Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Dit is een rijtechnisch probleem.. en hoor je dus niet op te lossen met een bit
Die is jarenlang niet opgevoed en sinds kort heb ik 'm, djiez wat istie sterk. Kop omlaag, bit beet, vroemmm. En ja, ik heb goed les
Ben nu een paar weken met 'm bezig en inderdaad, al hij niks heeft om aan te trekken zal hij ook niet trekken. Mijn oplossing is dan ook: teugels loslaten. Gewoon, heel even de teugels los, dan kan hij er ook niet meer op leunen. En/of even bijdrijven (op z'n kont kriebelen met de zweep), dan gaat z'n gat omlaag en de voorkant omhoog. Verder heb ik de indruk dat een bit te veel afleiding is in z'n mond, op een hackamore reageert hij heel goed en die kan hij ook niet beetpakken, maar niet alle ruiters en paarden vinden zo'n optoming fijn om mee te werken. Wanneer ik met bit rijd doe ik dat met een dubbelgebroken watertrens (aan trenshoofdstel) of kneveltrens (aan halsterhoofdstel) maar ik vind de watertrens toch te veel ruis geven, vandaar dat ik nu een bustrens heb besteld