vd staartflap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:13

Ik denk dat het haar niet om die staartflap gaat, maar om dat ze bang is dat haar dekens misschien nog verder gesloopt gaan worden.

De staartflap houdt misschien net een beetje meer warmte binnen en bij mijn paard voorkomt hij juist dat ie gaat schuren.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:15

bij die van mij (een eczemer) wil ik juist een staartflap aan de deken (eczeemdeken) omdat de vliegen er dan niet bij kunnen (niet makkelijk)

bij een winterdeken zou ik het nut niet weten, maar ben dan ook sowieso tegen winterdekens. vind dat onzin. en om de alleen te gebruiken tegen ene lange vacht vind ik al helemaal debiel. srry :o maar als dat de reden zou zijn dat je een winterdeken gebruikt heeft de staartflap sowieso geen nut bedenk ik me nu trouwens... of wil je ook op de staart een lange vacht voorkomen ;) ...

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:26

volgens mij is die staardvlap vooral voor paarden waarbij de staart aan de zijkant geschoren of geknipt is.
bij deze paarden is de natuurlijke bescherming weggehaald en waait het zo naar binnen zeg maar.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:37

Een staartflap is, volgens mij, vooral tegen het opwaaien. Ik heb het vaak gezien dat paarden zonder of met klein staartflap een soort ballon op hun rug hadden. Het regent ook minder in als ze een staartflap hebben.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:40

Regent minder in, houd de warmte binnen en geeft bescherming als je de staart opgeschoren hebt.

Maar naar mijn idee is dit niet echt je vraag, je vindt het gewoon onzin dat je stalgenootje het zonde vind dat haar dekens er aan gaan. Ik zou dat ook zonde vinden, maar kun je niet aanbieden een fles antibijtspray te kopen ofzo?

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 21:24

ik vind het onzin dat mijn stalgenootje er een drama van maakt dat de staartflappan van twee dekens gesloopt zijn. Ik vind het geen onzin dat dat mijn stalgenoot vind dat het zonde is dat haar dekens er aan gaan, totaal niet.
Ik zou het ook niet prettig vinden dat mijn dekens door haar paard of eender welk paard gesloopt worden. Maar ik zou niet eerst zeggen dat het allemaal niets is en daar dan maanden later op terug komen. Ze is anders communicatief genoeg, ik had dit helemaal niet van haar verwacht.

Ik zou het graag willen maken, het is tenslotte toch haar gerief en de schuld van mijn paard dat die flappen stuk zijn.
Ik bedacht dat als die dingen geen nut hebben ik ze er wel netjes kan afhalen (als zij daarin toestemt) dan zien de dekens er weer "mooi" uit.
Je gaat toch geen hele deken weggooien omdat de staartflap beschadigd is? of bekijk ik het nou zo gek?
het gaat om een katoenen deken en een tussenseizoens deken. Als haar paard in de winter daarmee buiten komt gaat er meestal een regendeken met staartflap overheen omdat de andere dekens staldekens zijn.
Met een beetje handigheid kan er toch iets gedaan worden?

antibijtspray? zal eens zoeken waar ik dat kan vinden. klinkt goed.
Kan ik dan ook op de dekens doen die mijn paard aanheeft, haar paard heeft in 1 daarvan ook een scheurtje getrokken.
Mijn paard was blijkbaar beter in het bijt-in-staartflap-spelletje dan haar paard.

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 09:53

ik denk voor eczeem ofzo

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 10:00

maritboogie schreef:
ik denk voor eczeem ofzo

In de winter :?

Een staartflap is naar mijn idee ook tegen het inregenen en om te voorkomen dat de wind er onder komt. Mijn paard heeft het laatste jaar ook geen staarflap gehad, die was ook stuk getrokken. Ik heb niks gemerkt van bol staan, of natter onder de deken. Maar misschien is dit per deken verschillend. Dit was een rhino.

Tsja wanneer paarden bij elkaar staan gaat er wel eens wat stuk. Dat is bij mij ook vaak het geval. Vooral bij een ruinengroep wordt er veel gespeeld. Een keuze kan dan zijn om je paard alleen te laten staan of met een niet bijtend paard, mits die er is.
Ik heb die keuze niet gemaakt, en herstel de dekens van mijn paard altijd zelf. Ook kies ik bewust voor de sterkere dekens.