Haf beenbeschermers...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SFCAP

Haf beenbeschermers...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 09:49

Mijn paardje heeft steeds wondjes op zijn acherbenen, en ik heb de indruk nog meer sedert hij op ijzers staat... Zelfs niet noodzakelijk tijdens het rijden zelf, maar ook door gewoon in de wei te staan.

Nu was ik aan het nadenken om haf beenbeschermers te kopen, op mee te rijden tijdens zwaardere ritten, of als hij net nieuwe ijzers heeft.

Maar het probleem is dat hij zijn achterbenen vrij hoog aantikt, dit mij het spronggewricht als ik mij niet vergis. Nu vroeg ik mij af hoe hoog de beschermers van haf ongeveer komen... en of het zin zou hebben om er aan te schaffen...

(ik heb er momenteel wel van prof choice, maar ik vrees dat die nogal snel te warm worden...)

x_Quinta_x

Re: Haf beenbeschermers...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 10:11

het lijkt mij precies niet zo slim om in de wei beschermers aan te doen... De zomer komt eraan en dan zouden de benen van je paard wel eens erg warm kunnen worden, wat ook niet zo goed is voor de gezondheid.
Zoals jij het beschrijft zou ik dan denken aan een lange transportbeschermen, maarja dat is warm he.
Ik weet niet welk werk jouw paard doen (mss enkel wat dressuur in de bak) misschien kan hij dan makkelijk zonder ijzers?
Misschien kan je ook door neoprene springschoenen te gebruiken je probleem verminderen ipv heel het been in te pakken....

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 10:13

Hey, het is niet voor in de wei aan te doen, maar voor vb op wedstrijd en zware trainingen (endurance). Zonder ijzers slechts optie na endurance seizoen.
Bij neoprene worden zijn pezen te snel warm en geen goed idee om die uren aan te houden...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:17

Leg het eens voor aan je hoefsmid. Mijn paardje heeft heel veel ellende gehad met aantikken, ook al deed ik hem pijpkousen en springschoenen om, nog kreeg hij het voor elkaar zich te verwonden.
Dankzij een goede hoefsmid is dit helemaal terug gedrongen tot een enkele keer een tik tegen de kogel en voldoen dus kogelbeschermers.

Wat betreft de HAF's, het zijn mooie beschermers en zijn een heel stuk minder warm. Maar ik vraag me af of ze hoog genoeg zijn. Je zou dan iig de pijpkousen moeten hebben.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 20:11

ben vandaag gaan rijden en geen problemen, ik vrees dat hij hem zelf aantikt als hij in de wij staat en vb iets van zijn been wil wegjagen... (maar ik zie de smid volgende week dus vraag ik het hem eens)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 08:20

Het zijn fijne beschermers die goed ventileren. Mijn paard staat ermee in de wei en het verschil tussen zijn benen en de benen van paarden met neoprene beschermers is aanzienlijk. Ze vallen echter nogal klein qua omvang en de achterbeschermers zijn alleen voor de kogel.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 09:14

hem ermee in de wei zetten riskeer ik me niet aangezien ik hem enkel in het weekend zie... maar het probleem is dat als hij al een wondje heeft ik er geen beschermers durf over aandoen omdat het dan nog geen gaat schuren, en bij het rijden tikt hij zichzelf niet zo hoog, of beter gezegd niet aan... Mss gewoon maar hopen dat hij het niet te hard of te erg doet...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 09:19

Als hij zich niet heel erg aantikt wil een dikke klodder vaseline ook nog wel eens helpen.

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 09:19

Overleg met je hoefsmid! 24/7 beschermers om is echt niet goed voor je paard!
Misschien je ijzers anders laten Smeden!

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 09:22

het probleem ligt hem niet echt aan het niet goed smeden van de ijzers. ik vermoed dat hij dit vroeger ook al deed zonder ijzers, maar dat nu hij ijzers heeft dit alleen ietsje erger is als hij zijn been hoog optrekt en tegen het andere aantikt om vb een vlieg te verjagen

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 09:24

@ lenneke: en die valesine, laat je die er lang op? Paarden zijn namelijk een hele week zelfstandig (op de wei) en met het 'ik rol me o zo graag) vrees ik dat er dan veel vuil gaat inplakken... of valt dit best mee? Hoe lang blijft die vaseline erop?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 09:27

In wei zou ik het niet zo snel doen. Het is wel vet en vet kan gaan branden in de zon.
Ik bedoelde het eigenlijk meer voor tijdens het rijden. Maar zie nu dat hij het niet tijdens het rijden doet.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 09:30

Neen, eigenlijk doet hij het op momenten wanneer je er niets aan kan doen ;-) Enfin, mss wel een geluk dat hij het niet tijdens het rijden doet.