Veelzijdigheid of Dressuur zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Dressuur of veelzijdiheid?

Dresuur!
12 (85%)
Veelzijdiheid!
2 (14%)

Totaal aantal stemmen: 14

horsesz

Veelzijdigheid of Dressuur zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 20:15

Hallo!

Ik rijd momenteel op een veelzijdigheidszadel, maar aangezien ik verder wil komen in de sport, zou ik graag eens wat anders proberen.
Is het rijden op een dressuurzadel erg anders, en heb je hier les op nodig?
Ik zou namelijk erg graag een dressuurzadel aanschaffen, maar ik heb geen flauw idee of ik hier wel mee kan rijden.
Ook vroeg ik mij af of een dressuurzadel je helpt bij het doorzitten wat ik op een vzh zadel heel moeilijk vind.
Ook vind ik een dressuurzadel veel mooier lijken.
Zijn dressuurzadels veel duurder dan vzh zadels?
En heb je er aparte beugels en singels voor nodig?

Groetjes Eva!

chivaldi

Re: Veelzijdigheid of Dressuur zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 20:18

ik rijd liever op een dresuurzadel. het doorzitten kan makkelijker worden als je een zadel hebt met een diepe gesloten zit en veel kniewrong.
het ligt eraan wat voor merk dressuurzadel je pakt het is verschillend.
beugels niet maar een singel moet korter natuurlijk....
ik heb een wintec isabell werth met cair. super zadel!

horsesz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 20:32

oké!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 20:45

Je schrijft dat je verder wilt komen in de sport. Ik ga dan uit van de sport in de zin van dressuur. Hoe vaak train je nu per week?

Een dressuurzadel heeft een gedwongener zit. Ik vindt het niet prettig moet ik zeggen.

Doordat je dieper zit in een dressuurzadel kan dit helpen om beter door te zitten. Dit mag in mijn ogen echter geen reden zijn om dan maar met een dressuurzadel te gaan rijden. Doorzitten moet je leren en moet je met of zonder zadel uiteindelijk gewoon kunnen. Ontspant je paard zijn rug wel op het moment dat je door gaat zitten? Anders lukt doorzitten natuurlijk nooit.

Een zadel koop je verder mijn inziens niet voor het mooi, maar omdat het past bij je paard en jou.

Een dressuurzadel heb je natuurlijk in allerlei prijsklasses net zoals een vzh. In principe hoeft een dressuurzadel dus niet duurder te zijn dan een vzh.
Over het algemeen is het wel zo dat je in de hogere prijsklasses wel meer dressuurzadels dan vzhzadels aantreft. Daar komt denk ik ook het vooroordeel vandaan dat dressuurzadels duurder zijn dan vzh zadels.

Je hebt geen aparte beugels of beugelriemen nodig. Wat ik wel (sowieso, ongeacht het zadel) een uitkomst vindt zijn de T-beugelriemen. Je hebt geen bult meer onder je been liggen daarmee.

Dressuurzadels hebben lange singelstoten die onder je zweetblad vandaan komen. Doordat de stoten zo lang zijn heb je een kortere singel nodig (zeg maar ruim onder de meter).

Ik heb gekozen voor een Massimo Trail. Heeft wel de dikke wrongen en de rechte snede aan het zweetblad van een dressuurzadel, maar niet de diepe en gedwongen zit. Ook ik ben hier heel erg tevreden mee.

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:42

Zoals je het zelf brengt, kies je voor een dressuurzadel.

Je kunt altijd een passend zadel van een stalgenoot/vriendin oid lenen om te kijken wat je ervan vind

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:48

Als je verder wilt met dressuur dan zou ik zeker voor een dressuurzadel gaan. Ik ben zelf jaren terug overgstapt van een vzh op een dressuur, dit is mijn houding alleen maar ten goede gekomen.