Welk bit voor een sterk paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Honesty

Welk bit voor een sterk paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 18:43

Hoi,

Ik vraag me soms wel eens af of je een bitje heb die echt een keer goed werkt, voor een sterk paard... mijn paard is echt sterk en onder het rijden is ze soms té sterk, als ze iets niet wilt maakt ze zich nog sterker.... wat kan ik er nog aan doen?

Nope

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:32

Als een paard niks heeft om aan te trekken kan hij ook niet sterk zijn. Wie is er dus sterk jij of het paard?
Je zult hem sterk vinden omdat hij niet nageeflijk is en je er aan moet "trekken" om hem in de krul te krijgen. Maar dat is geen nageeflijkheid.
Ik zou dus zeggen koop een dubbelgebroken (bus) trens en ga op zoek naar een goede instructeur/trice inplaats van een nog groter probleem ontwikkelen door een nog scherper bit.

MissDonna

Re: Welk bit voor een sterk paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 07:56

misschien goed les zoeken ;) Dit is een rijtechnisch probleem.. en hoor je dus niet op te lossen met een bit :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 08:27

Mijn paard heeft dat ook :+ Die is jarenlang niet opgevoed en sinds kort heb ik 'm, djiez wat istie sterk. Kop omlaag, bit beet, vroemmm. En ja, ik heb goed les :Y) Ben nu een paar weken met 'm bezig en inderdaad, al hij niks heeft om aan te trekken zal hij ook niet trekken. Mijn oplossing is dan ook: teugels loslaten. Gewoon, heel even de teugels los, dan kan hij er ook niet meer op leunen. En/of even bijdrijven (op z'n kont kriebelen met de zweep), dan gaat z'n gat omlaag en de voorkant omhoog. Verder heb ik de indruk dat een bit te veel afleiding is in z'n mond, op een hackamore reageert hij heel goed en die kan hij ook niet beetpakken, maar niet alle ruiters en paarden vinden zo'n optoming fijn om mee te werken. Wanneer ik met bit rijd doe ik dat met een dubbelgebroken watertrens (aan trenshoofdstel) of kneveltrens (aan halsterhoofdstel) maar ik vind de watertrens toch te veel ruis geven, vandaar dat ik nu een bustrens heb besteld :)

Wat ook een dramatische verbetering opleverde: zadel goed laten vullen. Ik heb een zadel van zijn vorige eigenaar overgenomen en dat was een heel goed zadel maar paste niet goed bij zijn rug. Nu wel. Verder zou je nog kunnen denken aan een probleem in de rug of hals, of tanden, wie weet is er wel een medische oorzaak te vinden. In alle andere gevallen zul je eraan moeten rijden, het kan een gebrek aan balans zijn, het kan zijn dat je paard moe is en een soort waas voor z'n ogen krijgt en het op een rennen zet, het kunnen nog andere dingen zijn. Succes!